V hlavných úlohách s chuťou účinkujú známi herci Dominika Morávková a Richard Autner, ale aj menej ostrieľaní, no presvedčiví Dávid Uzsák a Veronika Mészárosová. Vo vedľajších postavách dodávajú filmu cveng František Kovár, Iva Janžurová či Vladimír Polívka a Juraj Kemka. A tiež oko kameramana Tomáša Staneka.
Dedičstvo, čo všetko zmení
Ústrednými postavami filmu sú dve dvojice, jedna žije v súčasnosti, druhá v minulosti. Hela (Dominika Morávková) a Adam (Richard Autner) tvoria filmový pár, ktorý žije bežným dnešným životom, ľúbia sa, plánujú rodinu a sťahovanie, ale chýbajú im na to peniaze. Tu im do lona nečakane padne rodinné dedičstvo, ktoré však spolu s majetkom prináša temné tajomstvá minulosti.
Uznávaný režisér Miloslav Luther sa ním lúči s bohatou filmovou kariérou
Divák sa prenesie v čase do obdobia druhej svetovej vojny a tzv. slovenského štátu, kde žijú dvaja rovnako mladí a zaľúbení ľudia Marika (Veronika Mészárosová) a Jozef (Dávid Uzsák). Tiež by si radi založili rodinu, no v ťažkej dobe musia čeliť zložitým rozhodnutiam. Sú to Adamovi starí rodičia, no on o nich prakticky nič nevie. Ani jeden z nich už nežije, ich osudy sa pred divákmi odhaľujú len postupne a držia ho v napätí, rovnako ako osudy mladých súčasníkov.
Pátranie v rodinnej histórii vytiahne na svetlo staré hriechy, ťažké rozhodnutia s ešte ťažšími následkami. Rodina ich ukrýva ako „kostlivca v skrini“, najprv Adamova prateta Edita (Iva Janžurová) a potom aj otec (František Kovár) sa všemožne snažia, aby minulosť ostala pochovaná. Lenže cesta k budúcnosti pre mladý pár vedie práve cez odhalenie minulosti. Nečakaný spiaci účet v banke sa tak netýka len peňazí, ale aj charakterov všetkých protagonistov – tých z minulosti aj tých dnešných. Udalosti sa valia rýchlym spádom a mladí napokon narazia na dedičstvo, čo všetko zmení.
Iná doba, podobné dilemy
Obe dvojice musia zvládnuť vážnu situáciu. Tej dnešnej peniaze môžu zmeniť život, no s bohatstvom preberú na seba aj vinu svojich predkov. Tej minulej by život uľahčilo, keby sa dali plne do služieb politického režimu. Čo presne sa vtedy stalo a komu sa dá dôverovať v súčasnosti?
Obaja mužskí hrdinovia sú idealisti, ktorých zásadovosť ohrozujú existenčné otázky a kolená im podlamuje pocit zlyhania. Adam je na rozdiel od svojho introvertného starého otca prchký. Baví ho ekológia, no tá nevynáša, a tak sa snaží, ako vie, aby zarobil a mohli si s Helou plánovať budúcnosť. Baví ho aj muzika, no nestíha koncertovať. Pod tlakom občas reaguje skratkovito aj vo vzťahu k najbližším a v interpretácii Richarda Autnera je to hrdina z mäsa a kostí.
Vo filme Richard Autner dostáva malú, no predsa zaujímavú príležitosť prejaviť sa aj ako skladateľ a spevák, vo filme zaznie jeho vlastná autorská hudba aj spev a divákov určite zaujme. Ku svojej filmovej postave povedal: „Bola to vlastne moja prvá veľká postava vo filme, ktorý má takúto vážnu tému, a dokonca s presahom do minulosti.“
Adamov starý otec Jozef Javora sa snaží dostať cez tú dobu, ako sa dá, zároveň si chce vybudovať svoje súkromné šťastie a nedať príliš najavo, čo si myslí, lebo to by ho mohlo dostať do problémov,“ predstavuje svojho hrdinu Dávid Uzsák.
Obe hlavné ženské postavy sú plné nádejí a očakávaní, no kým Hela je vo vzťahu tá zrelšia, Marika je menej stála a viac sa snaží na partnera tlačiť v záujme ich budúceho rodinného šťastia. Lenže môže stáť osobné šťastie na ľahostajnosti či zrade iných, na kolaborácii so zlom a s násilím? „Marika nechce vidieť zlo, zatvára si pred ním oči, a to sa jej aj vypomstí,“ prezrádza o svojej postave herečka Veronika Mészárosová. Dominika Morávková autenticky stvárnila Helu „s nohami pevne na zemi“. Priznáva, že vďaka svojej postave začala viac premýšľať nad tým, ako vie minulosť pohnúť naším súčasným svetom. „Život vie zrazu zmeniť smerovanie, konfrontovať nás s dôležitými otázkami a otočiť naše vnímanie reality.“
Vo filme sa životy Mariky, Adama, Jozefa a Hely prepletajú celkom prirodzene a každá z postáv má divákom čo povedať. Snímku Spiaci účet nakrútil režisér a scenárista Miloslav Luther, ktorý počas svojej bohatej umeleckej kariéry priniesol filmy ako Chodník cez Dunaj, Anjel milosrdenstva či Útek do Budína a mnohé ďalšie.
Miloslav Luther rád využíva históriu, aby divákom odovzdal posolstvo do súčasnosti. „Film paralelne rozvíja príbeh dvoch partnerských dvojíc: súčasníkov a tých, čo žili za tzv. slovenského štátu. Ich životné dilemy – existenčné problémy či morálne otázniky sú v mnohom podobné… My si len nechceme priznať, že nie sme iní ako naši predkovia. Vynášame nad nimi morálne súdy, pritom sme rovnako náchylní zľaviť zo svojich princípov, keď ide o osobnú kariéru, príležitosť získať čo najlepšie bývanie, poriadne si zarobiť, užívať si," hovorí.
„Napadlo mi, že pátranie po pravde o minulosti je svojím spôsobom detektívka, preto som pri štruktúre rozprávania zachoval rovnováhu medzi scénami zo súčasnosti a z minulosti – nie sú to len útržky spomienok. S kritickým odstupom a bez dobového sentimentu prezrádzame, ako sa tie udalosti naozaj stali,“ hovorí filmár, ktorý chce snímkou Spiaci účet ukončiť svoju filmársku kariéru.