Letecká paráda to nebola, ale Tom Cruise je aj tak hviezdou. Aj keď najnovšiu Mission: Impossible propaguje vlažne

Nad festivalom v Cannes neburácala francúzska letka, ako pri uvedení filmu Top Gun s Tomom Cruisom v hlavnej role, Cruise nebol ani na otvorení festivalu, ale obecenstvo ho aj tak privítalo búrlivo. Prosto Tom je miláčik publika a na tom sa nič nemení. Posledný film Mission: Imposible – Posledné zúčtovanie, ktorý uzatvára osemdielnu sériu, malo veľký úspech, ale hlavný hrdina ho akosi propagoval dosť vlažne.

19.05.2025 08:00
France Cannes 2025 Mission: Impossible – The... Foto: ,
Herec Tom Cruise priniesol do Cannes záverečný film Mission: Impossible. Ale bude naozaj posledný?
debata

Snímka pokračuje úplne v duchu predchádzajúcich dielov, teda Ethan Hunt (Tom Cruise) musí zachrániť svet a všetkými silami zabrániť umelej inteligencii, aby ho zničila a takisto vybaviť si účty z minulosti. Je hádam zbytočné sa k filmu vyjadrovať, lebo ho naši diváci čoskoro uvidia. Do kín prichádza už vo štvrtok.

Neviem, koľko razy sa otvárajú a zatvárajú dvere ponurej väznice, aby sa dostal k svojmu väzňovi mladý a talentovaný, ale naivný prokurátor vo filme Dvaja prokurátori (Two Prosecutors) režiséra Sergeja Loznicu.

Príbeh sa odohráva v dobe stalinských čistiek, odvážny mladý muž je sirota a nestačil sa ani oženiť. Dostane sa k správe, v ktorej sa tvrdí, ako neľudsky zaobchádzajú na pokyny NKVD s väzňami, ktorí v podstate nič neurobili. Chce sa stretnúť s jedným z nich, ktorého spoznal už počas štúdii. Ako sa k nemu prebojuje, cez byrokraciu a mnohé zatvorené dvere, je už samo o sebe des.

Čo vidí, ho tak šokuje, že sa rozhodne zakročiť a prepracovať k hlavnému prokurátorovi v Moskve, v nádeji, že on to napraví. Veľký omyl, mladý muž, si ideálny človek, ktorého nikto nebude hľadať, budeš ďalšou obeťou systému. Profesionálne zrelé dielo je mementom pre každého, kto si neželá, aby sa tie časy vrátili.

Dejiny i Biblia ako večná studnica námetov

Snímka Sirāt španielskeho režiséra francúzskeho pôvodu Olivera Laxea je nesporne inšpirovaná opakujúcimi sa chybami dejín, aj Bibliou, i keď sa to na prvý pohľad nezdá. Už samotný názov Sirāt veľa napovie, lebo je to podľa islamu most, cez ktorý musí prejsť každý, kto sa chce dostať do neba.

Zatiaľ je to najinšpiratívnejší a najveľkolepejší film na festivale, i keď šokuje každým záberom. Niektorým tiež pripomína slávnu Mzdu strachu, možno aj jednu z variant Archy Noemovej a iné katastrofické filmy.

Príbeh sa odohráva v marockej púšti, kam sa otec s malým synom vydajú hľadať stratenú sestru. Tá išla na koncert a zľahla sa za ňou zem. Samotná bombastická muzika, presnejšie len bubnovanie, navodia desivú atmosféru sveta blízkej budúcnosti, kde nič nie nič nie je nemožné. Dva autobusy nadšencov festivalov a otec so synom sa prebíjajú cez nehostinnú púšť na ďalšie stretnutie mládeže, no hľadajú ho márne.

Neúnavne idú ďalej, i keď ich stíha jedna katastrofa za druhou, až kým nenarazia na mínové pole. A presne ono rozhodne o tom, kto z nich je vyvolený, lebo spoločnosť budúcnosti zrejme potrebuje silných jedincov, aby vybudovali krajší a nový svet. Prežijú traja, ocitnú sa v plnom vlaku (zrejme tiež vyvolených), ktorý sa rúti do neznáma.

Kam? To nevie ani režisér, ani aktéri príbehu. Producentami tejto šokujúcej road-movie drámy sú bratia Almodóvarovci, ktorí si dali záležať na tom, aby týmto príbehom varovali celý svet. Je síce tiež pravda, že interpretácií tohto filmu bude niekoľko, lebo snímka je mnohovrstvová a ponúka niekoľko výkladov, čo však nič nemení na fakte, že celý ansámbel poskytol po každej stránke nevšedný zážitok aj vďaka bravúrnej kamere Maura Hercea.

Jordan Hewson na premiére snímky 'Bono: Stories...
Amal Clooney na premiére filmu 'Bono: Stories...
+10Bono (vľavo) a The Edge z U2 v spoločnosti Amal...

Pravdu väčšinou pochová prach

Vyšetrovateľka (Léa Drucker) vo francúzskom filme Dossier 137 je tvrdý oriešok. Nedá jej pokoj jeden prípad a neúnavne hľadá pravdu. Demonštrácia žltých viest sa neskončí najslávnejšie, vážne zranili mladého chlapca. Všetky nitky vedú k policajtom, ale vrchnosť to nechce pripustiť. Žena húževnato pátra ďalej, až kým sa komplikovane dostane k priamym dôkazom – k nahrávke, kde je to jasné.

Obžalovaní sú hrdinovia z prípadu Bataclan (streľba v známom klube) a tým pádom nedotknuteľní. Má šťastie, že ju nevyhodia z práce, ale odpracú do kancelárie, čo je vždy najväčšia potupa. Snímka presne pomenuje pomery na polícii, protekcionizmus, nespravodlivosť a snahu ututlať všetko.

Pravda nikoho nezaujíma, a tak prípad zapadne prachom. Priečinok 137 (Dossier 137) francúzskeho režiséra Dominika Molla zároveň vyzýva na úvahu, koľko takýchto prípadov je takto pochovaných v prachu archívov? A či sa postihnutí raz dočkajú spravodlivosti?

Asi nikdy, ale nádej zomiera posledná. V noci po premiére filmu (nám zrejme všetkým) prišla správa od americkej producentky, aby sme napísali svoj názor na snímku Eddington režiséra Ariho Astera, v ktorom hrajú takí populárni herci ako Joaquin Phoenix a Emma Stone.

Chcela to vyslovene pre svoju informáciu. Moja prvá reakcia bola – radšej to nechci vedieť. Gangsterka, či čo ja viem, čo všetko, odohrávajúca sa počas pandémie, v ktorej sa v malom mestečku zbesilo strieľa, sa síce snaží niečo naznačiť o súčasných pomeroch v Amerike, ale to, čo chceli povedať, utopili tvorcovia v potokoch krvi.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #filmový festival #film #Cannes