Pravda víťazí mala iný text
Kto by nepoznal hity Tublatanky ako Pravda víťazí, Loď do neznáma, Dnes či Žeravé znamenie osudu. Za všetkými stojí jeden muž, textár Martin Sarvaš. Práve jeho slová si bral do úst mladý Ďurinda a svojím rebelským výzorom aj ostrou hudbou ich servíroval publiku ako cez zosilovač.
Boli 80. roky, zďaleka nie také prísne ako normalizácia a na výslnie prerazili drzí rockeri. Vraj na tom, že zodpovední ideológovia kultúry rozhodli, že svoje prvé LP nahrá práve Tublatanka, má tiež podiel ich textár, lebo bol zároveň ich manažérom. Použil vtedy dostupný „reklamný trik“, aby dostal mladú kapelu do povedomia – nasprejoval jej názov na schody do ikonického obchodného domu PRIOR v centre mesta.
V dokumente Textári sa okrem iného dozvieme, že pôvodný text slávnej Pravda víťazí mal byť celkom iný, aj to, ako vyzerala spolupráca lídra kapely a autora hudby Martina Ďurindu s autorom textov Martinom Sarvašom. Nuž, pre textára to nebolo med lízať, lebo Ďurinda bazíroval na každom slovíčku. „Interpret akoby vytušil, kde textár ukryl diamant a zaručene ho odtiaľ vyhodí. Preto musí byť v texte toho oveľa viac, aby taký zásah prežil,“ podobnými slovami hodnotí Martin Sarvaš s odstupom spoluprácu s hudobníkmi.

Martin Sarvaš má rebelantský rukopis a do hudby vniesol kus chuligánstva, jeho rýmy neboli vždy učesané, ale jeho „drive“ to prevážil, ako o ňom hovorí spisovateľ, publicista a textár Vladimír Puchala. Vo svojich textoch vie spojiť poéziu s humorom a iróniou, jeho slová sú úderné a emotívne a prinášajú osobnú výpoveď, s ktorou sa mnohí vedeli stotožniť.

Plavil sa do neznáma
Dokument Textári priblíži divákom Sarvašovu umeleckú cestu, ale aj osobné prežívanie spoločenských zmien a udalostí. Od čias, keď v partii kamarátov recitoval vlastné básne až k momentom, keď sa jeho texty dostali až na výslnie a diváci na koncertoch vyliezali na pódium. O tom, že bol ďalším členom kapely, niet pochýb a potvrdzuje to aj skupina HEX, ktorej rovnako ako predtým Tublatanke určil na začiatku smerovanie.
„Som dieťa plameňov,“ spieva sa v jednej z jeho piesní, no ten plameň textára nezhltol, lebo mal odvahu "plaviť sa do neznáma“. Po revolúcii písal texty pre nové kapely, spolupracoval s poprednými slovenskými interpretmi aj mimo rockovej scény. Presunul sa do divadla, k muzikálom, kde jeho rebelský duch dostal iný náboj. Pre muzikál Mamma Mia! na Novej scéne vytvoril slovenské texty k pôvodným hitom skupiny ABBA a spolupracuje tiež s Divadlom komédie. Divadelný svet oceňuje Sarvašov talent priniesť lyriku aj humor do dramatickej scény.
Tvorcovia dokumentárneho cyklu Textári si stále držia latku vysoko a aj v tejto, už šiestej časti predvádzajú perfektnú prácu od dramaturgie a réžie až po kameru a strih a navyše vedia dať všetkému veľmi ľudský, osobný rozmer. Cyklus Textári je cenný tým, že mapuje dobu, ktorá priniesla aj mnohé hudobné poklady, ale tiež tým, že okrem archívnych záberov prináša intímne výpovede protagonistov. Martina Sarvaša spoznáme prostredníctvom spomienok členov Tublatanky, kapely HEX a ďalších hudobníkov, ale aj divadelníkov aj jeho dcéry – a samozrejme, aj v Sarvašovej vlastnej spovedi, umeleckej aj osobnej.
Šiestu epizódu dokumentárneho cyklu Textári vysiela Dvojka v nedeľu 9. februára o 20.10 hodine. Po Kamilovi Peterajovi, Borisovi Filanovi, Ľubošovi Zemanovi, Milanovi Lasicovi, Jánovi Štrasserovi a teraz Martinovi Sarvašovi v ďalších častiach diváci spoznajú tvorbu a životné osudy Daniela Heviera, Petra Uličného, Jozefa Urbana a Vlada Krausza.
