Nová vlna z Ameriky
Konečne trochu humoru, veselosti a spomienok, povzdychol si jeden z účastníkov festivalu po záverečných titulkoch amerického filmu Richarda Linklatera Nová vlna (La Nouvelle Vague). Snímka je vysoko hodnotená, nakrútená v čiernobielom formáte a vo francúzštine. O čo vlastne ide? O nakrúcanie filmu režiséra Jean-Luc Godarda Na konci s dychom.
Linklaterovi sa podarilo vyčarovať atmosféru 60. rokov, súdržnosť predstaviteľov Novej vlny, ktorí si pomáhali, a tiež odhaliť charakter búrliváka Godarda. Nakrúcať s ním nebolo jednoduché. Ale objavil Jeana-Paula Belmonda, ktorého partnerkou vo filme je Jean Sebergová (americká herečka švédskeho pôvodu, zomrela ako 40-ročná).
Popri nich našiel hercov podobných Robertovi Rosselinimu, Franҫoisovi Truffautovi, Agnes Varda a ďalším velikánom vtedajšej doby. Godarda hrá Guillaume Marbeck, Belmonda Aubry Dulin a Jean stvárňuje Zoey Deutch.
Snímka je zaujímavá už aj tým, že sa veľká časť nakrúcania odohráva práve na Azúrovom pobreží, ale najpodstatnejšie je, že presne evokuje najslávnejšie obdobie francúzskeho filmu. A tiež zaujme tým, ako sa odvtedy technika vyvinula.
Bolo priam humorné sledovať, ako jednoducho, na dnešné časy až smiešne na kolene, sa nakrúcali filmy. V strižni sa kontrolovalo každé políčko, striehlo sa na slnko, oblaky, prosto na všetko, s čím sa už dnešní režiséri nezaťažujú. Desaťminútovým aplauzom unesený Linklater stačil len zvolať: „Kino je magické.“
Poľovačka na človeka a Fenické sprisahanie
Brazília – píše sa rok 1977, v krajine vládne diktatúra a nikto si nie je istý svojím životom. Hrdinom filmu režiséra Klebera Mendonҫa Filhoa Tajný agent je štyridsiatnik Marcelo, ktorý uteká pred minulosťou do mesta Recife. Chce po dlhom čase vidieť svojho syna, usadiť sa po smrti manželky a začať nový život.
To by ho však junta nesmela neustále sledovať a snažiť sa ho za každú cenu zlikvidovať. Darmo ho strážia, poľovačka na Marcela sa neúprosne začala. Politický triler na festival nesporne patrí, vtedajšie pomery v Brazílii sú dostatočne známe, veľa sa o tom písalo a vzniklo aj veľa filmov.
To však neškodí Tajnému agentovi, lebo výborne stupňuje napätie, rozpletá komplikované vládne nitky a pozoruhodné sú aj herecké výkony, dá sa zaradiť k dobrým trilerom.
Kto má rád svojský humor Wesa Andersona, bude asi spokojný, kto nie je jeho obdivovateľom, toho film Fenické sprisahanie (The Phoenician Scheme) bude nudiť. Anderson, ako vždy, obsadil film veľkými hviezdami – v každom jeho diele vidíme defilé hviezd, i keď majú len štek.
Je im to jedno, vždy mu každý vyhovie. Hlavné úlohy hrajú Benicio Del Toro, Mia Threapleton a Michael Cera. Potom sa tam mihne Scarlett Johansson, Tom Hanks, Benedict Cumberbatch, Mathieu Amalric, Charlotte Gainsbourg, Bill Murray, Willem Dafoe a mnohí iní.
Keďže Feničania vynašli peniaze, nemôže byť reč o ničom inom len o peniazoch, v tomto prípade o rivalite medzi dvomi multimilionármi. Hovorí sa tiež, že každý dobrý režisér sa drží jednej témy. Je to pravda, ale ponúkajú jej rôzne variácie.
Anderson, sa, žiaľ, opakuje, stredobodom každej jeho snímky je zbližovanie sa otca s odcudzeným potomkom. Aj tentoraz bojuje multimilionár (Benicio del Toro) s dcérou (Mia Threapleton) a ona s ním.
Konkurencia ho dva razy zostrelí, zázrakom prežije, aby nakoniec poslúchol svoju dcérenku a nebol tak závislý na peniazoch. Bol by zázrak, keby sa s touto najnovšou verziou jeho ústrednej témy porota stotožnila.
Kritizujú ho, ale on zmysel pre humor nestráca. Herci pred premiérou prichádzajú v limuzínach. Tentoraz pred červeným kobercom zastal nejaký autobus a z neho sa vyhrnuli hlavní aktéri príbehu. To tu ešte nebolo.