Recenzia: Film Mimi - kúzlo sa nepodarilo

Scenáristka a režisérka Mira Fornay sa kontinuálne venuje deťom a rôznym podobám ich zraniteľnosti. V najnovšom filme Mimi, ktorý získal cenu detskej poroty v sekcii Generation Kplus na festivale Berlinale, sa sústreďuje na obyčajné trampoty sedemročného dievčatka Romy.

30.03.2023 06:00
film Mimi Foto:
Dievčatko Romy (Rozmarína Willems) s pomocou kamoša Cypka (Cyprián Šulej) zrealizuje pátraciu akciu po stratenej andulke na vlastnú päsť.
Nový detský film Mimi dospelých neosloví

Pozrite si fotografi z nového filmu s detskými hrdinami.

Fotogaléria
Hlavnou hrdinkou filmu Mimi je dievčatko Romy...
Dievčatko Romy (Rozmarína Willems) s pomocou...
+3Dej sa odohráva v lese pri Dunaji.

V dráme z roku 2013 Môj pes Killer problematizuje nefunkčné rodinné zázemie a neexistenciu vzájomnej opatery, čo má za následok nebezpečnú radikalizáciu osemnásťročného Marka. Vygraduje do nenávisti voči nevlastnému mladšiemu bratovi pre jeho inú farbu pleti. V téme domáceho násilia a chorých vzťahov medzi rodičmi, ktoré sa v tom najtragickejšom zmysle odtláčajú do detí, neskôr tiež rodičov, pokračuje v štylisticky nekompromisných Žabách bez jazyka z roku 2020. V najnovšom filme Mimi, ktorý získal cenu detskej poroty v sekcii Generation Kplus na festivale Berlinale, sa sústreďuje na obyčajné trampoty sedemročného dievčatka Romy.

MIMI - oficiálny trailer

Zatiaľ čo v predošlých spomínaných snímkach je realita fatálna a tón tragický, Mimi je ľahký film pre deti o ich každodenných problémoch, akých u nás nevzniká mnoho. Pritom medzinárodné publikum je slovenskému detskému filmu naklonené, veď režisérka Iveta Grófová už v roku 2017 bodovala na Berlinale v rovnakej sekcii. V jej filme Piata loď podľa rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej je však sociálne a rodinné zázemie malej hrdinky vychýlené z rovnováhy, a preto dievča uniká do fantázie a hry. Piata loď komunikovala aj s dospelým publikom, Mimi je naivný film a adresovaný je najmä rovesníkom sedemročnej hrdinky.

Mira Fornay, Cyprián Šulej Čítajte viac Režisérka Mira Fornay: Cena z Berlinale je pečiatkou kvality

Film venovala najmä deťom

Mimi je andulka a Romy ju hľadá, lebo jej uletela. Mama jej zakázala chodiť do lesa pri Dunaji, tak s pomocou kamoša Cypka zrealizuje útek a pátraciu akciu na vlastnú päsť. Romy chce strateného vtáčika prilákať na štebot novej, náhradnej andulky, ktorú jej kúpila mama. Všade teda vláči ťažkú klietku a Mira Fornay z toho ťaží všetky peripetie, aby rozvíjala motívy jej lesného blúdenia.

Dej sa odohráva v lese pri Dunaji. Foto: FILMTOPIA
film Mimi Dej sa odohráva v lese pri Dunaji.

Princípom mozaiky uvoľňuje dramaturgickú štruktúru a film tak pôsobí, akoby mnohé scény vznikli improvizáciou. V skutočnosti sa režijná metóda skôr prispôsobuje detským nehercom a perspektíve publika v ich veku. Film a nakrúcanie sa stávajú pomyselným ihriskom. Fornay ho odovzdáva deťom. Malí hrdinovia riešia svoju veľkú udalosť z dobre odpozorovanej skúsenosti, čím sa filmárka autenticky dotýka prežívania Rominých rovesníkov. Zároveň je film Mimi čarovný najmä v tom, že sa oslobodzuje od veľkolepých autorských zámerov a vzdáva sa umeleckých ambícií. Zobrazuje prežívanie hraničnej situácie, akou strata domáceho miláčika rozhodne je. V strate domáceho zvieraťa a vyrovnaní sa s jeho odchodom je skrytá metafora dospievania. Autorka ju však nechala jemne rozhojdanú ako motorový čln na hladine vysychajúceho letného Dunaja. Nezdôrazňuje ju, ani zbytočne nedramatizuje.

