Vo filme Rodinný poklad chce dcéra vychovávať otca. Lena Dunham a Stephen Fry v ňom cestujú aj do Auschwitzu

Dej nemecko-francúzskeho filmu Rodinný poklad sa začína na letisku v Poľsku. Z New Yorku priletela zvláštna dvojica, otec a dcéra, ktorí majú korene v Poľsku, ale veľmi sa tam nevyznajú. Mladá žena Ruth (Lena Dunham), čerstvo rozvedená tridsiatnička, do krajiny predkov vstupuje po prvý raz a jej otec Edek (Stephen Fry) tu bol naposledy v čase druhej svetovej vojny.

21.01.2025 06:00
Rodinný poklad, Stephen Fry, Lena Dunham Foto:
Stephen Fry a Lena Dunham vo filme Rodinný poklad.
debata

Vtedy bol ešte dieťa, teraz je starec, sú deväťdesiate roky minulého storočia a Edek chce dcére priblížiť miesta, kde sa narodil a vyrastal. Musia sa teda dostať do Lodže, na čo otec zvolí dopravu taxíkom.

Dcéra už tu začína otca kritizovať, že veľa utráca, ale neskôr pochopí, prečo otec nechcel v rodnom kraji cestovať vlakom. Taxikár dvojicu aj naďalej obetavo sprevádza a divákovi približuje láskavú tvár Poľska. Otec aj dcéra potrebujú takúto priateľskú dušu, sú z návratu ku koreňom rozrušení, nikoho blízkeho v Poľsku nemajú.

Väčšina ich židovskej rodiny zahynula v tábore smrti v Osvienčime. Majú namierené aj tam a v kútiku duše sa obávajú toho zážitku. Návštevu Osvienčimu po dlhých rokoch s nimi prežíva aj divák. Cez film sa ocitá na území bývalého lágra, pôdorysy zrúcaných barakov vo vysušenej tráve pôsobia ako veľký cintorín. Edek ukazuje dcére, kde stála jeho posteľ, a potom hľadá iné miesto, ktoré je ešte bolestivejšie.

V tráve nájde koľajnice – už je jasné, prečo do vlaku v týchto končinách nechcel nastúpiť a radšej platil taxík – a pri nich miesto, kde sa naposledy rozlúčil s mamou. Keď ich vysadili z vlaku, odviedli ju a on tam na ňu čakal. Márne. Edek teraz po rokoch prehrabáva topánkou zem, ako keby chcel obnažiť tú vrstvu, na ktorej vtedy stál. Dcéra všetko prežíva s ním. Možno sa jej zdá, že vzhľadom na ich pocity je v Osvienčime priveľký pokoj a každého, kto nazve toto miesto múzeom, opravuje: To nie je žiadne múzeum, ale tábor smrti. Treba byť znepokojený.

Lena Dunham vo filme Rodinný poklad. Foto: Filmtopia - Lukasz Bak
Rodinný poklad, Lena Dunham Lena Dunham vo filme Rodinný poklad.

Vyčerpaná téma?

Niekto si môže pomyslieť, že podobných filmov už videl viac, že osudy rodín, ktoré postihol holokaust, boli nespočetnekrát spracované. Žiaľ, podnetov tohto druhu je naozaj veľa, ale spracovanie príbehu vo filme Rodinný poklad je absolútne originálne. Dokazuje, že téma nie je vyčerpaná, lebo holokaust sa premieta do súčasného života. Potomkovia – nielen židovskí – sa stále pýtajú, ako to bolo. A ako to bolo možné? Práve tieto generačné súvislosti film originálne a pôsobivo vyjadruje.

