Recenzia: Hrôza, potoky krvi a absolútna beznádej. To je nový Evil Dead

Sam Raimi sa vďaka snímke Evil Dead (u nás sa niekedy používa preklad Lesný duch) z roku 1981 zapísal do histórie ako kultový režisér. Predstavil takmer nezastaviteľnú formu zla, ktorá nemá za cieľ nič iné, než šírenie absolútneho teroru. Aj keď sa zdá, že jeho pôvodná trilógia je miestami viac paródiou než skutočným hororom, reboot z roku 2013 sa s tým nijako nemaznal. Inak to nie je ani pri najnovšom Evil Dead: Vzostup zla, ktorý sériu vôbec prvýkrát presúva mimo chaty v lese.

23.04.2023 06:00
Evil Dead: Vzostup zla Foto:
Alyssa Sutherlandová ako Ellie.

Zlo prichádza do mesta

Už na začiatku filmu nás víta starý známy kamerový efekt, ktorý Raimi predstavil už v prvom Evil Dead – kamera sprevádzaná desivou hudbou predstavuje pohľad neviditeľného zla, ktoré sa rýchlo blíži k svojim obetiam. Lee Cronin, ktorý debutoval zaujímavým hororom Diera v zemi a režíroval tiež jednu epizódu seriálu 50 States of Fright (50 štátov strachu), sa rozhodol presunúť dej na nové miesto – do poloprázdneho činžiaka v meste.

V ňom žije Ellie (Alyssa Sutherlandová) so svojimi troma deťmi – Dannym (Morgan Davies), Bridget (Gabrielle Echolsová) a Kassie (Nell Fischerová). Už na prvý pohľad ide o atypickú rodinu, ktorá sa vymyká zaužívaným stereotypom americkej bielej rodiny – Ellie je tatérka a svojim deťom prenecháva dostatok voľnosti, aby sa realizovali. Danny si v izbe mixuje hudbu, Bridget sa venuje aktivizmu a najmladšia Kassie vytvára trochu desivé hybridy zo svojich hračiek – čo tak trochu predznamenáva dej filmu.

V hororoch sa nazeranie cez kľúčovú dierku...
Lily Sullivanová na snímke z filmu Evil Dead:...
+6Čítanie prekliatych textov Necronomiconu opäť...

Čosi zvláštne sa začne diať po tom, ako k nim zavíta Ellina sestra Beth (Lily Sullivanová). Je očividné, že medzi sestrami vládne akési napätie, napriek tomu spolu viac-menej vychádzajú. To sa však čoskoro zmení po tom, čo zemetrasenie odhalí tajný trezor v podzemí, odkiaľ Danny vytiahne Necronomicon – Knihu mŕtvych.

Nemožný únik

Ďalej to už poznáte. Danny síce onú smrtiacu formulku sám nevysloví, nechcene ju však prehrá na starých platniach, ktoré spolu s knihou našiel v trezore. Zlo, ktoré doposiaľ nemá meno, tak dostáva zelenú a okamžite ovládne nič netušiacu Beth. Alyssa Sutherlandová bola naozaj skvelou voľbou na primárnu obeť démona, úlohu posadnutej stvárnila bravúrne a na jej výkon sa len tak ľahko nezabudne.

Podobne, ako sa hlavným hrdinom prvých filmov nedalo uniknúť z chaty v lese, ani únik z činžiaku nie je možný. Tvorcom sa zaujímavým spôsobom podarilo zobraziť prostredie starého polorozpadnutého činžiaka, ktorý bol kedysi bankou – pôsobí temne a napriek tomu, že sa nachádza uprostred mesta, zdá sa toto prostredie podobne opustené ako spomínaná chata v lese.

Trailer k filmu Evil Dead: Vzostup zla.

Bruce Campbell ako kňaz

Beth a deťom sa síce pokúšajú pomôcť susedia, je to však márne. Nasleduje spŕška originálnych brutálnych scén, nechýba démonov typický čierny humor: „Neboj sa, mamička si vezme len tvoju hlavu.“ Vidno, že tvorcovia sa nespoľahli len na opakovanie starých trópov, ale pridali do tvorby aj niečo svoje.

Na kvalitu snímky mal nepochybne vplyv aj Bruce Campbell, dnes už legendárny hrdina Ash, a režisér pôvodnej trilógie Sam Raimi, ktorí sú výkonnými producentmi filmu. Je preto trochu sklamaním, že sa Campbell neobjavil na žiadnom zábere – požičal však hlas jednému z kňazov na nahrávke, ktorú si púšťal Danny. Necronomicon, kniha obalená ľudskou kožou a písaná krvou, má o čosi jednoduchší dizajn, než na aký sme zvyknutí, ten pôvodný by však zrejme v tomto filme vyzeral trochu nemiestne.

Ghostface, Scream 2022, Vreskot Čítajte viac Recenzia: Brutálnejší, kreatívnejší, vtipnejší. Nový Vreskot prekonal očakávania

Evil Dead: Vzostup zla ukázal, že nesmrteľná séria z 80. rokov nemá žiadne limity. Podobne ako tento rok Vreskot, aj tomuto hororu sa podarilo opustiť svoje prirodzené prostredie a zamieriť inam bez toho, aby to akokoľvek poškodilo kvalitu. Práve naopak, vo výsledku ide o naozaj kvalitný film, ktorý si užijú fanúšikovia pôvodných filmov, ako aj obyčajní diváci.

Viac na túto tému: #film #recenzia #horor #Evil Dead