Recenzia: 96 hodín: Dvakrát a dosť

Aj keď má Liam Neeson za sebou viacero zaujímavých filmov, k štatútu prvotriednej hereckej autority akoby mu stále čosi chýbalo. Možno tá správna poloha, v ktorej by zo seba konečne vydal to najlepšie. Mohol by azda v 60-ročnom hercovi driemať akčný hrdina? Triler 96 hodín z pera francúzskeho akčného mága Luca Bessona sa o tom divákov pred štyrmi rokmi pokúšal presvedčiť. Dnes to skúša opäť. V pokračovaní 96 hodín: Odplata.

28.10.2012 15:00
54-odplata 5x Turistický sprievodca pre... Foto:
Turistický sprievodca pre náročných? Liam Neeson diváka v snímke 96 hodín: Odplata prevedie Istanbulom po strechách aj tmavých uličkách.
debata (5)

Albánski pomstitelia
Mnohí otcovia tvrdia, že by pre dobro svojho dieťaťa neváhali zabíjať. Bryan Mills mal možnosť to dokázať – a nesklamal. Svoju dospievajúcu dcéru Kim zachránil z pazúrov východoeurópskych obchodníkov s bielym mäsom, ktorí si ju vyhliadli počas nevinnej dovolenky v Paríži. No zatiaľ čo sa Millsovci v USA pokúšajú na celý incident zabudnúť, v Albánsku sa pripravuje pomsta. Správny okamih prichádza, keď sa Bryan, mimochodom, bývalý vojak, aj s celou rodinou ocitne v krásnom, no nebezpečnom Istanbule. Útočníci chcú tentoraz jediné: vidieť Bryana na kolenách a neváhajú pre tento cieľ poriadne potrápiť jeho ženu Lenoru aj dcéru, s ktorou sa už dôverne poznajú. Bryan im to však ani tentoraz nemieni uľahčiť a otcovu neoblomnosť v sebe nezaprie ani mladá Kim…

Čo očakávať od pokračovania zábavného, no v podstate celkom priemerného trileru plného stereotypov, ako je 96 hodín? Frenetickú akciu v príznačnom štýle spoluscenáristu a producenta snímky Luca Bessona? Alebo aj niečo viac? Nič viac však tentoraz nebude.

Mills si zaslúži dôchodok
Film 96 hodín: Odplata na svojho predchodcu nadväzuje naozaj žalostne. Skupinka albánskych naničhodníkov sa nad hrobmi padlých kumpánov lámanou angličtinou dohaduje na krvavej vendete?! Po úvodnej scéne sa natíska chuť utiecť z kina. O chvíľu však už prichádza obľúbený hrdina. Neeson s pohľadom ranenej lane a zbierkou vražedných chvatov v zálohe sa opäť postaví na odpor nemilosrdným zlosynom. A divákovi neostáva nič iné, len mu uveriť, že cestuje s kufrom plným granátov, že vie na základe kikiríkania kohútov a zvukov lodných trúb lokalizovať svoju polohu kdekoľvek na svete a že po ňom všetky tieto zázračné schopnosti zdedila aj jeho krehká dcérka, ktorá sa z role obete zrazu posúva do pozície neohrozeného desperáda. Zdá sa, že Lucovi Bessonovi popri práci na megalomanskom projekte filmových štúdií Cité du cinéma na písanie kvalitných scenárov veľa času neostáva.

Napriek absolútnej banálnosti dejového ,,podmazu" má ale film vlastne všetko, čo potrebuje. Efektné prenasledovačky po strechách orientálnej metropoly, zúrivé automobilové naháňačky v preplnených uliciach, romantiku medzi Bryanom a jeho bývalou manželkou a záver, ktorý nevylučuje ďalší filmový návrat. Ak však má Besson všetkých päť pohromade, Bryana Millsa už nechá odísť do zaslúženého dôchodku.

96 hodín: Odplata / réžia: Olivier Megaton / scenár: Luc Besson, Robert Mark Kamen / hudba: Nathaniel Méchaly / hrajú: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen a iní / dátum slovenskej kinopremiéry: 11. október

5 debata chyba