Najväčšie seriálové premeny predviedol Maštalír, Studenková či Loj

Na obrazovkách slovenských televízií sa v posledných rokoch odohralo viacero zaujímavých premien našich známych hercov. Neraz prekvapia tým, akú úlohu stvárnia, najmä v prípade, že si ich divák zapamätal v určitej hereckej polohe. Ktorí herci najviac prekvapili svojou flexibilitou?

01.05.2023 08:00
debata
Juraj Bača zahviezdil s vlčiakom v seriáli Rex.
Juraj Bača a Milan Junior Zimnýkoval ako...
+14Adam Bardy s Martinou Zábranskou v rodinnom...

Televízie sa oňho bijú

Herec Tomáš Maštalír stvárňuje obľúbeného učiteľa Sama v Pánovi profesorovi aj zákerného chirurga Andreja Rosického v seriáli Klamstvo. „Seriály Pán profesor a Klamstvo sú žánrovo diametrálne odlišné, čo podčiarkuje aj samotný formát vyobrazenia deja a vyznenia postáv. Pán profesor je rodinný seriál, ktorého úlohou je prilákať k obrazovkám viaceré cieľové skupiny s akcentom na tú mladú, čo je pre televízie najťažšia úloha. Klamstvo je mrazivá dráma pre cieľovú skupinu, ktorá hľadá čosi náročnejšie. A práve postava chirurga Andreja Rosického z Klamstva sadla Maštalírovi ako uliata,“ hovorí mediálny publicista Radovan Vávra.

„Kým Pán profesor stojí vždy na strane pravdy a spravodlivosti, postava Andreja z Klamstva je jeho až strašidelným opakom. Hoci slovenskí diváci často frflú, že sa v televízii objavujú stále rovnakí herci, práve na týchto dvoch seriáloch je vidno, akí sú naši herci kvalitní. Dokážu sa charakterovo „prezliecť“ do rôznych postáv. Klamstvo je seriál, aký na Slovensku ešte nevznikol. Konečne ponúka komplexný dej, a to ide ruka v ruke s hĺbkou postavy. Maštalír v Klamstve je neprekonateľný,“ hodnotí Vávra jeho výkon.

Scéna zo seriálu Pán profesor.

O Maštalírovi sa podľa neho dá povedať, že je ako herec flexibilný. „Tomáš Maštalír je známy tým, že dokáže bez problémov stvárňovať rôzne charaktery. Už dlhé roky to dokazuje v rôznych slovenských seriáloch. Mali sme tu vtipného Maštalíra v Hoď svišťom, drsného Maštalíra v Za sklom, spravodlivého Maštalíra v Pánovi profesorovi, temného Maštalíra v Klamstve. Skúsil si aj dlhodobý seriál Chlapi neplačú a vždy dokázal vyťažiť z postáv maximum, hoci to viaceré seriály vzhľadom na ich kvalitu nedovoľovali. Práve preto sa oňho televízie stále bijú, pretože dokáže dôstojne aj z minima dostať maximum a zároveň naňho publikum reaguje vždy pozitívne.“

Podľa Vávru je Maštalír majster v stvárňovaní záporákov. „Hoci Maštalír stvárnil už priehrštie postáv, aktuálne vysielané Klamstvo na Markíze konečne prinieslo formát a žáner, ktorý dovoľuje stvárnenie postavy ako v zahraničných seriáloch.“

Prísna matka aj dáma z vyššej spoločnosti

Herečka Zdena Studenková si v Pánovi profesorovi zahrala pani Belanskú, v seriáli Dunaj, k vašim službám zasa stvárňuje Editu. Ide o dámu z dobrej rodiny, ktorá si stráži emócie a pestuje si renomé ľadovej kráľovnej. V mladom veku si cez dohodnutý sobáš zobrala Rudolfa (Emil Horváth). Edita priniesla do manželstva peniaze, finančný základ, z ktorého Rudolf svojou šikovnosťou vytvoril veľký majetok. Na deti má veľmi vysoké nároky, ostatne ako aj na ostatných ľudí okolo seba.

