Sama režisérka zažila v útlom detstve podobný šok, keď jej mama psychicky ochorela, musela rodinu svojím spôsobom opustiť, liečiť sa, a dievčatko našlo oporu v starých rodičoch. Chorá mama pred niekoľkými rokmi spáchala samovraždu obesením, o čom režisérka veľmi otvorene rozpráva, pretože našla silu vo vlastnej tvorbe.
Je spisovateľka a napísala aj scenár k svojmu najnovšiemu filmu, ktorý je záverečnou časťou trilógie (Chvíľky, Slovo, Svetielka). Vo filme účinkujú vynikajúci herci. Žiari najmä detská hviezda Mia Bankó, ale svetielkujú aj Veronika Žilková a Martin Finger (v úlohe starých rodičov), či Elizaveta Maximová, Marek Geišberg, Jenovéfa Boková a ďalší.
Kameramanom je Tomáš Juríček (tiež sa blysol, lebo príbeh nasnímal netradične) a jemná hudba je z rúk úspešného Michala Novinského. Diváci prijímajú film síce trocha vlažne, ale nie je to spravodlivé. Svetielka majú síce pomalé tempo lenivých letných dní a nekonečného pocitu času v detstve, ale sú plné napätia, živých dialógov, a najmä krásy. Hoci ide o drámu, je v nej plno svetla a miloty.
Deň D
So šesťročnou Amálkou prežije divák iba jeden deň, je to však deň rozhodujúci – začnú sa rúcať istoty. Všetkými milované dievčatko cíti, že sa niečo mení. Nevie to pomenovať, len sa bojí. Svet ešte len ohmatáva, spolieha sa na orientujúce svetielka a tie zrazu začnú varovne blikať. Amálka býva s rodičmi v útulnej vile.
Do rodiny patrí aj čierno-biely kocúr (ten hrá, akoby mal DAMU), v záhrade kvitnú oleandre, je tam vodná nádrž aj diera v plote, ktorou sa dá preliezť k susedom. V tom prostredí sa dievčatko cíti dobre, bezpečne, až kým v jedno ráno nezačuje rozčúlené hlasy.
Spoza zavretých dverí kuchyne počuje rodičov aj hlas babičky a deda. Sú to útržky viet, ale najmä tón je hrozivý. Sú nervózni, vadia sa a vyčítajú si veci. Niekto možno aj plače. Amálka sa radšej vráti do svojej detskej izby.

Je tam s ňou kocúr, ktorý sa – našťastie – nikdy nespráva čudne. Dospelí zrazu áno. No vedia kamuflovať, tvária sa, že sa nič nedeje. A dieťa rado uverí. Periférne však vníma neférovosť, tuší podraz.
Divák tiež už vidí, že Amálka je ohrozená, že sa jej svet rozpadáva. Práve tento rozpor medzi skutočnosťou a predstieraním je zdrojom napätia vo filme Svetielka.
Vnímavý divák bude s jatriacou pozornosťou sledovať počínanie dospelých a reakcie dieťaťa, ktoré je vždy vydané napospas svojej rodine. Aj keď sú to milujúci ľudia, často sami nevedia, čo robiť, ako sa zachovať. Dospelí v snahe ochrániť Amálku pred ňou všeličo zatajujú, a dieťa je zmätené.
Svetielko je aj medík
Tak aj Amálka, hoci ide len o prvý deň zlomu, už podvedome reaguje. Strieda nálady, sama nevie, čo jej je, ale reaguje precitliveno. Chvíľu sa správa ako malá rozmaznaná princeznička, žartuje, spieva, teší sa z výletu do lesa, a potom začne robiť prieky, chodí cez zakázanú dieru v plote a trhá kvety susedom.
Pokarhajú ju, na dospelých však nezanevrie, cíti, že aj tak sú jej jediné svetielka. Najmä babka a dedko, ktorí sa snažia situáciu zachraňovať svojou láskou.
Dedo je ten klasický rozvážny dobrák, prírodný chlapík, ktorý učí dieťa užitočné veci (napríklad plávať a nebáť sa), babička je zasa typická obetavá matka rodu, ktorá sa najviac trápi, ale aj najviac vyrýva, hovorí veci otvorene a manipuluje dedka.

Na dcéru, ktorá sa chce rozvádzať, vplyv nemá, ale dedko je pod papučou, a to veľmi rád. Sú príkladom už možno prežitého typu manželstva, kde boli ženy generáli, láska išla cez žalúdok a muž chcel mať najmä pokoj.
Dnes je to inak, Amálka musí znášať ambicióznych rodičov. Jej mama sa odvracia od manžela futbalistu a spája svoj osud s intelektuálom Andrém, ktorý holduje umeniu. Tu sa režisérke podarilo dostať do filmu aj dávku grotesknosti, no väčšinou je príbeh vyrozprávaný lyricky.
V krásnych obrazoch, s prvkami funkčnej abstrakcie (motívy kvetov a pod.), ktorá vyjadruje citlivosť detského vnímania a bohatú fantáziu, čiže – dušu Amálky.
Všetko do seba vstrebáva – krásu prírody, rozprávky, prítulnosť kocúra, rodinné skazky, pesničky, rituály, obľúbené jedlá. Všetko ju to posilňuje v dobe, keď sa okolo nej stmieva. Toto sú tie svetielka, čo nezhasínajú nikdy a svietia v spomienkach.
Ako doma
Malú Amálku výborne hrá Mia Bankó, ktorá je pred kamerou väčšinou času, a to aj vo veľkých detailoch. Je pôvabná, má bohatú mimiku, ktorou vyjadruje jemné psychologické pochody detskej duše. Je veľmi prirodzená, svoju Amálku stvárňuje jednoliato, akoby ani nepotrebovala réžiu, vidno, že ju chápe.
A kameraman Tomáš Juríček približuje Amálkin svet aj tým, že ho sníma akoby v rovine detských očí. Je to tajomné (ako celé detstvo) a výtvarne pôsobivé. Vidíme iný svet, než je svet dospelých. Ten je celistvý, kým svet detí je neúplný, akási mozaika, ktorá potrebuje predstavivosť a fantáziu.
Hrôza, keď sa začne táto mozaika nie dopĺňať, ale rozpadať. A tento proces Beata Parkanová nežne spracovala vo Svetielkach.
Dej filmu sa odohráva v súčasnosti, ale tvorcovia výtvarne vyjadrujú univerzálnosť príbehu. Kostýmy, zariadenie bytu a rekvizity sú z rôznych období minulosti.
Veľmi dobre sa na tie veci pozerá a divák stále niečo známe objavuje, je ako doma. Tie pohľady podnecujú spomienky, evokujú niečo dôverne známe, vďaka čomu človek nachádza vo Svetielkach aj svoj príbeh.
HODNOTENIE: 4,5 hviezdičky z 5
Svetielka / Česko, Slovensko 2024 / r. Beata Parkanová, h. Mia Bankó, Elizaveta Maximová, Martin Finger, Veronika Žilková, Marek Geišberg, Jenovéfa Boková a Aleš Bílík.