Nový dokumentárny film Pozor, padá SNG! režisérok Jany Durajovej a Leny Kušnierikovej sleduje proces rekonštrukcie desaťročia zanedbávanej a rozpadávajúcej sa budovy Slovenskej národnej galérie. Režisérky sledujú boj Alexandry Kusej s úradmi, dodávateľmi, slovenskou realitou či nedostatkom zdrojov. Dokáže jeden človek zvrátiť osud významnej kultúrnej inštitúcie? Ako sa desaťročný boj s veternými mlynmi podpíše na Alexandre samotnej?
Alexandrin otec, architekt Martin Kusý, je jedným z dvoch hlavných autorov projektu rekonštrukcie. Hoci projekt vyhral medzinárodnú súťaž dávno predtým, ako sa stala Alexandra generálnou riaditeľkou, pri každej zmene ministra kultúry sa nanovo verejne prepiera ich „konflikt záujmov“. Dekádu trvajúci proces rekonštrukcie nevyhnutne vstupuje do ich osobných životov. Postupne sa vynárajú ich najskrytejšie obavy o toho druhého. Čelia otázke zmysluplnosti práce na úkor seba samých a obavám, či realita neprevalcuje každý dobrý úmysel.
Vladimír Dedeček bol architektom prvej rekonštrukcie budovy Slovenskej národnej galérie na prelome 60. a 70. rokov. Jeho boj o modernú podobu národnej galérie skončil porážkou. Výnimočný projekt bol zoškrtaný politickými rozhodnutiami a oklieštené torzo pôvodnej myšlienky bolo realizované v podmienkach socialistického stavebníctva. „Keby som vedel, že tie dva všivavé baráky naľavo ostanú stáť, nikdy sa galérie nedotknem,“ vraví vo filme Vladimír Dedeček. Dodáva: „Galéria mi zničila život.“ Aktuálny projekt rekonštrukcie vzdáva projektu Vladimíra Dedečka poctu.
Realizácia veľkej verejnej investície, v oblasti kultúry špeciálne, je vždy predmetom politiky. Boj, ktorý vedie Alexandra Kusá, ukazuje, že niektoré veci sa nemenia ani zmenou režimu. Bojuje však ako lev, aby dotiahla rekonštrukciu do úspešného konca. Aj z úcty k architektovi Vladimírovi Dedečkovi, ktorého pôvodný projekt predbehol dobu o viac ako pol storočia.
Vďaka filmu Pozor, padá SNG! majú diváci možnosť prejsť tŕnistú cestu spolu s Alexandrou, a dôjsť až do dňa s veľkým „D“.
„Zdalo sa, že nám tu národná galéria roky ani nechýbala. Alexandra preto musela skutočne vytrvať v tom, čomu od začiatku verila, aby sa nenechala odradiť dlhým odkladaním stavby, prieťahmi, krízami a zmenami vlády,“ vraví jedna z režisérok Jana Durajová. „To, že sa jej rekonštrukciu dokončiť nakoniec podarilo, je dôkazom jej veľkej motivácie a vytrvalosti, a zo širšej perspektívy je to pre mňa osobne dôkazom, že takýto individuálny boj jednotlivca stojí za to, nie je márny, dokáže motivovať okolie a meniť veci a realitu, ktoré sa javia ako nemenné.“
Autorky dúfajú, že film nám bude v ťažkých časoch pripomínať, že kultúra má zmysel. „V súčasnosti je dôležité sledovať hodnotové smerovanie kultúrnych inštitúcií. Zdá sa mi, že to bolo istou hnacou silou galérie, že v nej mali vždy jasno v tom, kam smerujú a neuhýbali,“ dodáva Lena Kušnieriková.