Magnát, mníška a entomológ
Píše sa rok 1950 a magnát Zsa-Zsa Korda (Benicio del Toro) si vďaka vrodenému talentu a neochvejnej sebadôvere v oblasti podnikania zabezpečil poriadny majetok. Z pravidiel, ktoré platia pre bežných smrteľníkov, sa vysmieva a nažíva si ako skutočný pán.
Všetko by bolo v úplnom poriadku, keby mu niekto v jednom kuse neusiloval o život – Korda má však tuhý korienok, z každého atentátu sa pozviecha, opráši si drahé sako a premýšľa, kto by tak mohol túžiť po jeho smrti.
Po čase, keď je tých neúspešných pokusov akosi priveľa, sa rozhodne pripraviť aj na ten najhorší scenár. Zavolá si svoju dcéru Liesl (Mia Threapletonová), novicku, ktorá strávila väčšinu života v kláštore, a oznámi jej, že sa stáva výlučnou dedičkou jeho majetku. Má síce ďalších deväť synov, no žiaden z nich nevyhovuje jeho predstavám.
Liesl však po bohatstve netúži, je pevne rozhodnutá vzdať sa svetských slastí a zložiť sľub, ktorý ju navždy spojí s Ježišom. Navyše je medzi ňou a otcom hlboká priepasť – nielen, že ju ešte ako dieťa poslal medzi mníšky, ešte sa aj povráva, že stojí za smrťou jej matky.
Liesl sa však napokon rozhodne sprevádzať Kordu na hektickej výprave, ktorej účelom je úspešne podviesť investorov a zároveň zistiť, kto sa ho pokúša zabiť. Spoločnosť im robí Bjørn (Michael Cera), svojský nórsky entomológ, ktorý Kordovi dopĺňa vedomosti o hmyze.
Utopická predstava Stredného východu
Dej sa odohráva v alternatívnej realite, v ktorej je geografické usporiadanie Stredného východu iné, než aké poznáme dnes. Oblasť, kde sa v súčasnosti nachádzajú krajiny ako Palestína, Libanon či Sýria, tvorí územie jediného štátu – Fenície.
My ju poznáme ako starovekú krajinu, ktorá existovala pred tisíckami rokov, no vo svete Wesa Andersona zrejme nikdy nezanikla. Zámer je jasný – práve Feničania stoja za vynálezom peňazí, ktoré sú jedným z hlavných motívov filmu. (Vzhľadom na súčasnú situáciu v danej oblasti je predstava uceleného územia bez konfliktov utopická.)
Korda je archetypom bezcitného biznismena, ktorý nemá problém vykorisťovať, klamať, podvádzať, len aby si nahrabal čo najviac. Výsledkom jeho životnej filozofie a tvrdohlavej povahy sú naštrbené, respektíve takmer neexistujúce rodinné a všeobecne medziľudské vzťahy.
Liesl nie je žiadna hanblivka a je vtipné sledovať, ako svojmu otcovi nič nedaruje, všetko mu pekne bez obalu vmietne do tváre. Ak po ňom niečo zdedila, tak zanovitosť.
Počas toho, ako sa stretávajú s investormi, ktorých namiesto whisky či bonboniéry obdarovávajú pozornosťou v podobe žlto-čiernych ručných granátov (sú lacnejšie ako náboje), si však jeden k druhému nachádzajú cestu. Kordovi sa prostredníctvom biblických výjavov začne čoraz dotieravejšie ozývať svedomie, Liesl si zase uvedomí, že potešiť sa nejakou drahou zbytočnosťou nemusí byť úplne zlé.
Hanks a Cranston ako talentovaní basketbalisti
Samotné sprisahanie, ktoré chce Korda uskutočniť, je vysvetlené veľmi stručne, a azda naschvál tak, že bežnému človeku nedáva veľmi zmysel. No na to, aby si človek užil film, nie je nevyhnutné rozumieť ekonomicky ladeným replikám o percentách. V srdci snímky stojí komplikovaný vzťah otca a dcéry, ktorého náprava závisí od ochoty vzájomne sa počúvať a robiť kompromisy.
Úprimne povedané, z hľadiska témy a jej spracovania nejde o zvlášť výnimočný počin, no divák si ho predsa len vychutná. Mnohí ocenili najmä Michaela Ceru, ktorému jeho úloha aj Andersonov štýl sadli ako uliate – azda sa objaví aj v jeho budúcich snímkach.
Obsadenie je, ako vždy, nabité – divák sa môže zabaviť objavovaním zamaskovaných hviezd, ktoré sú v iných filmoch spravidla hlavnými postavami, v drobných, občas takmer nepostrehnuteľných úlohách.

Viaceré scény sú absurdným spôsobom geniálne – napríklad súťaž v triafaní na kôš s investormi, ktorých stvárňujú Tom Hanks a Bryan Cranston. Kam chodí Anderson na takéto nápady?
Škoda, že túto svoju kreativitu nedokáže v posledných rokoch lepšie uplatniť aj v prípade motívov. Samozrejme, režiséri majú svoje témy, ku ktorým sa opakovane vracajú, no keď sa to v prípade Andersena spojí s vizuálnym štýlom podľa jednej šablóny a takmer nemenným ansámblom hercov, vytvára to dojem jednoliatosti.
Navyše svoje idey týkajúce sa nefunkčných rodinných vzťahov neposúva za hranice očakávaní. Hádam sa to v jeho ďalšom filme zmení.
HODNOTENIE: 4 hviezdičky z 5
Fenické sprisahanie / USA, Nemecko 2025 / r. Wes Anderson, h. Benicio del Toro, Mia Threapletonová, Michael Cera, Riz Ahmed, Tom Hanks, Bryan Cranston, Jeffrey Wright, Scarlett Johanssonová, Benedict Cumberbatch, Bill Murray, Charlotte Gainsbourgová, Willem Dafoe a ďalší.