Besson vzal budúcnosť francúzskeho filmu do vlastných rúk

Legendárne talianske filmové štúdiá Cinecitt? by chceli opäť prilákať zahraničné filmové štáby - na nové hotely, wellness centrá či zábavné parky vo svojom areáli. V susednom Francúzsku však budú mať vážnu konkurenciu, ktorá sa dokonca prezentuje pod frankofónnou verziou rovnakého názvu - Cité du Cinéma, čiže "kinomesto". Francúzi na čele s režisérom Lucom Bessonom, ktorý na projekte pracuje už od roku 2000, sa spoliehajú na podstatne praktickejšie benefity. Napríklad aj výrazné daňové úľavy.

03.10.2012 07:00
FRANCE/ Luc Besson dal Francúzsku filmové... Foto: ,
Luc Besson dal Francúzsku filmové štúdiá, za ktoré by sa nemusel hanbiť ani Hollywood.
debata

Hollywood na Seine
Za projektom, ktorý by mohol znamenať dlho očakávanú obrodu špičkovej francúzskej filmárčiny, stojí jedna z najaktívnejších postáv tamojšej kultúrnej scény – Luc Besson. Paradoxne, je to režisér, ktorý veľkú časť svojej filmografie nakrútil v zahraničí či za výrazného prispenia nefrancúzskych producentov. Stuhu pred impozantným komplexom štúdií, ateliérov a dokonca aj filmovej školy na priemyselnom parížskom predmestí Saint-Denis Besson prestrihol počas slávnostného otvorenia koncom septembra.

„Vždy som tvrdil, že by som veľmi rád nakrúcal naše vlastné filmy na území Francúzska. Toto je krásne dobrodružstvo,“ zachytila agentúra AFP jedného z najúspešnejších francúzskych filmárov, keď uvádzal svoj filmový kolos do chodu. Režisér, ktorý má na konte filmy ako Nikita (1990), Piaty element (1997) či akčné série Taxi (1998, 2000, 2003, 2007) a Kuriér (2002, 2005, 2008), je známy najmä vďaka veľkým medzinárodným koprodukciám. O tom, že by nastálo presídlil do Hollywoodu, ale vraj nikdy neuvažoval. Namiesto toho radšej postavil nový Hollywood doma v Paríži a označenie „Hollywood na Seine“ sa už na jeho centrum aj stihlo nalepiť.

Už sa v nich nakrúca
Cité du Cinéma vzniklo na pôde bývalej elektrárne, jej staromódny šmrnc Bessona zaujal, ešte keď hľadal zaujímavé interiéry pre nakrúcanie akčného trileru Léon (1994). Francúzi si od štúdií, ktoré vznikali dlhých 12 rokov a stáli vyše 170 miliónov eur, sľubujú veľa. V prvom rade by sa v nich konečne mali nakrúcať 100-percentne domáce filmy, čiže filmy, ktoré by sa pripravovali na francúzskej pôde od počiatku až po finálnu postprodukciu. Domácim filmárom by to malo výrazne ušetriť výdavky aj čas, vznikne tak aj mnoho pracovných príležitostí pre mladých režisérov, scenáristov či pomocné technické a remeselné profesie. Filmárov si Besson bude aj sám vychovávať, a to priamo na mieste – v škole, na ktorú už stihol prijať niekoľko desiatok študentov bez nároku na ich predošlé vzdelanie či schopnosť platiť školné.

Nemalým zdrojom príjmov, ktoré sa vďaka štúdiám dostanú priamo do obehu francúzskej kinematografie, by mali byť aj zahraničné štáby. Práve Besson je ústrednou postavou dlhodobého lobingu za daňové úľavy, ktoré by im mohli uľahčiť rozhodovanie. Filmári by si tak z vysokých daní, ktorými je Francúzsko povestné, mohli odrátať až 20 percent. V súčasnosti sú totiž v tomto smere Francúzi oproti zahraničným kolegom skôr v nevýhode. Príklad toho, ako Cité du Cinéma bude fungovať, sa rozhodol udať Luc Besson sám. Začiatkom septembra tu začal nakrúcať novú krimikomédiu Malavita s Robertom DeNirom a Michelle Pfeifferovou.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba