Vo filme Sorry, Baby dostávajú muži na frak, ale bez nich to nepôjde. V Cannes získal ocenenie Queer Palm

Bola som zvedavá, kam divákov zavedie názov nového amerického autorského filmu Evy Victorovej Sorry, Baby, a napodiv, názov presne sedí! Na konci sa ospravedlňuje hlavná postava Agnes malému bábätku a film je o tom, prečo to robí. Čo sa Agnes stalo, že cíti potrebu dieťa varovať, namiesto aby mu hovorila "ňuňuňu" alebo "ty náš sladký miláčik", ako sa zvykneme maličkým radostne prihovárať. Agnes, ktorá je vysokoškolská učiteľka literatúry, si s dieťatkom radšej zafilozofuje. Aj to odráža nové spôsoby mladých, iné životné pocity a potreby, inú komunikáciu, ako sa uplatňovala doteraz.

15.08.2025 06:00
Eva Victor, Sorry, Baby Foto:
Eva Victor vo svojom filme Sorry, Baby ako Agnes
debata

Akoby ľudí prešiel optimizmus a hravosť. Hoci je film avizovaný aj ako čierna komédia, prevažuje v ňom clivý tón. Agnes sa počas štúdia stalo totiž niečo hrozné, udalosť sa nedoriešila a Agnes na ňu stále myslí. Je veľmi krehká a nevie sa so strašidelným zážitkom vyrovnať.

Našťastie má dobrú kamarátku Lydiu, vnímavého suseda a malé mačiatko. Rany sa jej pomaly hoja a život prináša nové udalosti. Kamarátke Lydii sa narodí dievčatko a Agnes cíti potrebu ochraňovať ho. Film teda má veľa motívov, predovšetkým je však o zmenách v názoroch na život.

Iné pocity

Našťastie dieťa nerozumie, čo jej teta Agnes hovorí. Vníma len jej nežný hlas, a tak v tom výchovnom dialógu reaguje milým džavotom a hlbokomyseľnými pohľadmi. Agnes malú opatruje, kým kamarátka Lydia vybehla so svojou manželkou (bábätko má dve mamy) na výlet, aby si trocha oddýchli od rodičovských povinností. Vyberú sa na maják, kam sa už dávno chystali, a návšteva Agnes im umožnila ísť spolu.

V tom záverečnom dialógu medzi bábätkom a Agnes – trvá pomerne dlho a je filmársky vďačný – spočíva pointa príbehu, akýsi odkaz tvorcov divákom. Agnes prezrádza, čo chce malej odovzdať. Uisťuje ju, že keby sa niečo zlé v jej živote stalo, vždy môže prísť za ňou a všetko jej povedať. Svet je síce zlý, ale treba sa zdôverovať. Je to akési volanie po otvorenosti a spolupatričnosti.

V scéne exceluje herečka Eva Victorová (nar. 1994 v Paríži), ktorá hrá zložitú Agnes. Napísala scenár filmu aj ho režíruje. Je to veľmi zaujímavá žena s mimoriadne citlivou, peknou tvárou, ktorá si suverénne vystavala tento film, aby podala správu o svojej generácii (alebo aspoň o určitej jej časti).

Aj trocha hystérie

Film je prejemnený a nežný, odohráva sa v ženskom priestore, kde sú najsilnejšie vzťahy medzi ženami a muži sú ako z inej planéty – na skúmanie. Ide o vysokoškolské prostredie a literárnu tvorbu, čiže okolnosti sú výnimočné, príbeh tiež. Povedala by som, že je až trocha intelektuálne hysterický. Niektoré časti sa odohrávajú v súčasnosti, iné sa vracajú do minulosti, a to v priebehu piatich rokov. Všetko sa zdá ideálne, a predsa je Agnes poznačená. Ako je možné, že v takom fajnovom svete ublížil niekto študentke?

Z rekonštrukcie udalostí sa dozvieme (iste to už aj tušíte), že išlo o násilný sex. Aj intelektuáli sú toho schopní! Film rozpráva, ako k situácii prišlo a čo to s Agnes urobilo. Režisérka chce až autenticky priblížiť dnešné normy správania žien. Muži režisérke vychádzajú trochu ako monštrá (majú v nohaviciach nebezpečné „klacky“, ktoré vnucujú dámam). Dievčatá sa o tom bavia, desia sa, ale spermie na umelé oplodnenie mohla Lydia získať len od mužov, o ktorých tak pochybuje! Aj takéto citlivé dilemy sa vo filme rozoberajú.

Film Sorry, Baby premietli s úspechom na viacerých festivaloch, oceňovaný je najmä scenár. (Aj v Cannes získal Queer Palm.) Na festivale v Karlových Varoch ho diváci v diskusiách prijali najprv rozpačito, ale potom chválili jeho originalitu a snahu Evy Victorovej o úprimnosť. Film je síce dosť pomalý, ale potrebuje práve také tempo. Nie je to totiž nejaká konverzačka, skôr filozofujúca dišputa. Vcelku je snímka Sorry, Baby niečím naozaj zvláštna, fascinujúca a presvedčivá: je civilná, svojím spôsobom veľmi cudná až decentná, hoci jej hlavnou témou je sex. (Ten už je medzi mladými prijímaný oveľa racionálnejšie a vlažnejšie, ako to bolo u romantickejšej a menej poučenej staršej generácie.)

Najpresvedčivejšie sú pasáže, ktoré vyjadrujú vzťah kamarátok medzi sebou, práve onen ženský svet. Majú sa rady, debatujú o svojich pocitoch, zážitkoch, mužoch aj o materstve, a to skoro „po starom“. Sorry, Baby nie je film pre každého, ale kto sa zaujíma o premeny mravov a ľudského správania v intimite, bude spokojný. Dozvie sa, ako to dnes medzi mladými chodí. Muži vo filme dostávajú na frak, ale ženy sa snažia vysvetliť, prečo je to tak. Prečo prišla takáto určujúca fáza vo vývoji mužsko-ženských vzťahov? Niekto bude súhlasiť, niekto polemizovať a niekto si povie, nič sa nedeje, však záver je rozkošný, priam mamičkovský. Bábätko je chutnučké, pokojné, milované – ako keby sa ani nič nemenilo.

HODNOTENIE PRAVDY: 3,5 hviezdičky

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #film #Sundance #queer #Sorry #Baby #Eva Victor
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"