Na rozdiel od mnohých podobných filmov je v ňom napríklad aj veľa humoru, veď život nikdy nie je čierno-biely a je to tak aj na tomto výlete do Poľska. Ten je síce pietny, ale aj krkolomný, lebo otec a dcéra sa nie vždy zhodnú. Nemecká režisérka Julia von Heinz (48) mala šťastnú ruku už pri obsadzovaní hlavných postáv – strhujúci je výkon otca aj dcéry. Veľmi prirodzene stvárnili ľudí, ktorí sa nachádzajú v citovo vypätých situáciách, ale keďže ide o rodinných príslušníkov, správajú sa neštylizovane, civilne a otvorene.

Zrejme sú ich charaktery takto napísané už v scenári (režisérka a John Quester), ale herci ich ešte dotvorili svojím talentom a telesnými predpokladmi. Otec je statný starec, fešák, ako o sebe rád hovorí. Citlivý optimista. Dcéra je síce feministicky uvedomelá, má jasno vo svojich prioritách (singl vegetariánka, ale s nadváhou a so slzami na krajíčku) a rada by aj otca umravnila. Je síce veľmi pokojná, ale otec ju dokáže raz-dva vytočiť.

Zbožňuje ho, váži si ho, ale ako šarmantného zvodcu ho nevie prijať. Komunikatívny otec si totiž s rodáčkami výborne rozumie, pekne si s nimi po poľsky hrkúta, dokonca aj tancuje, spieva atď. Všetci si ho v hoteli, kde bývajú, obľúbia, dcéra je pobúrená: veď mama, jeho manželka, zomrela len pred rokom! Otec by podľa nej mal smútiť a nie sexovať.

Prísna dcéra

Najprv je pre tieto spoločenské úlety v rodinke škandál, dcéra by najradšej z Poľska hneď odcestovala, ale potom sa umúdri. A otec sa jej otvorí. Rozpráva jej o svojich pocitoch, ona jemu o svojich, a je to opäť jedna z pasáží filmu, ktorá diváka zaujme. Dialógy idú do väčšej hĺbky, nie historickej či umeleckej, ale ľudskej. Obe postavy sú vo svojom súkromí nesmierne obyčajné, a to je na filme príťažlivé. Otec aj dcéra zostávajú nepatetickí aj vo vypätých situáciách.

Napríklad, keď sa vracajú na miesta niekdajšieho života rodiny. Mali kedysi firmu, továrničku na textil (Lodž je mesto s tradíciou výroby textilu), kde bol aj ich dvor a byt. Teraz tam bývajú cudzí ľudia, čo kedysi objekt arizovali. Noví majitelia sa už napevno usadili a návrat pôvodných majiteľov ich vyľakal. No nie natoľko, aby potlačil cynizmus a chamtivosť.

Tieto pasáže filmu sú z najsilnejších, čo som videla na tému arizácie. Režisérka sa sústredila na psychológiu vlastnenia. Tie isté veci – porcelán, kabát, strieborná miska – môžu byť pre niekoho majetkom, finančnou istotou, ale pre iného symbolom rodinnej súdržnosti a lásky. Tak sú arizované veci pre poľskú rodinu, bývajúcu v arizovanom byte, svojím spôsobom tiež rodinným pokladom, hoci ukoristeným.

Len tak sa ho nevzdajú, opäť sa činia, a je to jedna z vrcholných scén snímky – handlovanie o poklad. A tak sme opäť pri názve filmu Rodinný poklad. Tvorcovia motív vzali doslova a dokonca sa vo filme poklad na dvore fabričky vykopáva. Divák je napätý, čo to asi bude. No hádajte! Dá sa to, obrazne povedané, odniesť v srdci. Asi každý uhádne, že láska, ale v tomto prípade prekvapujúco nesentimentálna a vitálna.

Hodnotenie Pravdy: 5 hviezdičiek

Rodinný poklad / Nemecko, Francúzsko, 2024 / r. Julia von Heinz, h. Lena Dunham, Stephen Fry, Wenanty Nosul, Zbigniew Zamachowski, Robert Besta, Oliver Ewy, André Hennicke, Tomasz Włosok, Iwona Bielska, Maria Mamona

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #film #Lena Dunham #Stephen Fry #Rodinný poklad