Silné úlohy
Narodila sa 17. mája 1974 v Bratislave, jej otcom bol popredný horolezec Ivan Fiala. V roku 1998 vyštudovala herectvo na činohernej fakulte Vysokej školy múzických umení (VŠMU) v Bratislave a v tom istom roku sa stala členkou súboru Činohry Slovenského národného divadla (SND), kde pravidelne hosťovala už od roku 1992. Prvá úloha, ktorú v SND stvárnila, bola Júlia v slávnej Shakespearovej dráme Romeo a Júlia.
Čítajte viac Pamätáte si ju ešte takto? Jubilantka Fialová v luxuse od Versace, v antickej róbe ako bohyňa či v nežných volánoch. Napokon skončila pri...V súčasnosti ju môžete vidieť vo viacerých inscenáciách, medzi ktorými je aj ťaživá dráma Matka vyznačujúca sa nelineárnym dejom. „Keď som to prvýkrát čítala, myslela som si, že ide o komédiu. Až prví diváci ma upozornili na to, že je to horor. Prišlo mi totiž veľmi vtipné, ako sa tie postavy nepočúvajú. Ale takto sa ľudia naozaj rozprávajú. Tým, že ja nie som konfrontovaná s osamelosťou, som to nevedela odhadnúť úplne na prvú,“ vysvetlila herečka.
„Spoločenské stereotypy prinútili ženu vzdať sa všetkého a obetovať sa pre rodinu, pretože je to považované za dobro. Lenže z tejto rovnice vypadla práve tá žena. Po tom, ako deti vyletia z hniezda, jej nezostane nič. Zabudne sa na ňu po desiatkach rokov absolútnej starostlivosti. A muž na ňu zrazu začne kričať, že nemá žiadne záujmy. Opäť je chyba v stereotypoch, preto sa snažím upozorňovať na to, že by sme sa z nich mali vymaniť.“
Ďalšiu úlohu stvárňuje v hre českej režisérky Daniely Špinar Sme v pohode, ktorá má formu stand-up výstupov. Podobne ako sedenie, ani státie na jednom mieste pre ňu nie je ideálne, no svoj výstup napriek jeho náročnosti zvládla bravúrne.
„Je to namáhavé – síce stojím, ale keď skončím, som úplne spotená. (smiech) Z minima prostriedkov, ktoré tvorí pevný postoj a mikrofón, musím prejsť šialeným kolotočom emócií a sebaobviňovania, ale zároveň aj predsudkov. Nikto z divákov si nemusí robiť hlavu s tým, že bude mať predsudky, lebo samotné postavy ich majú a veľmi dobre ich aj komunikujú,“ hovorí Fialová.
Aj v tejto inscenácii stvárňuje matku – tentoraz bohatú „paničku“ z Manhattanu. „Miluje svoje deti, ale tie jej dávajú ‚jóbovky‘ a my sledujeme, ako sa jej otriasa celý svet, ako sa topí a padá z výšky. Jediná tenučká nitka, ktorej sa drží, je láska k deťom.
Uvedomuje si hraničnosť situácie, že buď sa ona zmení, alebo príde o lásku detí k sebe, ale aj o svoju materinskú lásku. Aj keď sa to nezdá, je to hrozný beh, takže vždy, keď sa už trochu upokojí a povie si, že to zvládla a že je najlepšia mama na svete, bum, príde ďalšie dieťa s ďalšou ‚jóbovkou‘.“
Hoci ide v oboch prípadoch o vynikajúce hry, pre mňa osobne bola najväčším zážitkom Jana Eyrová, v ktorej Zuzana Fialová stvárnila autorku románu Charlotte Brontëovú. Išlo o jednu z mojich prvých návštev divadla, bola som vtedy ešte na gymnáziu, a práve táto inscenácia mi ukázala čaro tohto pre mňa dovtedy skrytého sveta.
Okrem SND účinkovala Fialová aj v divadlách ako Štúdio L + S, Aréna či v pražskom Činohernom klube.
