Čo alebo kto je R.M.F.?
Podoby láskavosti sú filmom na spôsob antológie, ktorá sa skladá z troch samostatných príbehov. Primárne obsadenie, ktoré tvorí Jesse Plemons, Emma Stoneová, Willem Dafoe, Margaret Qualleyová, Hong Chau a Mamoudou Athie, sa tak strieda v rôznych úlohách.
Prvá časť sa nazýva Smrť R.M.F. a sleduje osud Roberta Fletchera (Jesse Plemons), ktorému jeho šéf a milenec Raymond (Willem Dafoe) diktuje každý aspekt života – čo a kedy má jesť, ako veľa času má venovať čítaniu Anny Kareninovej či kedy môže mať sex s manželkou Sarah (Hong Chau).
Jedného dňa vznesie Raymond požiadavku, ktorú Robert nezvládne uskutočniť a neskôr ju odmieta zopakovať. Keď ho následne Raymond vyškrtne zo svojich plánov, Robertovi sa zrúti celý život. Je ochotný urobiť čokoľvek preto, aby sa veci vrátili do starých koľají.
V ďalšom príbehu menom R.M.F. lieta sa Jesse Plemons predstavuje v úlohe policajta Daniela, ktorému sa práve vrátila dovtedy nezvestná manželka Liz (Emma Stoneová).
Danielovo šťastie trvá len chvíľu, pretože v ňom narastá podozrenie, že nejde o jeho Liz – správa sa totiž inak ako predtým. Daniel je čoraz agresívnejší a čoskoro začne Liz žiadať o veľmi nezvyčajnú láskavosť.
Záver filmu nesie názov R.M.F. je sendvič. Emily (Emma Stoneová) a Andrew (Jesse Plemons) sú členmi sekty, ktorú vedie Omi (Willem Dafoe) a Aka (Hong Chau). Ak niekoho obvinia z toho, že mal sex s niekým iným, než s vodcami kultu, musí podstúpiť očistný rituál.
V rámci neho sa daný člen musí vypotiť v saune (až do odpadnutia) a Aka z neho následne oblíže pot, z ktorého určí, či je očistený, alebo nie. Emily a Andrew sú poverení špeciálnou úlohou – nájsť dievča, ktoré dokáže oživiť mŕtvych.
Ak sa pýtate, čo znamená to R.M.F. – režisér uviedol, že nič konkrétne, no zároveň ponechal divákom možnosť vlastnej interpretácie. Jeden užívateľ stránky Reddit prišiel s teóriou, že by mohlo ísť o iniciály slov redemption, manipulation a faith (vykúpenie, manipulácia a viera).
Štokholmský syndróm
Podoby láskavosti pôsobia dojmom, akoby mal Lanthimos príliš veľa nápadov, ktoré chcel čo najrýchlejšie preniesť na filmové plátno. Sú nespochybniteľne originálne a typicky „lanthimosovské“, s neskutočným dejom a dialógmi.
U postáv sa opäť prejavuje svojská monotónnosť zdôrazňujúca absurditu situácií, v ktorých sa nachádzajú – v porovnaní s predchádzajúcimi Lanthimosovými snímkami (Homár či Zabitie posvätného jeleňa) je však utlmenejšia. Opäť sa objavuje aj nekonvenčný pohľad na ľudskú sexualitu.
Názov filmu celkom dobre zhodnocuje, čo spája jednotlivé príbehy. Protagonisti sa nachádzajú v situáciách, keď musia naplniť očakávania druhých a spraviť pre nich neľahkú láskavosť.
V prípade Roberta ide o niečo, čo prekračuje jeho osobné hranice a morálku. Keďže však strávil roky ako človek v submisívnom postavení, ktorý žije z toho, že napĺňa túžby iných, nedokáže si poradiť s náhlou slobodou.

Ukážkový príklad štokholmského syndrómu – urobí čokoľvek pre to, aby sa dostal „späť za mreže“. Emily je podobne oddaná Omimu a jeho vízii, zo sekty je však vyobcovaná po tom, čo ju znásilní vlastný manžel (Joe Alwyn). Robert aj Emily sa pre svoju posadnutosť rozhodnú podstúpiť obrovský risk – nemajú už čo stratiť.
R.M.F. lieta sa na formu láskavosti pozerá z iného uhla pohľadu. Záhadná postava Liz, o ktorej divák úplne nevie, čo si myslieť, musí čeliť otvorenému nepriateľstvu zo strany manžela.
No hoci si prešla traumatickými udalosťami a namiesto bezpečia našla doma nehostinné prostredie, veľa si z toho nerobí, nebadať na nej znaky zúfalstva. Namiesto úteku či otvoreného boja sa podvoľuje Danielovým šialeným požiadavkám.
Pripravovaná sci-fi komédia
Podoby láskavosti zobrazujú vzťahy medzi dominantnými a submisívnymi jedincami, v ktorých nedochádza k vzopreniu sa proti vopred daným pravidlám. Pozície zostávajú rovnaké, nemenia sa. V prípade Raymonda a Omiho ide o dobre premyslenú psychologickú manipuláciu s úsmevom na tvári, Danielov prístup je oveľa priamejší a tvrdší.
Kým v snímke Chudiatko zažiarila najmä Emma Stoneová, v Podobách láskavosti sa vyznamenal predovšetkým Jesse Plemons. Stoneová však predviedla skvelý výkon v časti R.M.F. je sendvič a obohatila kinematografiu o ikonický tanec k piesni Brand New Bitch, ktorý si sama vymyslela. (Mimochodom – soundtrack obsahuje niekoľko skutočných klenotov).
Zaujal aj osvedčený Willem Dafoe či vychádzajúca hviezda Margaret Qualleyová, o ktorej sa hovorí čoraz viac (účinkovala napríklad v komicky ladenej akčnej snímke Baby na úteku či v jednom z najdiskutovanejších filmov roka Substancia).

Veľká škoda je, že režisér nedal väčší priestor talentovanej Hunter Schaferovej, ktorá sa na plátne objaví len na pár minút.
Podoby láskavosti sú v porovnaní s jeho ostatnými filmami len slabým odvarom Lanthimosovho skutočného potenciálu. Síce im nechýba fantázia, diváka však ani zďaleka neohúria tak ako napríklad Homár či Chudiatko. Možno je hlavným problémom fakt, že ide o antológiu, ktorá je navyše dosť dlhá, a chýba jej čosi, čo by ju lepšie udržalo pokope.
Na budúci rok by mala vyjsť nová Lanthimosova sci-fi komédia Bugonia, ktorá bude remakeom juhokórejského filmu Save the Green Planet! od Janga Joon-hwana. V hlavných úlohách sa opäť predstaví Emma Stoneová a Jesse Plemons. Hádam bude o čosi lepšia než Podoby láskavosti.
HODNOTENIE: 3 hviezdičky z 5
Podoby láskavosti / Írsko, Veľká Británia, USA, Grécko 2024 / r. Jorgos Lanthimos, h. Jesse Plemons, Emma Stoneová, Willem Dafoe, Margaret Qualleyová, Hong Chau, Mamoudou Athie, Hunter Schaferová a ďalší.