Cipárovu ruku vedie vnútorná energia

"Najčistejšie maľovanie je také, keď nemusíte uvažovať o tom, čo maľujete - ale maľujete," povedal Miroslav Cipár. Všestranný výtvarník, ktorý predstavuje v Galérii mesta Bratislavy výber zo svojej maliarskej tvorby. Retrospektíva mapuje obrazy, ktoré vznikli od prvej polovice 60. rokov až po súčasnosť.

23.11.2013 16:00
Miroslav Cipár: Postelbasan, 2010 (akryl, sololit) Foto:
Miroslav Cipár: Postelbasan, 2010 (akryl, sololit)
debata

Obrazy, ktoré vítajú návštevníka, v ňom vyvolávajú predstavu magickej krajiny, zaplnenej tajomnými znakmi. A pozývajú ho, aby prenikol pod ich štruktúru, farby, tvary a objavil, čo do ich vrstiev zatavil autor. Ak pomáhajú stopy figúry, dešifrovanie je jednoduchšie, ak oslovuje čistá geometria, treba zostúpiť do sveta myšlienok a emócií.

„Príbeh mojej maľby sa odohráva v súvislostiach s tým, čo som robil predtým. Ilustroval som knihy, k čomu som musel naštudovať veľmi mnoho reálií, povahu predmetov, postáv, kostýmov i prostredia, venoval som sa grafickému dizajnu, čo bol zas proces absolútneho očistenia až do matematického vzorca. Tieto dve časti mojej práce sú požehnaním a prekliatím mojej maľby,“ vysvetlil Miroslav Cipár. „Ruku mi vedie nejaká silná vnútorná energia. Keď zoberiem štetec do ruky, už nad ním nevládnem,“ dodal.

V cykle Juta pracoval s kusmi starých jutových vriec. Vytvoril z nich elektrizujúce príbehy milencov. „Môj otec mal obchod s miešaným tovarom. A tam sa neustále používali jutové vrecia. Hovorili sme im žochy. Nakopili sa, myši ich nezožrali, oheň nezničil, nikto to nepotreboval a mne ich bolo ľúto. Tak som začal o nich uvažovať. Strihal som do nich, trhal, lepil a zrazu vznikli figurálne fragmenty,“ rozpovedal Cipár príbeh týchto obrazov.

Inokedy zas vytvára zo starých nájdených predmetov celé obrazy. „Je mi ľúto starých predmetov, že zanikajú, že sa s nimi kúri, že sa vyvážajú na skládku, preto ich zachraňujem. Toto bolo pôvodne okno na šope, ktorého jednu časť som prekryl, lebo som ho potreboval na iné použitie. Postupne sa dostalo do takého stavu, že som sa na to pozrel a hovorím si, to je už hotové, ja tam len urobím záznamy a prefarbím to,“ vysvetlil maliar pred ďalším obrazom.

„Miroslav Cipár vo svojich obrazoch nerieši veľké spoločenské témy, sú to však veľké, hoci pre niekoho aj ťažko postihnuteľné témy individuality. Nie sú to obrazy žijúce len zo svojej farby a tvaru. Bráni sa proti tomu, že umenie nutne musí byť výrazom doby, tak ako ani výrazná individualita nemusí byť podriadená dobe. Táto skutočnosť je pri pohľade na Cipárovu maliarsku tvorbu jednou z najzásadnejších,“ povedal kurátor výstavy Ivan Jančár.

„Na výstave je 108 obrazov, z nich desať je zo zbierky Danubiany, päť zo zbierok Kysuckej galérie a ostatné sú od súkromných zberateľov. Treba zdôrazniť, že 22 obrazov namaľoval Miroslav Cipár práve pre túto výstavu,“ povedal manažér výstavy Jan Kukal. „Vypátral obrazy od mnohých zberateľov, o ktorých som ja ani netušil,“ doplnil renomovaný výtvarník.

Výstava Miroslav Cipár: Maľba, ktorá oslovuje viac ducha ako zrak, bude v Galérii mesta Bratislavy do 2. marca.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #maliar #umelec #výtvarník #Miroslav Cipár #jutovina #vnútorná energia