Tri mušketierky
Režisér Tomáš Pavlíček v úvode nechá svoje tri princezné pripomínajúce tri mušketierky – jedna je odvážna, druhá zodpovedná, tretia má byť krásna a vtipná v podaní troch mladých debutujúcich herečiek (ešte nemajú ani 18 rokov) Doroty Šlajerovej, Sáry Černochovej a Josefíny Markovej vyraziť na pytačky, aby zachránili svoje kráľovstvo.
Princ Felix, ktorého hrá Josef Trojan (pamätať si ho môžeme napríklad z filmu Šarlatán Agnieszky Holland, kde hral so svojím otcom Ivanom), medzitým v susednom kráľovstve vyvíja lietajúci stroj a nechce byť korunovaný za kráľa. Jeho nevlastná matka, zlá kráľovná v podaní Kláry Melíškovej, syna žiada, aby písomne potvrdil, že sa vzdáva vlády. Že to neznie príliš rozprávkovo?
V ďalšej chvíli už trio princezien cvála cez zničený les a počujeme čosi, čo českí diváci neskôr nemilosrdne odsúdia ako agitku: „Otec nám zatajil, ako to vyzerá v susednom kráľovstve. To u nás doma nechceme, však?“ Ale aj dej cvála ďalej, keď princezné u susedov oznámia svoj úmysel zlej Mortane, tá sa diví: „Vy ste prišli žiadať o ruku môjho syna?“ Princezné len odvrknú: „Časy sa menia.“ Radca zlej kráľovnej, čo je rola pre v Česku veľmi obľúbeného Michala Isteníka, kráľovnej však pošepne: Sobášom by sa kráľovstvá spojili a vy by ste mali voľný prístup k žiarivcu.

Čachtická pani aj Brad Pitt
Ak nechápete, v rozprávke vysvitne, že žiarivec je akýsi čarovný kameň, pomocou ktorého sa zlá kráľovná udržiava mladá a krásna. Nuž – a práve preň zlomyseľní diváci premenovali Melíškovej postavu na Čachtickú pani. Celkovo rozprávka v priebehu času pôsobí ako zlátanina zlepená z viacerých oveľa vydarenejších rozprávok – kým princ Felix, čudesný vedátor, svojím lietajúcim strojom pripomína lietajúceho obuvníka z rozprávky O princezně Jasněnce a létajícím ševci, tá sa mimochodom tiež nakrúcala na hrade Bouzov ako najnovšie Tri princezné, neskôr sa objavia aj postavy pripomínajúce Slnečníka a Mesačníka z rozprávky o Večernici, vládca Slnko inému pripomenie postavy zo sci-fi Star Trek alebo Achillea z veľkofilmu Trója či tiež dlhými vlasmi Brada Pitta v mladších časoch, iná časť evokuje milovníkovi klasiky rozprávku o Plavčíkovi a Vratkovi a v jedna z princezien sa podľa neho podobá dokonca aj Anne zo Zeleného domu.

Nič to, aspoň rozprávka prinúti diváka pospomínať na mnohé iné filmové diela. Toto dielko Tomáša Pavlíčka akýsi český divák vidí ako „feministický remake kdečoho českého rozprávkového. Až na zaujímavé exteriérové lokality to však teraz urobili horšie.“ Vráťme sa však do deja, princ Felix sa práve stretáva s princeznou Sofiou a naivne jej povie: „Princezné predsa nevedia počítať.“ Tým emancipovanú susedku s kráľovskou krvou popudí a tá mu rečie: „Povedal kto?“ A princ habká: „Naša kráľovná.“
Záťažový test nevyjde
Ani tieto nezhody im však nezabránia pozorovať spolu hviezdy a očarený princ Sofii vraví: „Nikdy som nestretol nikoho, kto by poznal názvy Jupiterových mesiacov.“ A Sofia podobne nadšene odpovedá: „A ja som nikdy nevidela tak dobre vybavený vedecký kabinet.“ O chvíľu však sympatickému, no jemne natvrdlému princovi vyčíta, že je veľká nezodpovednosť nechávať štátne záležitosti na nevlastnú matku Mortanu.
Medzi mladým párom očividne preskočila iskra, bavia sa o záťažových testoch lietajúceho stroja a keď tie Felixovi nevyjdú, strážca utrúsi: Ľudia predsa nelietajú. Ale ani s tým Sofia nesúhlasí a odsekne mu: Zatiaľ!

