AI pomocníčka v domácnosti
Rodina Prillovcov potrebuje začať odznova. Všetci sú hlboko poznačení samovraždou Samirinej (Mina Tanderová) sestry, a preto sa rozhodli presťahovať. Ich nový dom, postavený v 70. rokoch, však nie je ako ostatné – jeho súčasťou je Cassandra (Lavinia Wilsonová), umelá inteligencia, ktorá ho ovláda.
Prillovci ju po 50 rokoch opäť sfunkčnia a získajú tak jedinečnú pomocníčku v domácnosti. Okrem toho, že sa v každej miestnosti nachádza obrazovka s jej hlavou, má Cassandra k dispozícii aj mobilné robotické telo, ktoré sa tak trochu podobá na (dnes už retro) vysávače.
Rodina sa priveľmi nezamýšľa nad tým, ako vlastne funguje či ako vznikla, vnímajú ju ako bežnú súčasť domácnosti – hoci nič iné v seriáli nenaznačuje, že by žili v technologicky pokročilejšej dobe než my. Otec David (Michael Klammer) sa sústreďuje na svoju kariéru spisovateľa erotických detektívok, plánuje im dať novú podobu.
Deti si zase zvykajú na nové prostredie – Fynn (Joshua Kantara) si ihneď padne do oka so spolužiakom Stevom (Filip Schnack), s ktorým si začne románik, a malá Juno (Mary Tölle) skúša šťastie v pripravovanej školskej hre, kde by chcela získať hlavnú rolu. Jedine mame Samire je na Cassandre od začiatku čosi podozrivé.
Hoci si so sebou Prillovci nesú traumu z tragickej udalosti, pôsobia ako bezchybná rodinka z učebnice cudzieho jazyka. Spôsob, akým žijú a ako medzi sebou komunikujú, navodzuje pocit čohosi nepríjemne sladkého a vonkoncom umelého.
Tento počiatočný dojem, aký o nich divák nadobudne, sa po čase začne mierne otriasať v základoch. Niežeby na povrch vyplávali nejaké temné tajomstvá, no počas krízy sa – celkom nečakane – ukáže skutočná tvár jedného z nich.

Zdanlivo dokonalá rodina
Aj Cassandra mala kedysi život ako z katalógu. Netrvá dlho, kým Samira príde na to, že nejde o žiaden program, ale o skutočnú ženu, premenenú na nuly a jednotky. V 70. rokoch bola obyvateľkou tohto domu, v ktorom žila so svojím dominantným manželom Horstom (Franz Hartwig) a rozpačitým synom Peterom (Elias Grünthal/Michel Koch).
Táto dejová línia, ktorá sa v seriáli prelína so súčasnosťou, ukazuje, čo všetko sa môže skrývať pod obrázkom zdanlivo dokonalej rodiny. Nech sa Cassandra snaží akokoľvek, dolieha na ňu čoraz väčší tlak očakávaní, no nielen to – na jej ramená dopadajú následky neuvážených rozhodnutí jej manžela a syna, ktoré ju postupne pripravia o všetko. Obetuje im svoje zásady, pokoj, zdravie a napokon aj život.
Pritom ide o ženu, ktorá zmýšľa v súlade s dobou, v ktorej žije. Ochotne prijíma údel ženy v domácnosti, podporujúcej manželky a starostlivej matky. Nesťažuje sa, všetko znáša s úsmevom na perách a hoci sa hovorí, že hlavou rodiny je muž, pokope ju v tomto prípade drží len Cassandrino priam nadpozemské úsilie.
Podobne ako americká miniséria Mrs. America z roku 2020, aj tu sa kladie dôraz na prežívanie konzervatívne založenej ženy, ktorá je aj napriek maximálnemu prispôsobeniu sa statusu quo obeťou patriarchátu. Divák si pri postave Cassandry prejde celou škálou emócií, od strachu cez hnev až po súcit a smútok.
Keď sa bezpečný priestor zmení na pascu
Hoci je Cassandra koncipovaná predovšetkým ako sci-fi dráma, obsahuje aj hororové prvky. Dom, ktorý by mal byť miestom bezpečia, sa mení na presný opak – nevyspytateľnú pascu. Tento koncept je starý ako samotný film, veď už v roku 1896 natočil Georges Méliès trojminútovú nemú snímku Dom diabla o hrade, kde straší.
Dnes existujú desiatky, ak nie stovky takých filmov. Zdroj ohrozenia v nich však predstavovali najmä nadprirodzené sily – v posledných rokoch sa k nim pridala futuristická technológia a umelá inteligencia, ktorá v ľuďoch, celkom prirodzene, vyvoláva neistotu a obavy.
Nemecká miniséria má aj svoje muchy. Do očí najviac bije stereotyp, ktorý je pre podobné snímky celkom bežný – Samira vystupuje v úlohe ženy, ktorá vníma, že čosi nie je v poriadku, no rodina sa jej otočí chrbtom. Svoju dôveru vložia do Cassandry, o ktorej nevedia nič, a Samirino správanie pripíšu jej naštrbenému psychickému zdraviu.

Obmenou tohto nešťastného hororového klišé je, keď je daná žena tehotná – vtedy zvykne jej racionálne zmýšľajúci manžel mávnuť rukou s vyhlásením, že za to určite môžu hormóny. „Si len unavená, zlatko. Tie krvavé odtlačky rúk na stene a levitujúci nábytok sa ti prisnili. Choď si ľahnúť.“
Na druhej strane ponúka seriál napriek svojej krátkosti (šesť epizód) zopár pozoruhodných ponorov do vnútra niektorých postáv. Za pozornosť stojí napríklad vzťah Fynna so Stevom.
Kým Fynn svoju sexualitu nerieši, čo je sčasti zapríčinené akceptujúcou rodinou, Steve zápasí s internalizovanou homofóbiou, ktorá má značný vplyv na ich vzťah. Hoci sám so sebou až taký problém nemá, doma mu chýba bezpečný priestor a obáva sa tiež reakcie spolužiakov.
Zaujímavá je aj dejová linka, ktorá sa venuje Samirinmu vyrovnávaniu sa so sestrinou smrťou.
Po jednom z najlepších seriálov v histórii Netflixu s názvom Dark prišlo Nemecko s ďalším kvalitným sci-fi, ktoré síce má svoje nedostatky, no jeho príbeh vás pohltí.
HODNOTENIE: 4 hviezdičky z 5
Cassandra / Nemecko 2025 / r. Benjamin Gutsche, h. Lavinia Wilsonová, Mina Tanderová, Michael Klammer, Franz Hartwig, Joshua Kantara, Mary Tölle, Elias Grünthal, Filip Schnack, Pina Kührová a ďalší.