Recenzia: Nie všetky mníšky v hororoch sú desivé

Režisérovi Christopherovi Smithovi sa so snímkami Triangle a Metro podarilo získať pozornosť hororového publika. Už v roku 2020 však zaznamenal výrazný pokles kvality s filmom The Banishing - už päť minút po jeho pozretí si divák nepamätá, o čom vlastne bol. V súčasnosti je na streamovacích platformách dostupná jeho novinka s názvom Consecration, ktorá síce má potenciál, no vo výsledku zlyháva už v základoch.

26.03.2023 06:00
Concecration Foto:
V hlavnej úlohe Grace sa predstavila Jane Maloneová (v strede).
debata

Detektívka či horor?

Kláštor, mníšky, záhadná vražda a samovražda… Klasický námet na horor. Kresťanská tematika si už stihla vytvoriť svoj vlastný subžáner, v posledných rokoch sa však v horore čím ďalej viac vyskytujú aj iné náboženstvá ako napríklad judaizmus (The Offering, The Vigil).

Tvorcovia týchto snímok preto musia veľmi dobre zvážiť, akým spôsobom k téme pristúpia – diváci sú totiž presýtení neustále sa opakujúcimi trópmi. Desivé mníšky, posadnutie diablom či náboženský kult už nikoho neprekvapia.

Smith sa stereotypom našťastie vyhol. Protagonistka Grace (Jena Maloneová) pricestuje do škótskeho kláštora, kde jej brat pôsobil ako kňaz. Podľa mníšok údajne zavraždil najskôr iného kňaza a následne spáchal samovraždu. Grace tomu už od začiatku neverí, voči náboženstvu je veľmi skeptická a sestrám dáva jasne najavo, že žiadne reči o bohu ju nepresvedčia o tom, že by jej brat bol niečoho takého schopný.

Trailer k filmu Consecration.

Nasleduje povinná jazda: pomalé odhaľovanie pravdy, ktoré je veľmi hektické a zamotané, zopár znepokojujúcich vízií a prekvapujúco málo hrôzu naháňajúcich mníšok. Divák tak čas od času nadobudne pocit, že sleduje nepodarenú detektívku, a nie horor.

Nevhodná protagonistka

Režisér sa síce pokúša o čosi inovatívne, pomerne jednoduchý príbeh však spracoval spôsobom, ktorý je zbytočne náročný a krkolomný. Navyše človeka nemá čím vydesiť – žiadna démonická entita ani stelesnenie diabla či duch… A aj keď film obsahuje jednu rituálnu scénu, od obyčajnej omše sa líši len veľmi málo. Aspoň tie mníšky keby boli trochu strašidelné, ale ani matka predstavená so svojimi večne vystríhajúcimi slovami nedokáže nahnať strach.

Paradoxné je, že Danny Huston v úlohe otca Romera, ktorého vyslali zo samotného Vatikánu, aby prípad vyšetril, zatieňuje Jenu Maloneovú v hlavnej úlohe. Malo by ísť o komplexnú postavu s istou hĺbkou, nanešťastie je vykreslená akosi plocho a veľmi nesympaticky, takže s ňou divák nesúcití a o to menej ho zaujíma jej minulosť, ktorá je kľúčom k rozlúsknutiu záhady celého filmu.

Ghostface, Scream 2022, Vreskot Čítajte viac Recenzia: Brutálnejší, kreatívnejší, vtipnejší. Nový Vreskot prekonal očakávania

Koniec tak pôsobí akosi antiklimakticky a posledné momenty filmu už ani poriadne nedávajú zmysel, záverečný monológ Grace je takmer až patetický. Divák je rád, že sa konečne dopracoval k záveru, pretože sa zdá, akoby snímka trvala vyše dvoch hodín – v skutočnosti však má len hodinu a pol.

Dej by určite ubiehal rýchlejšie, keby sem-tam nejaké to strašidielko vyskočilo spoza rohu – kritici často nadávajú na to, že sa tvorcovia príliš spoliehajú práve na takéto lacné strašenie, v tomto filme to však vyslovene chýba.

Okrem zosekania a zjednodušenia scenára by snímke pomohla výmena herečky v hlavnej úlohe. Zostáva nám len dúfať, že Smith týmto filmom definitívne nepochoval svoju reputáciu kvalitného hororového režiséra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #horor