Koníky pod Michalskou bránou

V Galérii Michalský dvor v Bratislave je do 7. júla výstava obrazov Martina Kellenbergera Maľba na obežnej dráhe. Výstavu pripravil kurátor Ľudovít Petránsky, ktorý napísal aj text do katalógu. Na vernisáži spievala Beáta Dubasová. Aj ju zaujal motív koníka, ktorý sa vyskytuje na mnohých Kellenbergerových obrazoch. Dalo by sa povedať, že to je jeho obľúbený námet.

30.06.2013 09:00
martin kellenberger Foto:
Martin Kellenberger vystavuje v Galérii Michalský dvor.
debata

„Keď sa unavím a premýšľam, kadiaľ pokračovať, začnem si vždy nevdojak kresliť koníka. A potom sa hneď zasa rozbehnem, pokračujem. Je to pre mňa vždy také znovuzrodenie, koník ma vždy naštartuje,“ hovorí maliar. Na jeho obrazoch majú kone často krídla, sú to inšpirujúce stvorenia, ktoré človeka unášajú k výšinám a do diaľok. Koník Pegas symbolizuje vitalitu a optimistickú radosť zo života, ktorá je umelcovi vlastná. Na jej „obežnej dráhe“ sa však nesú aj komplikovanejšie satelity – sú to rôzne príbehy, výjavy z histórie, metaforické predmety. Kellenberger rád obrazmi premýšľa a uvažuje.

Nenadarmo sa jedna z malieb nazýva Stretnutie filozofov. Sú na nej rôzne portréty, postavičky, malé ikonky, obraz sa dá čítať. Toto je tiež typické pre Kellenbergerovu tvorbu – vrstvenie, v niektorých prípadoch až doslova archeologické. Na obraze Cesta k olympiáde zasa dominujú olympijské kruhy, ale nie sú to iba obyčajné kolieska. Maliar zvláštnym spôsobom zmapoval cestu k nim: nakreslil veľa, veľa drobných bojovníkov, ktorí bojovali (doslova) za konkrétne pokroky v dejinách ľudstva, až sa súperenie premenilo na čestné športové zápolenie. Častým námetom obrazov je aj dvojica – muž a žena. Raz sú spolu s Pegasom, raz spolu pozorujú sen a inokedy zasa uvažujú o svete.

Kellenbergerove obrazy sú hravé a sviežo farebné, hodia sa do letného jasu. Martin Kellenberger (1957) sa venuje aj hudbe, je nositeľom viacerých cien a učí na Fakulte architektúry STU v Bratislave.

debata chyba