Film Priscilla je skôr psychologickou drámou, než atraktívnym príbehom hviezdneho páru, ktorý sa začal ako rozprávka a dospel k drsnému koncu – rozvodu a smrti. V snímke režisérka Coppola uplatnila svoju schopnosť zvláštneho videnia sveta a zgustla si na čudesných odtienkoch vzťahu Presleyovcov.
Film nakrútila (a aj si napísala scenár) podľa knihy samotnej Priscilly Presleyovej a Sandry Harmonovej, ktorá vyšla v roku 1985. Dá sa teda predpokladať, že príbeh je pravdivý, ale film sa sústreďuje skôr na pocity než na slová, vizualizuje nálady a rôzne zvláštne detaily.
Približuje napríklad šatník mladučkej Priscilly, ktorá pripomína chodiacu bábiku, vyzerá ako dieťa a výšku jej pridáva iba vtedajšia móda natupírovaných účesov. Režisérka tieto odkazy priam magicky využíva.
Priscilla chvíľami pôsobí ako malá Lolitka v obrannej helme. Však rodičia sa aj o Priscillu báli, no slávny spevák im sľúbil, že dievčatko ochráni. Kým dozreje, bude s ňou žiť vo všetkej počestnosti.
To aj dodržal a zdalo sa, že by chcel stav cnosti udržať navždy. Nemal záujem, aby Priscilla dospela, chcel vlastniť takúto absolútne oddanú bytosť, ktorú si môže formovať podľa svojich predstáv. A – je taká rozkošne maličká!
On si žil svojím búrlivým životom, mal partiu kamarátov, vzťahy, zábavy – priateľku najradšej skrýval doma. Občas sa ňou síce popýšil na verejnosti, ale aj tam bola v úlohe bábiky na obdivovanie.

Ponúkal jej drogy
Ako v skutočnosti, tak aj vo filme je Elvis vysokánsky, veľký a skrýva v náručí malé dievčatko – vtáčatko. Zdá sa to nežné, ale divák má chvíľami pocit neprimeranosti. Režisérka veľmi decentne stvárňuje nejednoznačnosť situácie, v hlavnej úlohe ponecháva tajomstvo.
Coppola výborne vyjadrila najmä záhadnosť samotného Elvisa, ktorého výborne hrá austrálsky herec Jacob Elordi a ktorého povahu sa snaží po rokoch analyzovať – a pochopiť aj samotná Priscilla.
Film sleduje príbeh dvojice od roku 1959, keď sa zoznámili v západnom Nemecku, vo Friedbergu, kde bol Elvis Presley na povinnej vojenskej službe a slúžil tam aj Priscillin otec, veliteľ amerického vojenského letectva.
Priscilla sa narodila 24. mája ako Ann Wagnerová v newyorskej brooklynskej rodine, jej vlastný otec zahynul pri leteckej havárii 3. novembra 1945. Mama si potom vzala dôstojníka vojenského letectva Paula Beaulieua, ktorý si Priscillu adoptoval a bol na ňu veľmi prísny.
Vzťah o desať rokov staršieho Presleyho k jeho panenskej dcére sa mu síce nepozdával, no spevák bol už vtedy taký populárny, že sa jeho záujmu nedalo odolať. Na Priscillu pôsobil aj tým, že práve stratil matku, ktorú miloval a bol po jej smrti veľmi zraniteľný.
Len s Priscillou o tom mohol hovoriť. Na tieto dôvernosti potreboval práve takú čistú a nedotknutú bytosť, ako bola ona, ale jeho správanie malo ešte iný, až chorobný rozmer. Bol čudák a nespôsobovali to len drogy, ktoré bral na lekársky predpis.
Núkal nimi aj svoju lásku, ktorej sľuboval, že po pilulke bude dobre spať. Priscilla problém so spánkom nemala, ale zo solidarity si vzala. O zničujúcej sile drog sa ešte nevedelo toľko, čo dnes, ale aj tak to bolo nechutné. Priscilla však Elvisa milovala a poslúchala ho. Ako to dopadlo, vieme z reality, no film zvláštnym delikátnym spôsobom približuje intimitu Presleyovcov.

Príliš ospanlivý
Je fascinujúce, ako v snímke Elvis vystupuje – je to stále pokorný muž, so sklonenou hlavou, úplne pokojný, ospanlivý. Doma bol celkom iný, než ho ľudia poznali z javiska a z médií. Skoro ako mních. Priscille však roky pribúdali a mníšsky život sa jej prestal páčiť.
Navyše sa k nej dostávali informácie o jeho románikoch a doma nič. Hoci, a film to tiež naznačuje, telesná láska nebola asi jeho prioritou. To už radšej herňa, kasíno, pilulka.
Zlom nastal po tom, čo sa Presleyovci predsa len vzali. Ona hneď otehotnela a porodila. Elvis mal dcéru, ale stratil Lolitku, všetko bolo inak. Film v tejto fáze mení tempo: kým dovtedy bolo tiež ospanlivé, tu zrazu ide metódou letom-svetom.
Iba sa konštatuje, že to, čo ich malo zblížiť- bábätko – manželov vzďaľuje. Napokon, filmov o tom, ako skončil jedinečný spevák, ako ho zničili drogy, obezita, samotná sláva, už bolo nakrútených viac, ale toto je pohľad do rodinného zákulisia.
Je to pohľad samotnej Priscilly. A režisérka ho umocňuje. Približuje, ako muž stráca pôdu pod nohami a jeho žena ju nadobúda. Chcel si vychovať poslušnú a pasívnu bábiku, ktorá by nemala žiadne nároky, no nevyšlo to. Americká herečka Cailee Spaeny, ktorá Priscillu hrá, nenapodobnila iba konkrétnu Elvisovu ženu, ale vytvorila pozoruhodnú postavu všeobecnejšej platnosti.
Postavu zdanlivo krehkej poddajnej ženy, ktorá však má svoju osobnosť a silu. Muža neohovára, nič mu nevyčíta, nie je hysterická, len sa stavia na vlastné nohy. Film nevyzýva k vzbure, skôr je údivom nad tým, aký vie byť život zvláštny. Mnohým divákom to možno bude málo, ale pokus tohto ženského tvorivého tímu nie je márny.
Priscilla / USA 2023 / r. Sofia Coppola. h. Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk, Tim Post, Lynne Griffin, Dan Beirne, Rodrigo Fernandez-Stoll, Dan Abramovici, Tim Dowler-Coltman.