Zbesilý a mrazivo aktuálny multižánrový thriller Vincent musí zomrieť mal premiéru minulý rok na festivale v Cannes. Odvtedy prešiel niekoľkými ďalšími festivalmi a svojou dravosťou vždy rozvíril vlny programu. Slovenskému publiku sa predstavil v rámci 9. ročníka Crème de la Crème – dni francúzskeho filmu a následne na 11. ročníku Be2Can, kde mu študentská porota udelila cenu za najlepší scenár. Do širokej distribúcie prichádza 28. novembra.
Postpandemická paranoja
Zábavný, graficky násilný a originálny film debutanta Stéphana Castanga je úderným zobrazením nervozity a skľúčenosti postpandemickej éry. Kto z nás sa niekedy s hrôzou nepozrel na svet, ktorý nie je len čoraz podráždenejší, ale zdá sa, že voči každému z nás chová osobnú zášť? Protagonista Vincent spočiatku vôbec nie je paranoidný. Možno mu chýba inšpirácia. Možno má náznaky miernej depresie. Rozhodne však nesie v sebe nevyhnutnú dezilúziu tridsiatnika. O to viac ako blesk z jasného neba pôsobí, keď jedného dňa v práci príde k jeho stolu kolega, ktorého sotva pozná, chvíľu naňho bezvýrazne hľadí, a potom ho začne brutálne mlátiť notebookom po hlave.
Multižánrový kokteil
Stéphan Castang miluje žánre. Skôr než sa príbeh stane príliš abstraktným alebo začne pripomínať myšlienkový experiment, preberá prvky zombie hororu, dystopického sci-fi, satiry o spoločenskom úpadku i romantickej komédie. A práve vo chvíli, keď sa film prestáva tváriť ako existenciálna alegória a mení sa na priamočiarejší survival thriller, Castang pridáva aj nežnejšiu linku. Koniec koncov, nič neukotví romantický vzťah tak ako strach, že sa váš partner môže kedykoľvek zmeniť na vražedného šialenca. Možno Vincentovo prekliatie bude nakoniec aj jeho spásou – pokiaľ ho skôr nezabije. A aj keby, čo vlastne bol jeho pohodlný a prázdny život, ak nie len omnoho pomalšie umieranie?
Eklektické dielo
Hravé spracovanie filmu podčiarkuje paranoidnú atmosféru a hektickú neukotvenosť protagonistu takmer výlučne dynamickou kamerou, ktorá sa nemôže zastaviť rovnako ako Vincent. Svieži debut je nabitý inšpiráciou od klasických majstrov. Či už ide o surrealistické scény ovplyvnené Luisom Buñuelom, paranoidné a exploatačné prvky z diela Johna Carpentera, filmografiu Georgea A. Romera alebo kinetickosť Bustera Keatona. Neurotický thriller je sľubným tvorivým vstupom na pole festivalového i francúzskeho filmu, ktorý prekvapí, provokuje a uchváti.
Čítajte viac Film Konkláve odkrýva intrigy za múrmi Vatikánu ako napínavá detektívka s prekvapením za každým rohom