fornay Čítajte viac Žaby bez jazyka Miry Fornay získali ocenenie na festivale FilmFest v Mníchove

Tieto lesy budú minulosť

Romy stretne mladú bezdomovkyňu aj staršiu paniu, ktorá uteká z domova pre seniorov a v lese hľadá svoj dom a farebnú a voňavú minulosť. Strážnika pri stavbe diaľnice trápi, že výstavba mení tvár miesta a zasahuje do citlivého prírodného ekosystému, jedného z posledných v okolí hlavného mesta. Fornay ukazuje lužné lesy v tom najkrajšom ročnom období a ťaží z ich fotogenickosti maximum. Možno je jedna z posledných, kto ich takto zaznamenal. Jej apel na ochranu životného prostredia, dosah environmentálnej krízy na každodennosť, citeľný najmä v lete, keď klesá hladina Dunaja, či necitlivú výstavbu na úkor zelene, určite odčíta aj detské publikum.

Foto - Sebastian Pothe ako Martin Čítajte viac Nový rodinný film Martin a tajomstvo lesa odhalí čarovné lesné bytosti

Romy potrebuje pomoc aj od rozvedeného páru v rokoch žijúceho v lese a ich dospelého – neustále telefonujúceho – syna, aj od mladých hipisákov na opekačke so svojimi deťmi. Väčšina vedľajších postáv je nedotiahnutá až zbytočná. S pomocou ďalších kamošov a ich špekáčikov napokon Romy vyrieši šlamastiku a odchádza domov pred zotmením aj so svojou staronovou andulkou. Romy sa vezie s Cypkom na bicykli, smejúc sa cítia vyčerpanie, ale aj slobodu a doznievajúce letné dobrodružstvo. Film sa končí pôvabným záberom na detský úsmev a celkovému dobrému dojmu z videného nahráva do karát.

Odovzdané detské herecké výkony, minimalistická zápletka, ekologické, zelené nakrúcanie takmer výhradne v exteriéroch aj nedokonalosť robia z Mimi sympatický film, ale v konečnom dôsledku zostáva prázdny

Odovzdané detské herecké výkony, minimalistická zápletka, ekologické, zelené nakrúcanie takmer výhradne v exteriéroch aj nedokonalosť robia z Mimi sympatický film, ale v konečnom dôsledku zostáva prázdny. Hĺbka chýba postavám, ktoré slúžia príbehu, hoci sú o čosi živšie a uvoľnenejšie ako vo formálne vyhranených, videoherných Žabách bez jazyka. Škoda, lebo stačilo dotiahnuť detaily. Dialógy, ktoré Romy vedie s náhodnými okoloidúcimi, sú táraninky a aj zápletke chýba pointa.

Detský film, najmä ten s výhradne detským adresátom, je alchýmia. Ako skvelá referencia sa núka Malá mama v réžii Céline Sciamma. Krehké zamyslenie nad rodičovstvom z perspektívy malej dcéry, ktorá vo svojej predstave stretáva mamu ako dievčatko a skamarátia sa, je tiež minimalistický, v lese nakrútený film. Sciamma necháva filmový čas splynúť s magickou detskou hrou a oživuje spomienky na malých nás aj u dospelákov, prehovára ku všetkým. Fornay sa toto kúzlo nepodarilo.

HODNOTENIE PRAVDY: 3,5 HVIEZDIČKY Z 5

Mimi / Slovensko, 2023 / r.: Mira Fornay, h.: Rozmarína Willems, Cyprián Šulej, Veronika Kořínková, Roman Lipka, Bohuslav Zárychta a ďalší.

Viac na túto tému: #Mira Fornay #filmová novinka #Mimi