Zatiaľ čo v seriáli Pán profesor stvárňuje Studenková vedľajšiu postavu matky Klaudie (Gabriela Marcinková), ktorej chce neustále organizovať život, v historickom seriáli Dunaj, k vašim službám ide o jednu z hlavných postáv. Je síce ženou v domácnosti, zároveň však pôsobí ako predsedníčka spolku slovenských žien.

Trailer k seriálu Dunaj, k vašim službám.

„Mám s ňou spoločné to, že mám rada módu, rada chodím upravená. Mám rada komunikáciu s inteligentnými ľuďmi aj v takzvanej vyššej spoločnosti,“ uviedla herečka na margo svojej postavy. Dodala však, že si nevie predstaviť kolaboráciu s fašistickým režimom.

„Paradoxom je, že obe postavy vyznievajú pomerne rovnako, hoci sa dej odohráva v inom období. Obe sú matky, obe sú navonok chladné, odmerané, tvrdé, nekompromisné. Ich pravé osobnosti sú dobre skryté,“ hovorí Vávra. „Určite jej lepšie sadla postava Edity Kučerovej v historickej rodinnej ságe Dunaj, k vašim službám. Má silnú dejovú linku a vďaka charakterovým črtám svojej postavy je jej vyznenie na obrazovke pomerne dominantné a zapamätateľné.“

Hrá Studenková skôr kladné alebo záporné postavy? „Hoci by sa mohlo zdať, že Studenkovej seriálové postavy sú záporné, nie je to tak. Pri lámaní chleba majú vždy dobre nastavený vnútorný morálny kompas a zachovajú sa správne. Práve toto môže byť pre divákov zaujímavé – sledovať odťažitú a nepríjemnú rolu, ktorá pri vygradovaní dejovej zápletky prekvapí a zachová sa správne.“

Úloha génia mu sadla

Juraj Loj stvárnil v seriáli Nový život boxera Juraja, v Einsteinovi sa zase predviedol ako génius Filip. Podľa Vávru mu oveľa lepšie sadla práve rola Einsteinovho príbuzného. „Slovenská adaptácia Einsteina dopadla mimoriadne dobre. Oveľa lepšie ako česká. A to nielen výberom hercov, ale aj samotným spracovaním. Einstein v podaní Loja prináša hereckú kvalitu a hĺbku. To napríklad nešlo v Novom živote. Denný seriál je formát, ktorý ide na prvú. Nie je čas skúšať náročnejšie scény, vytrieskať z nich emóciu.“

Upútavka na seriál Einstein.

Opakom je postava boxera. „Juraj z Nového života je tým charakterom, na ktorý je lepšie zabudnúť a nevracať sa k nemu. Nový život ako denný seriál poslúžil svojmu účelu v čase vysielania, ale ako už býva zvykom, veľmi rýchlo vyfučal z pozornosti divákov. Naopak, Einstein bol už o niečom inom. Krátka miniséria, v ktorej sa tvorcovia vyhrali s vizuálom a Loj mal priestor vdýchnuť svojej postave život a zaujímavý prejav. Filip Koenig je síce génius, no čo sa týka sociálnych zručností, ťahá za kratší koniec. Tento rozkol je základným stavebným kameňom pre zaujímavú postavu,“ hovorí Vávra.

Lojove herecké schopnosti hodnotí skôr pozitívne. „Paradoxom pri Jurajovi Lojovi je fakt, že najprv začínal v dlhodobých telenovelových seriáloch ako Búrlivé víno, neskôr prešiel do Nového života. Denné seriály spravidla nedovoľujú hercom plnohodnotnejšie hranie, keďže výroba je prirýchla. Loj si to vykompenzoval vo viacerých ocenených filmoch, v ktorých ukázal svoj mimoriadny talent.“ Dopĺňa, že hercovi sedia kladné postavy, no bolo by zaujímavé vidieť ho v úlohe záporáka.

