„Práve umenie je jedným z prostriedkov, ktoré dokážu priblížiť tajomstvo viery svetu. Dokumentárna fotografia je toho účastná a dokumentárny fotograf odhaľuje duchovné obrazy, ktoré sa prejavujú navonok. Rôzne – kultúrou, tradíciou, folklórom aj globalizáciou. Nedá sa uchopiť, ale vytrvalým a pozorným záujmom sa dá sprítomniť,“ povedala kurátorka Lucia Benická, ktorá spolu s Ivanou Pástorovou výstavu pripravila.
Ako napovedá podtitul výstava súčasnej dokumentárnej fotografie, darmo by návštevník hľadal v expozícii fotografie Martina Martinčeka, Karola Kállaya či Tibora Huszára. „Naša výstava stopuje prelínanie sa témy v súčasnom dokumente,“ zdôraznila Lucia Benická. Výstava, ktorej predchádzal prieskum terénu, prezentuje takmer osemdesiat fotografií jedenástich autorov.
„Výber bol postavený na kontraste nedávna minulosť a prítomnosť. Ide o ucelené zostavy, ktoré sme do projektu našli,“ pokračovala kurátorka výstavy. V expozícii sa stretávajú nové mená s menami renomovaných fotografov. Andrej Lojan, Michal Fulier a Laco Maďar sa programovo venujú tvorbe „bressonovského“ dokumentu, fotografie Borisa Németha presahujú do konceptuálneho dokumentu, Pavol Breier, Jozef Sedlák, Andrej Bán, Alan Hyža, Jozef Ondzik a Matúš Zajac reprezentujú tvorbu staršej a strednej generácie.
„Fascinuje ma vnútorná emocionalita ľudí, ktorí chodia kvôli viere kilometre do kostola. Keď sa skončí modlitba či rituál, je v priestoroch, v ktorých sa nádherne fotí, emocionalita stále prítomná, živá. Tak ako je vo fotografii čierna a biela, aj v našom živote je biele svetlo hore a temno dolu. Snažím sa zachytiť, čo je pravdy na tom, že veľa veriacich má v sebe temno. Z iných veriacich zas, naopak, svieti teplo, ľudská dobrota. Pre mňa je fotografovanie viery kombináciou emocionality a svetla,“ povedal Matúš Zajac.
Kolekciu vystavených fotografií dopĺňa výber z fotografického projektu Jindřicha Štreita Brána nádeje. „Štreit na projekte programovo pracoval. Je to príbeh o duchovnom živote ním vybraných ľudí. Projekt uviedol aj v knižnej podobe pod rovnomenným názvom Brána nádeje. Otvára to možnosti kultúrneho dialógu a konfrontácie klasickej hodnoty dokumentu s ďalšími interpretáciami v súčasnosti,“ vysvetlila Lucia Benická.
Výstava Za krížom interpretuje každodenné okamihy nasledujúce „kríž“ v dielach dokumentárnych fotografov, ktorí sa venujú sakrálnej téme. Ich spodobenie viery má množstvo podôb, v každej fotografii ju však pozorné oko a myseľ objavia. V Galérii Domu fotografie, sídliacej v Liptovskej galérii Petra Michala Bohúňa, bude výstava do 30. marca.