Po desiatich rokoch sa Tim Burton, americký režisér, producent, spisovateľ, básnik a výtvarník, vrátil do Česka, aby svojim obdivovateľom umožnil ďalší pohľad do najtajnejších zákutí jeho mysle. Nie som milovníkom hororov, ale tento návrat sa naozaj vydaril.
V secesnom Obecnom dome v Prahe už od mája približujú vyše polstoročnú umeleckú dráhu fascinujúceho výtvarného rozprávača, ktorý svoje temné príbehy vždy odľahčuje humorom. Napokon, o tom všetkom sa možno presvedčiť na vlastné oči na originálnej výstave, kde scény z mnohých Burtonových filmov vystavujú v akýchsi kozmických guliach, do ktorých návštevníci nahliadajú cez rôzne veľké okienka z rôznych strán.
Návrat do Prahy nadväzuje na celosvetové turné, ktoré zahŕňalo najlepšie svetové múzeá a galérie od nemeckého Brühlu až po Tokio, Soul, Mexiko City, Sao Paulo, Turín či Šanghaj. V Obecnom dome síce Burtonovi venujú len dve sály, no do nich sa zmestí vyše 530 diel – storyboardy, skice, scénografie, bábky aj fotky z nadčasových filmových klasík, ako sú Beetlejuice, Batman, Strihoruký Edward, Charlie a továreň na čokoládu, Mars útočí!, Ukradnuté Vianoce až po novšie snímky ako Dumbo či Domov pre neobyčajné deti slečny Peregrinovej.
Pozrite si výtvarné diela filmára Tima Burtona
Dozvieme sa tu, že Tim Burton vyrastal v kalifornskom Burbanku v jednotvárnej predmestskej štvrti, kde sa často nudil a mal pocit, že okolie v ňom dusí kreativitu. Z nudy ho vytrhávali sviatky, preto ich často začlenil do svojich príbehov.
Študoval na Kalifornskom inštitúte umení (dokonca na výstave vidíme aj jeho školské poznámky z tých čias), kde vytvoril svoje prvé krátke animované filmy – tie upútali pozornosť spoločnosti Walt Disney Production. Práve vďaka nim Burton získal prácu v štúdiu ako začínajúci animátor. V roku 1982 tu režíroval svoj prvý krátky (šesťminútový) film Vincent, neskôr adaptáciu Perníkovej chalúpky a v roku 1984 aj svoj krátky hraný film Frankenweenie, na základe ktorého vznikol v roku 2012 celovečerný animovaný film.
Burton dosiahol postupne úspechy v hranom i animovanom filme, u divákov aj kritiky. Film Sweeney Todd: Diabolský holič z Fleet Street z roku 2007 získal Zlatý glóbus za najlepší filmový muzikál. Mnohé jeho filmy boli nominované na Oscara, ceny BAFTA či Zlatý glóbus – Ed Wood (1994), Ospalá diera (1999), Veľká ryba (2003), Alica v krajine zázrakov (2010).
Hádam najväčším Burtonovým úspechom vo filme je, že oživil fázovú animáciu – Ukradnuté Vianoce (1993), Mŕtva nevesta (2005) a Frankenweenie: Domáci maznáčik (2012). No najobľúbenejšou snímkou je azda romantické fantasy Strihoruký Edward z roku 1990, ktorú Burton režíroval aj produkoval a sám si k nej napísal scenár. Práve tento film odštartoval Burtonovu spoluprácu s Johnnym Deppom. V poslednom čase získal Tim Burton medzinárodné uznanie za prácu na televíznom seriáli Wednesday (2022) a v kinách je práve jeho pokračovanie filmu o duchovi Beetlejuiceovi.
V Prahe sa Burtonovi fanúšikovia môžu nadchýnať jeho skicami aj obrázkami maľovanými na servítky z reštaurácií. Všetko to dokladá neúnavnú predstavivosť tvorcu, ktorý cestuje po celom svete a všade zbiera inšpiráciu. Medzi výtvarnými pokladmi si môžeme prečítať aj rukou písaný list, ktorý Burton adresuje Johnnymu Deppovi – píše v ňom o kanibalizme v čokoládovej miestnosti, pretože vtedy premýšľal o filme podľa Roalda Dahla o Charliem a továrni na čokoládu. Človek ani nevie, čo pozerať skôr – či obrázky Batmana a vlkolakov, alebo scény v obrích guliach z filmov Mars útočí!, Mŕtva nevesta či zo Sirotinca slečny Peregrinovej…
A potom je tu sekcia nazvaná Karnevaleska – kde sa Burton zaoberá zdanlivo nesúrodým vzťahom medzi komédiou a hororom. Návštevníci žasnú nad jeho zobrazeniami zvíjajúcich sa jazykov, očných buliev vyliezajúcich z jamiek, masiek, šašov či odporných klaunov spolu s drsnými slovnými hračkami – preto karnevaleska. Na jednej z kreslených anekdot s komentárom Dvaja ľudia si užívajú jeden druhého si dvojica navzájom obhrýza kosti. Na iných skicách spoznávame Johnnyho Deppa či postavy z Alice v krajine zázrakov. Uvedomíme si, že Tim Burton sa podieľal dokonca aj na filme Planéta opíc. Nechýbajú kresby z Beetlejuicea.
V druhej sále sa výstava venuje mnohým Burtonovým nerealizovaným projektom. Začína sa sochami Pirátov z roku 1980. Na výstave upozorňujú, že tu vidíme výsledky projektu, ktorý od nápadu až po realizáciu zabral 40 rokov. Po podrobných konzultáciách s Burtonom sochy vytvorila mexická firma El Vorado. V tejto sekcii sa diváci zoznámia s dielami z filmových, televíznych a knižných projektov, ktoré sa v rôznych fázach vývoja zastavili. Je tu celá galéria Burtonových obľúbených nepochopených vydedencov.
A mimoriadne zaujímavý je aj pohľad do ateliéru samotára, ktorý stále kreslí, maľuje, plánuje a usilovne pracuje. Či už doma, alebo na cestách, Burton si vždy vytvorí priestor, kde môže kresliť perom a maľovať na plátno aj prechádzať si scenáre a návrhy kulís a zaoberať sa rôznymi detailmi, aby sa jeho predstavy dostali na filmové plátno. Okolo stolu plného umeleckých potrieb visia na stenách korkové tabule s umeleckými dielami a čerstvo rozpracovanými projektmi, ako napríklad tv seriál Wednesday. Rekonštrukciu jeho ateliéru vraj doteraz verejnosť vidieť nemohla.