Moderné princezné, ktoré v záujme záchrany kráľovstva požiadali o princovu ruku kolektívne v trojici, dostali od prešibanej Mortany ťažkú úlohu: dostať sa do podsvetia a priniesť odtiaľ žiarivec, až potom budú hodné dostať za muža princa. Mladé trio šípi zákernosť, no predsa sa rozhodne cestu podstúpiť. Felix sa snaží Sofii pomôcť a kým ona obdivuje jeho výpočty nosnosti krídel lietajúceho stroja, sľubuje jej poslať do podsvetia holuby – tie jej prinesú jeho najnovšie zistenia.
Pohľad, čo zaženie vlky
Prvý náznak vtipu v modernej rozprávke sa objaví po 35 minútach, keď sa jedna z princezien (žeby nebola taká odvážna?) strachuje, že v lese, ktorým putujú, žijú medvede a vlky. Sofia jej smelo odvrkne: „Zato ty ich svojím pohľadom zaženieš!“ Kamarát to vyhodnotil ako poznámku pre slovenské deti, ktoré sa pre čoraz častejšie správy o útokoch medveďov boja chodiť do lesa.
Diváka však smiech prejde, keď sa rozhovor neskôr stočí vážnejším smerom a počuje vetu: „Ešte včera sme žili spokojne v našom kráľovstve a dnes hrozí vojna. Nevieme, čo nás čaká.“ Žeby tým rozprávka čoraz viac apelovala na súčasnosť a strachy nielen mladej generácie?
Hudba je nevýrazná, dej diváka dávno omrzel, no zrazu s prekvapením zaregistruje vetu princeznej Sofie o tom, že „živica má výborné izolačné účinky“. Rozprávka sa po nekonečných 95 minútach končí, keď Felix a Sofia prekabátia zlú Mortanu prahnúcu po žiarivci a večnej mladosti. Následník trónu Felix svokrovi kráľovi oznamuje, že chcú so Sofiou založiť žiarivcové kúpele – „aby pomohli baníkom, ktorí v podzemí nechali svoje zdravie“. Romantická agitka ako vyšitá a kamarát mi posiela žartovnú správu: „Žiarivcové kúpele, to je úplný Jáchymov. Ešteže tam nedostali LGBT témy, lebo to by naštvaní diváci celkom zbúrali sociálne siete.“
Aj bez LGBT témy však divákov dosť popudili, súdiac pri čítaní ich reakcií na webovom portáli csfd. Napríklad: „Prečo? Začo? Nič tak hrozné som dlho nevidela. Ak je toto tento rok hlavná ponuka, tak budúci rok to prekoná už len Rozprávka Jaromína Soukupa (narážka na bývalého riaditeľa TV Barrandov – pozn. red.). Pokrok nezastavíš, a tak sa medzi sebou tie tri komparzistky bavia, ako keby sa pri tom nakrúcali na instáč. Pravda, snažia sa rozprávať spisovne, ale tak veľmi sa snažia, že nestíhajú artikulovať. Vo chvíli, keď hovorí Xena (áno, aj tú pripomína odvážna princezná ľahko porážajúca stráže svojím mečom – pozn. red.), sú potrebné titulky.“
Ani ďalšie hodnotenia nie sú o nič milosrdnejšie: „Odpad! Toto by som svojmu dieťaťu nepustil ani za trest. Odporná, arogantná sebastredná feministicko-ekologická agitka, ktorá bola azda financovaná niektorou z miliárd neziskoviek. Rozprávka bez atmosféry, lacnota, obrazový amatérizmus, urážka divákov.“
Nuž, obávaná česká filmová kritička Mirka Spáčilová to pomenovala elegantnejšie: „Vraždu na klasickej rozprávkovej poézii spáchal náučný prídel modernej korektnosti.“ Nič to však nemení na tom, že oveľa lepšou voľbou bolo prepnúť v prvý sviatok vianočný na Dvojku, kde práve vysielali vynikajúci nový dokument o Ive Janžurovej. Nakrútila ho jej dcéra Theodora Remundová a hoci sa začína pádom kulís na jej mamu, tu všetko dopadne oveľa lepšie. Odporúčam zhliadnuť Janžurku hoci z televízneho archívu.