„Cítim sa použitý a odhodený“
Tento trend sa pravdepodobne nezlepší: až 38 percent respondentov uviedlo, že v nasledujúcich piatich rokoch plánujú opustiť priemysel, v ktorom momentálne pracujú.
Najviac sa to týka zamestnancov z oblasti reality šou, dokumentov či improvizovanej komédie, teda programov bez pevne daného scenára. Až 66 percent z nich však uviedlo, že ich práca nebola priamo ovplyvnená udalosťami v USA.
Odchod zo sveta filmu a televízie plánuje viac žien ako mužov (41 percent), čísla sú vyššie aj u príslušníkov menšín (44 percent ľudí čiernej pleti, 41 percent ľudí ázijského pôvodu, 38 percent nebinárnych ľudí, 42 percent ľudí s hendikepom) a rodičov (41 percent).
Ako pre zväz uviedol oslovený strihač: „Najhoršie na tom je, že neprebieha žiadna komunikácia o výhľade do budúcnosti. Nemáme poňatia, či sa toto odvetvie zmenilo navždy, alebo či je problém dočasný.“
Istý sochár si myslí, že ide o trvalú zmenu. „Je to jeden z najhorších rokov, aké som kedy zažil, finančne aj emočne. Nie sme podporovaní v žiadnom smere.“
Azda najalarmujúcejším zistením je, že od minuloročného štrajku sa len šesť percent opýtaných vrátilo späť do plnohodnotného zamestnania.
„Štrajky v L.A. mali brutálny dosah na mnohých z nás tu vo Veľkej Británii. Nikdy by som si nebol pomyslel, že aj po 14 mesiacoch budem stále bez práce,“ uviedol vedúci dielne a strihač kostýmov, ktorý tvrdí, že na takéto dlhé obdobie určite neboli pripravení.
„Počas posledných 25 rokov som nikdy nemal takýto problém nájsť si zamestnanie. Celých sedem mesiacov som nemal vôbec nič. Cítim sa použitý a odhodený,“ hovorí zasa istý producent.
Čítajte viac Hollywoodski herci dosiahli so štúdiami predbežnú dohodu o ukončení štrajkuTrpia najmä menšiny
Kríza sa viac dotkla príslušníkov rasových menšín, zdravotne postihnutých a starších. Bez práce je momentálne 62 percent pracovníkov čiernej pleti, u belochov ide o 51 percent.
Čísla nezamestnanosti stúpajú paralelne s vekom – kým u skupiny 18 až 24 rokov je to 31 percent, ľudia v kategórii 45 až 54 rokov čelia 57-percentnej nezamestnanosti. Najvyššie číslo je u zamestnancov nad 65 rokov – až 68 percent.
Každý piaty opýtaný bol nútený vziať si pôžičku, a to sa netýka len tých, ktorí sú nezamestnaní. Finančné problémy má až 81 percent respondentov. Sedem ľudí z desiatich uviedlo, že majú problémy so psychickým zdravím.
Odvetvie filmu a televízie si zažilo náročné obdobie ešte pred štrajkom – dôvodom bola pandémia, ktorá ochromila celý svet. Podľa šéfky Bectu Philippy Childsovej sa v poslednom roku vedú rozsiahle diskusie o problémoch, ktoré zasiahli kreatívny priemysel.
„Je zrejmé, že pre pracovnú silu sa toho materiálne zlepšilo len málo a tieto diskusie sa musia presne zamerať na to, ako môžeme kolektívne zlepšiť veci pre pracovníkov, ktorí sú pre úspech odvetvia kľúčoví, no naďalej znášajú bremeno zmien v priemysle.“
Ďalej varuje, že „ak priemysel čoskoro nepodnikne hmatateľné a kolektívne kroky, budeme svedkami obrovského odlivu zručností a ďalšieho zhoršovania rozmanitosti priemyslu spolu s dlhodobými problémami v oblasti duševného zdravia a vyčerpávajúcimi finančnými ťažkosťami“.
Čítajte viac Štrajk scenáristov oddiali nové epizódy obľúbených seriálovNádej do budúcna?
Situácia sa postupne zlepšuje – prieskum zo septembra 2023 uvádzal, že bez zamestnania je až 74 percent pracovníkov vo filme a televízii, vo februári 2024 toto číslo kleslo na 68 percent. Podľa Johna Barclaya z Equity Union stojí za krízou viacero faktorov: vysoká inflácia, streamovacie služby, pokles televíznej reklamy a chýbajúca štátna podpora pre pracovníkov na voľnej nohe.
Veľká Británia navyše výrazne znížila výdavky na filmové produkcie – podľa Britského filmového inštitútu to v prvom kvartáli tohto roka bolo o 45 percent menej ako v prvých troch mesiacoch roka 2023. Primárnym dôvodom bol štrajk scenáristov a hercov v USA, ktorý pozastavil viaceré veľkorozpočtové produkcie.
Problém nájsť si prácu majú aj herci. „Spôsob, akým nám naši učitelia opísali toto odvetvie, bol úplne odlišný od toho, aký je v skutočnosti,“ uviedla pre portál The Lead 26-ročná herečka Camilla Makhmudiová.
Kým pred pandémiou bolo normálne, že herci neustále chodili po konkurzoch, teraz už také možnosti nemajú. „Poznám ľudí, ktorí majú špičkových agentov v top agentúrach, a za šesť mesiacov absolvovali jeden konkurz.“
Napriek všetkému mladá herečka verí, že sa situácia zlepší. „Ľudia chcú pozerať filmy. Je to obrovské odvetvie, ktoré sa neustále vyvíja a mení.“
Aj John Barclay predpokladá, že by mal nastať posun k lepšiemu – v roku 2025 by sa podľa neho mal filmový a televízny priemysel stabilizovať. Zdôrazňuje, že vláda by mala pokračovať v podpore prostredníctvom daňových iniciatív, ktoré lákajú produkčné spoločnosti na natáčanie v Británii.
Krajine to prináša výrazné ekonomické výhody – ako napríklad seriál Hra o tróny Severnému Írsku. Ďalej navrhuje špecifické formy podpory pre pracovníkov na voľnej nohe.