Čítajte viac Herečka Zuzana Fialová: O kultúru sa nebojím, vždy niekde prerazíÚspešný režisérsky debut
V roku 2022 mal na doskách Divadla Pavla Országha Hviezdoslava (DPOH) v Bratislave premiéru jej režisérsky debut Krása nevídaná, ktorý je silnou výpoveďou o tom, aké je to byť mladou ženou.
„Často sa tam ocitli otcovia, pre ktorých to nebolo primárne určené. Práve im sa otvorili oči a myslím, že ich na smrť vydesil svet mladého ženstva, ale v tom dobrom slova zmysle. Nepredpokladali, že by ich dcéry vôbec mohli riešiť takéto veci, a keď tam s nimi uvedomelo išli, tak si myslím, že to urobilo ohromný kus práce v rodinných vzťahoch a vzájomnom pochopení,“ uviedla Fialová.
„Asi 5 až 10 percent ľudí nám dáva spätnú väzbu, čo sa vôbec nestáva. Je to také silné, že som v sebe dlho nevedela otvoriť novú tému, pretože táto ešte nedoznela.“ V súčasnosti už má v pláne ďalšiu réžiu.
Medzi filmami, v ktorých Fialová účinkovala, je napríklad Tango s komármi, Prípad nevernej Kláry, Babie leto, Jahodové víno, Obsluhoval som anglického kráľa, Bratislavafilm, Lidice, Čiara, 8 hláv šialenstva či Sklenená izba. Hrala tiež v seriáloch ako Keby bolo keby, Kriminálka Staré Mesto, Delukse, Slovania a Klamstvo.
Najnovšie by sa mala objaviť v sitkome Psychosimona.sk, v ktorom stvárni hlavnú postavu. „Je to mentálna groteska o beauty influencerke s 50 sledovateľmi, z ktorej sa stane špičková psychoterapeutka cez internet. Jej muž prestane zarábať, pretože má mozgovú porážku, a ona ide ako píla a za strašné peniaze rozpráva ľuďom hocičo.
Paradoxne to na nich funguje, pretože ich jej reči občas až naštvú, a práve to ich zbaví depresie a iných problémov. Pôvodný americký formát bol vyvinutý pre Lisu Kudrowovú z Priateľov,“ uviedla na margo pripravovaného seriálu.
Čítajte viac Recenzia: Som, aký som, a je to v pohode! Nová inscenácia v SND sa nebojí LGBTI témTeroristický útok
V roku 2011 bola Fialová jednou zo 168 zranených ľudí na moskovskom letisku Domodedovo, ktoré sa stalo terčom útoku samovražedného atentátnika. Výbuch si vyžiadal vyše 30 obetí. Fialová tam vtedy bola so svojím kolegom, hercom Ľubošom Kostelným, a jeho sestrou, s ktorými sa vybrala na výlet, aby si pozreli ruské divadlá. Od útočníka boli vzdialení len pár metrov.
„Vybuchol človek a my sme to všetko videli. Odpálil sa kúsok od nás. Oberali sme zo seba zvyšky ľudských tiel,“ uviedol vtedy pre Pravdu Kostelný. „Mne sa, našťastie, nič nestalo. Zuzanu odviezla sanitka do nemocnice, ale má len povrchové zranenia.“ Lekári jej museli zašiť ucho.
Zuzana Fialová je dvojnásobnou držiteľkou ocenenia OTO a Ceny Literárneho fondu (úlohy v inscenáciách Arabská noc a Karpatský thriller). V roku 2006 sa stala historicky prvou víťazkou súťaže Let's Dance, jej tanečným partnerom bol Peter Modrovský.
Vo voľnom čase sa rada venuje maľovaniu, hoci svoje diela nepredáva a neorganizuje ani výstavy. „Maľujem z vnútorného vytrženia, že tam nič nie je a potom je tam niečo, čo tu na tomto svete ešte nikdy nebolo,“ vysvetlila s tým, že s týmto hobby začala asi pred desiatimi rokmi. „Je to naozaj skvelá vec.“