Sestrička, nevesta aj súťažiaca v Let's Dance

Najkrajšia spomedzi herečiek. Aj vďaka tomuto prívlastku Kristínu Svarinskú milujú nielen tvorcovia, ale aj diváci. Posledné tri roky v televízii priam „zúri“ sezóna Svarinskej. Jeseň 2021 sa na Markíze niesla v znamení Sestričiek a jednou z nich bola aj Ema. Rodenej Bratislavčanke „sekla“ nielen rovnošata, ale aj jej rola, v ktorej sa ohriala štyri sezóny. Z rovnošaty sa obliekla do svadobných šiat a v komediálnom seriáli Najhorší týždeň môjho života sa objavila ako hlavná ženská hrdinka, vystresovaná budúca nevesta Mel.

Veľký zlom jej priniesla novinka Dunaj, k vašim službám, ktorá sa k divákom dostala v januári. Dobový seriál, ktorý je pre Markízu náročným experimentom, sa odohráva v období konca 30. rokov a Svarinskej ponúkol jednu z hlavných ženských postáv – predavačku Kláru.

Scéna zo seriálu Najhorší týždeň môjho života.

Nakrúcanie historického seriálu označila Svarinská za náročné aj preto, že sa točí okolo dobových kostýmov, dobového líčenia či účesov, čo si vyžaduje značnú prípravu nielen zo strany hercov, ale aj celého štábu. Na druhej strane si práve tieto premeny naplno užíva, na slovenské pomery ide totiž naozaj o výnimočný seriálový počin.

Aby toho nebolo málo, diváci jej tlieskali aj na parkete 7. série Let's Dance, ktorú Markíza priniesla presne pred rokom. S tanečným partnerom Markom Kličom sa v šou udržali sedem kôl. V súťažnej šou sa nestratila ani ako tanečníčka. Treba pripomenúť, že v podobnej pozícii sme ju už videli aj v roku 2010 v jojkárskej šou Showdance, v ktorej si však zasúťažila v modernom tanci.

Herecký unikát

Adam Bardy stvárnil v seriáli Druhá šanca lekára Šimona Bartoša, v obľúbenej Mame na prenájom hrá postavu Martina – opäť lekára. Podľa Radovana Vávru mu zrejme prischne nálepka Martina z Mamy na prenájom.

„Ako herca ho začínajú vnímať všetky cieľové skupiny, a to je neopakovateľný dar pre začínajúceho herca. Denný seriál je preňho veľká škola, ako sa rýchlo naučiť všetkým potrebným zručnostiam. Nie je tajomstvom, že podobne ako Marek Fašiang neštudoval herectvo a venoval sa iným povolaniam. Jeho úloha v Druhej šanci bola síce vedľajšia, ale pomerne dominantná, najmä jeho dejová linka s koronavírusom a následný srdcervúci, tragický odchod.“

Upútavka na seriál Mama na prenájom.

Postavy Martina a Šimona sa líšia najmä v tom, že Martin je hlavným hrdinom. „Práve toto vykreslenie charakteru postavy sa mu môže vypomstiť, pretože zostane v tejto polohe zafixovaný. To žiadny herec nechce. Keďže je však na začiatku svojej kariéry, môže denný seriál maximálne využiť vo svoj prospech a vyťažiť z neho divácky ohlas, ktorý mu zabezpečí ďalšie úlohy. Rola v Druhej šanci bola tiež pozitívna, tam však patril k mladým lekárom, ktorí obklopili Andreja Fabiána (Ján Koleník), a ten bol hlavným ťahúňom, čiže nebol priestor, aby špeciálne vyčnieval. To sa mu podarilo až teraz, v Mame na prenájom.“

Bardy je podľa Vávru hereckým unikátom – k herectvu sa totiž dostal náhodou. „Začínal v Pánovi profesorovi ako mladý študent, pričom mal priestor iba v niekoľkých epizódach. Ale to úplne stačilo, aby zaujal publikum. A to je vzácne. Nestáva sa často, aby si diváci obľúbili „neherca“. Následne dostal priestor v Druhej šanci v „dospelej“ úlohe, kde len potvrdil, že v tomto povolaní má budúcnosť. V jeho prípade ide o hviezdny vzostup, v priebehu troch rokov vystúpil na vrchol. Z malej úlohy v Pánovi profesorovi je momentálne hlavným hrdinom v dennom seriáli.“

