Streamovacia spoločnosť DAFilms.sk sprístupní na svojej platforme v dňoch 28. až 30. septembra zdarma kolekciu filmov, ktoré vybrali oslovené osobnosti. Diváci ich nájdu v programe s názvom Slovensko pred voľbou spolu s vysvetlením, prečo je dôležité vidieť pred parlamentnými voľbami práve tieto tituly.
Osobnosti vyberajú pre divákov film, ktorý považujú za dôležitý.
Vo výbere dominujú filmy režisérky Zuzany Piussi, ktorá dlhodobo mapuje slovenské politické kauzy. Dokumentárny film Nemoc tretej moci pojednáva o kauze skorumpovaného súdnictva za pôsobenia Štefana Harabina. Film zaujal skladateľa a hudobného producenta Jonatána Pastirčáka: „Momentálne stojíme na križovatke, kde jedna cesta vedie ku pomalej, bolestnej, ale nevyhnutnej reforme slovenskej justície (…). Tá druhá je návrat do časov, kde budú poctiví sudcovia opäť šikanovaní vymyslenými disciplinárnymi konaniami a spravodlivosť bude v rukách pár ľudí, ktorí si ju budú vedieť ohnúť podľa toho, ako im to práve bude vyhovovať. Robert Fico a jeho ľudia potrebujú tú druhú cestu ako soľ.
Urobme všetko preto, aby to bola nanajvýš soľ, ktorá ich bude štípať v ranách ich pošramoteného ega," apeluje Jonatán Pastirčák. Podobne naliehavým titulom tejto angažovanej režisérky je dokumentárny film Od Fica do Fica. Vybrala ho bývalá bubeníčka z kultovej kapely Živé kvety a členka hudobného zoskupenia Terrible 2s Agnes Lovecká, ktorá je známa tiež ako úspešná vinárka a propagátorka práv dúhových rodín. „Film hovorí o ére silného Fica, ale aj o jeho páde, neúspešnom pokuse pravicových strán udržať moc a o jeho triumfálnom návrate. A z toho, ako silno to pripomína dnešnú dobu, ma mrazí na chrbte,“ hovorí Lovecká a dodáva: „Film ukazuje úplne reálny scenár toho, kam kráčame. Verím, že máme na viac a že nie sme odsúdení na točenie sa v kruhu.“
Za dobrú diagnózu našej slovenskej súčasnosti považuje renomovaný historik a odborník na naše moderné dejiny Dušan Kováč poviedkový film Slovensko 2.0., ktorý hovorí o prvých dvadsiatich rokoch samostatného Slovenska očami našich popredných režisérov ako napríklad Peter Kerekes, Martin Šulík či Zuzana Liová. Kováč sa zároveň pýta: „Bude ten obraz budúceho Slovenska 3.0 aspoň trocha iný?“
Sociológ Michal Vašečka apeluje svojím výberom na nebezpečenstvo sympatizovania s Ruskom. „Dnes mnohí na Slovensku vzhliadajú k Rusku ako ku garantovi nášho ďalšieho úspešného rozvoja. Je dobré pripomenúť si, že v auguste 1968 ruskí imperialisti už raz náš úspešný rozvoj zabrzdili. Rusi spolu so štyrmi armádami svojich vtedajších kolónií okupovali Československo s cieľom zabrániť jeho slobodnému rozvoju. Dnes si však podobnú možnosť môže Slovensko svojimi postojmi opätovne privolať,“ hovorí Vašečka a divákom odporúča pozrieť si dokumentárny kolektívny projekt Okupácia 1968, na ktorom spolupracovalo päť režisérov z piatich krajín bývalej Varšavskej zmluvy.
Otázku menšín zvolila za dôležitú predvolebnú tému psychologička a lektorka Komenského inštutútu Zuzana Labašová, keď si vybrala dokumentárny film Kataríny Farkašovej Švédi z osady. Film sleduje príbeh troch slovenských rómskych detí z detského domova, ktoré si v 90tych rokoch adoptovali náhradní rodičia vo Švédsku. Po rokoch sa už ako dospelí muži vracajú na Slovensku, aby spoznali svoj domov a biologických rodičov. „Tento dokument neprikrášľuje realitu okolo nás, ale ukazuje, ako sa môže rozvíjať ľudský potenciál každého človeka, pokiaľ vyrastá mimo prostredia generačnej chudoby. Ponúka tak cenný podnet na premýšľanie v čase, keď je téma marginalizovaných komunít používaná ako nástroj predvolebnej kampane, polarizácie a burcovania silných emócií medzi ľuďmi," vysvetľuje svoju voľbu Zuzana Labašová. O silných emóciách a polarizácii rozpráva aj oceňovaný film Marka Škopa Nech je svetlo, ktorý do programu vybrala herečka Táňa Pauhofová. Príbeh otca, ktorý sa snaží vytrhnúť svojho syna spod vplyvu pravicových extrémistov, prináša mnoho otázok, ale aj nádej. „Vrelo odporúčam film Nech je svetlo.(…) Lebo to treba vidieť – pokojne aj viackrát. Lebo si tu tak žijeme obklopení mylným a škodlivým výkladom knihy kníh a oslavami extrémizmu, ktoré sa skrývajú za oslavu národa, obklopení všadeprítomným strachom a máme pocit, že nás sa to netýka. Môže,“ varuje Táňa Pauhofová.
Hranú minisériu populárneho českého režiséra Jana Hřebejka Záhradníctvo vybral vedec Pavol Čekan, ktorého meno sa skloňuje aj v súvislosti s vývojom testov na COVID 19, ktoré sa používali po celom svete a inovatívnou diagnostikou v oblasti onkológie. „Prostredníctvom Hřebejkovej trilógie Záhradníctvo si môžeme oprášiť vedomosti z histórie – filmy opisujú životy rodín po II. svetovej vojne, pri nástupe komunizmu a neskôr aj ťažké päťdesiate roky. Hřebejk ukazuje ľudí, túžiacich po láske a slobode, ktorí narážajú na tvrdý režim.“ Čekan v tomto kontexte upozorňuje na krehkosť demokracie a stále aktuálnu potrebu ju chrániť.
Ku klasikovi slovenského filmu Dušanovi Hanákovi sa odkazuje Michal Kaščák, hudobník a organizátor festivalu Pohoda, keď do výberu zvolil film Papierové hlavy. Tento strihový dokument je prvou porevolučnou reflexiou o slobode a neslobode, o vzťahu občana a moci a o rôznych podobách porušovania ľudských práv v Československu v období rokov 1945–1989. „Dušan Hanák nakrútil stručného sprievodcu komunistickou totalitou,“ hovorí Kaščák, „je dôležité pripomínať si, aké máme šťastie, že naša krajina prestala byť tak príliš podobná Severnej Kórei a že sme sa zaradili medzi slobodné a demokratické štáty. Keď si pozriete ten súhrn krutostí, musí vám byť jasné, že poslušní žiaci a obdivovatelia toho zvráteného režimu – ako sú Fico či Putin – sú schopní naozaj čohokoľvek.“
Kolekcia filmov spolu s kompletnými citáciami osobností je pre divákov sprístupnená na streamovacej platforme DAFilms.sk zdarma od 28. do 30. septembra. Pre predplatiteľov či pri kúpe jednotlivých titulov je program k dispozícii bez časového obmedzenia.