Pohlcujúca láska k mužom, umeniu i kraju
Parthenope (Celeste Dalla Porta a Stefania Sandrelli) sa narodila v 50. rokoch minulého storočia a Sorrentino sleduje jej život až do súčasnosti. Nie je to klasický naratív, skôr čriepky z jej života, ktoré vykresľujú jej víťazstvá i pády. Píše sa, že je to epos bez hrdinstva, zamilovanosť do slobody, Neapola a lásky. Možno s tým len vrelo súhlasiť.
Parthenope bola krásna, muži jej ležali pri nohách, no jej životnou láskou boli dvaja – brat, s ktorým mala incestný vzťah, a priateľ, ktorý ju opustil. Po samovražde syna sa rodičia zrútili a ju to poznamenalo na celý život. A tak komplikovane sa vyvíjali aj jej lásky. Mladá žena je aj trochu ľahkomyseľná, uspokojuje ju len štúdium antropológie, v ktorom vyniká, a po odstúpení šéfa katedry dostane jeho miesto. Jedine v tom je úspešná a po rekapitulácii života jej ostali v pamäti len trosky ľúbostného života.
No nie je to film o beznádeji, ale o krátkodobých láskach, po ktorých ostávajú len bolestné spomienky. Musíte sa však vzchopiť a začať odznovu. Dominuje krásne leto na Capri, bezstarostný život mládeže, ktorý nikam nevedie. Ľudia sú sklamaní, milovaní i opúšťaní, defiluje pred vami celý repertoár pocitov, od skľúčenosti až po bezbrehú radosť. Je to komplikovaný film, nie pre bežného diváka, vyrozprávaný pomalým tempom, očarujúci krásou i tragikou života. Prosto nevšedný zážitok a priveľký hlt, možno aj pre porotu.
Omladená Demi Moore a dobrý žiak Donald Trump
Snímka Látka (The Substance), dielo britskej režisérky Coralie Fargeat, zabralo na celej čiare – najviac sa o ňom diskutuje. Nečudo, veď šialená túžba po večnej mladosti, ktorá zasiahla celý svet, je téma výsostne súčasná. Fitnes trénerka Elisabeth (Demi Moore) má krásnu a vyšportovanú postavu, no pohľad do zrkadla hovorí niečo iné. Televízny producent ju vyhodí, chce mladšiu.
Nemá inú možnosť, len podstúpiť omladzovací proces a prijať ponuku vyskúšať neznámu substanciu. Kúra trvá opakovane sedem dní a jej telo sa po vpichnutí rozdelí na dve – mladé a staré, ale stále je to jedna osoba. Omladenú ju okamžite prijmú na miesto novej televíznej trénerky. Jej mladšie ja hrá Margaret Qualley.
Ešte nie celkom overená látka však zákonite musí priniesť problémy, ktoré na seba nedajú dlho čakať. Rozdvojeným bytostiam sa nedarí byť jedno telo i duša, nastanú fyzické i psychické problémy a tragédia je zákonite nevyhnutná. Snímka je humorná, s mnohými drastickými a hororovými scénami, ale najviac vyniknú herecké výkony Demi Moore a Margaret Qualley. Hovorí sa o cenách za herecké výkony, ale je to zatiaľ len zbožné želanie božskej Demi.
Exprezident USA Donald Trump bol vraj výborným žiakom Roya Cohna. Kto bol Roy, zistíme vo filme iránsko-dánskeho režiséra Aliho Abbasiho Učeň (The Apprentice). Scenáristu filmu Gabriela Shermana vraj inšpirovala kniha o Trumpovi, ktorú Cohn napísal ešte pred svojou smrťou.
Sledujeme v nej mladosť Donalda Trumpa (Sebastian Stan) a jeho vzostup k moci. Osudovým a šťastným pre Donalda bolo stretnutie s konzervatívnym právnikom a politickým žonglérom Royom Cohnom (Jeremy Strong). Surovo a bez okrás mu ukázal všetky praktiky úspešného biznismena a dokonale ho vyškolil. Donald bol učenlivý žiak, po „školení“ a vniknutí do tajomstiev amerického impéria rýchlo pochopil pravidlá hry a už ho nikto nedokázal zastaviť.
Na konci je to už človek, ktorý je schopný všetkého. Dokonca aj milovanú manželku Ivanu (Maria Bakalova) urážal nevyberaným spôsobom a začal byť surový aj k svojmu učiteľovi. Keď zistil, že Roy má AIDS, vyradil ho tento zbabelec zo svojho života, no keď mu lekár potvrdil, že sa to prenáša len sexuálnym stykom a krvou, prijal ho svojím spôsobom na milosť.
Film je vydarený blockbuster, možno aj varovanie pred tým, aby sa takého charaktery nedostali k moci, ale u obecenstva bude mať úspech. Američania k nemu však údajne nemajú priaznivý vzťah.
Veľká sláva, ale nič viac
S veľkými ováciami na červenom koberci v Cannes uviedli najnovší film populárneho Davida Cronenberga, ktorý vždy niečím šokuje. Nie vždy v pozitívnom slova zmysle. Tentoraz sa prezentoval opäť unikátnou témou. Uznávaný obchodník Karsh (Vincent Cassel) má svoje pracovisko i byt pri cintoríne. Smrť manželky Beccy (Diane Kruger) ho tak hlboko zasiahla, že začne financovať revolučný a kontroverzný systém GraveTech, ktorý umožňuje živým spojiť sa so svojimi blízkymi v rúchu či skôr v rubáši.
Snímka sa aj uvádza pod názvom Rubáše (The Shrouds). Raz v noci bolo zničených niekoľko hrobov vrátane toho manželkinho a Karsh začne pátrať po vinníkoch. Stále sa mu však sníva s mŕtvou Beccou, dá sa dohromady s jej sestrou a cez obrazovku konverzuje s Hunny (umelá inteligencia). Diane Kruger si zahrala všetky tri.
Kto vydržal do konca, musel tušiť, že Cronenberg nakoniec vždy ešte niečo vymyslí. Celý GraveTech je podvod, medzinárodný komplot, do ktorého je zapletený aj jeho švagor. Súťažia medzi sebou agenti Číny a Ruska a čo ja viem kto ešte, aby s manželkou vodcu celého komplotu odleteli do Maďarska postaviť tam podobný cintorín. Asi tam tiež narobia neplechu. Lietadlo, ktoré ich do Maďarska odnáša, je možno ich spoločnou samovraždou. Netuším, ku ktorej interpretácii sa mám prikloniť. V sobotu večer sa rozhodne o víťazoch a pochybujem, že bude ešte nejaké prekvapenie, človek však nikdy nevie.