Bardy zatiaľ stvárňuje kladné postavy, to je však podľa Vávru úplne v poriadku. „Vzhľadom na krátku hereckú kariéru ťahá šnúru kladných postáv. Je evidentné, že televízia Markíza, ktorá ho objavila a vytiahla na vrchol, mu buduje imidž toho správneho, pozitívneho. A to nie je vôbec zlé. Kým bude naberať cenné herecké skúsenosti v aktuálnom dennom formáte, môže sa objaviť čosi nové, v čom totálne prekvapí v negatívnej polohe.“

Scéna zo seriálu Druhá šanca.

Najviac zaujal ako moderátor

Moderátor a herec Juraj Bača zahviezdil v seriáli Rex ako kapitán Richard Majer, v Nemocnici sa objavil v malej úlohe záchranára Jozefa. Ktorá úloha mu sadla najlepšie? „V prípade Juraja Baču to bol Rex. Práve štvornohý hrdina mu naplno otvoril dvere do širokého diváckeho povedomia, hoci slovenská verzia sa radí medzi najväčšieho neúspechy v rámci adaptácie zahraničných formátov u nás. Tvorcovia pred rokmi veľmi zle vyhodnotili divácke preferencie a „zabudli“, že Slováci majú pôvodný seriál dobre napozeraný. Nestačilo len preložiť rakúske časti a vtesnať ich do slovenských reálií. Chcelo to čosi originálne. Napokon sa trápil samotný Bača, ale aj seriál.“

Upútavka na Pečie celé Slovensko.

Keďže Rex sa už skončil a v Nemocnici stvárňuje malú úlohu, potreboval by Bača podľa Vávru projekt, kde by bol viac v popredí. Zatiaľ najviac sa mu to podarilo v úlohe moderátora. „Hoci Bača nie je neznámym pojmom na televíznej obrazovke, paradoxne ho publikum viac vníma ako moderátora. Najväčšiu slávu mu priniesla divácky úspešná šou RTVS Pečie celé Slovensko, ktorá má za sebou dve série, pričom tá tretia sa aktuálne nakrúca.“

Podľa Vávru je vnímaný najmä prostredníctvom kladných postáv. „V jeho portfóliu chýba negatívna postava, pričom nie je tajomstvom, že herci majú radšej záporné stvárnenie, ktoré ponúka väčší priestor predviesť svoj talent.“

Darí sa jej aj u susedov

Monika Hilmerová je dlhoročnou stálicou na televíznych obrazovkách. Dlhšie obdobie je zakotvená v Markíze, kde dostala príležitosť byť súčasťou viacerých dlhodobých seriálov. Začalo sa to Búrlivým vínom, neskôr hitom Oteckovia a najnovšie historickou rodinnou ságou Dunaj, k vašim službám. „Práve posledný menovaný seriál prináša pohľad na iné herectvo Moniky Hilmerovej. Jej postava Vilmy má za sebou komplikovanú minulosť, pričom sa z nej snaží vykúpiť,“ vysvetľuje Radovan Vávra.

Upútavka na seriál Oteckovia.

„V Oteckoch stvárňovala mamu v domácnosti, ktorej všetko prerastá cez hlavu. Starostlivosť o deti a manžela, ktorý jej nepomáhal. V Oteckoch ale ukazovala živelnejšie herectvo, pripomínajúce telenovelu. Oteckovia mali primárnu úlohu priniesť do domácností pozitívnu emóciu – to je základným posolstvom každého podvečerného denného seriálu. Dunaj vysielaný v hlavnom čase už prináša nastolenie vážnejších tém a jej postava Vilmy je kladná, ale s ťažkým osudom, a to prirodzene rýchlo vybudovalo silné puto medzi ňou a publikom pri obrazovkách.“

Podľa mediálneho publicistu je Hilmerová prototypom herečky, ktorá vie zahrať všetko – idú jej najmä negatívne postavy. „Preto je škoda, že u nás nedostáva priestor v náročnejších produkciách.“ V susednom Česku hviezdi v Kriminálke Vysočina.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #seriál #Televízia #téma