„Rád sa pohybujem na hrane medzi možným a nemožným, ponúkam svetlo, krehkosť, premenlivé obrazy, možnosť všímať si inak samých seba. V mojom skle sú obsiahnuté moje sny, túžby, dorozumievanie sa so sebou samým aj s inými,“ spomenul Miloš Balgavý, ktorý patrí medzi rešpektovaných sklárskych výtvarníkov európskej výtvarnej scény.
Pod názvom Cesty farieb vystavuje výber zo svojej najnovšej tvorby v trnavskej Galérii Jána Koniarka. Nemálo z vystavených objektov začalo vznikať v roku 2012 – v čase príprav na medzinárodné sklárske sympózium v Novom Bore. „Sklo je tuhou kvapalinou, nepatrí medzi látky pevného skupenstva. Pevným sa stáva pri teplote, pri ktorej prijíma krehkosť. Poeticky – sklo je skamenený pohyb,“ uviedla na decembrovej vernisáži kurátorka výstavy Beata Balgavá.
Na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave u Václava Cíglera a Askolda Žáčka. Zrelý štyridsiatnik, ktorý sa etabloval na medzinárodných poliach, dodnes pracuje s jednoduchými líniami a čistými tvarmi. Dokáže však nimi vykresliť poetické metafory aj svoje predstavy ako vzrušujúce príbehy.
„Podstatou tvorby so sklom je porozumenie tomuto materiálu, jeho odkliatie, otvorenie, nasadenie a potom zmierenie sa s opustením. Všetko sa začína svetlom, jeho uchopením pre možnosť vzniku ďalšieho, nového farebného obrazu. Dráždivá je sila odporu skla, napätie a boj, ktorý s ním treba zvádzať. Fascinuje ma neustály boj s tvrdosťou a krehkosťou,“ uviedol Miloš Balgavý.
A neopomenul ani problémy, ktoré musí vo svojej tvorbe prekonávať. „Milujem farbu, ibaže mne diktuje materiál, ja materiálu nediktujem. Je to skúška sklom. O čo sú veci krehkejšie, o to sú náročnejšie. A stále ma ovplyvňujú možnosti – dostupnosť alebo nedostupnosť materiálu, dostupnosť alebo nedostupnosť spracovania, alebo dospel či nedospel som k ich prekonaniu,“ osvetlil renomovaný výtvarník. Potvrdzujúc nepoddajnosť v hľadaní čistoty a hĺbky zachováva v lyrickej podobe trojrozmerné ticho.
Nevšedná je inštalácia Balgavého diel. Jeho objekty vedú dialóg so „sklenenými skicami“, ktoré boli pri zrode myšlienky. A zároveň sa „zhovárajú“ s veľkoformátovými fotografiami, zaznamenávajúcimi ich podobu. „Pôsobivé farebné "portréty“ Balgavého skla fotografky Jany Hostričovej sa vyformovali z procesu vzájomnej dlhoročnej spolupráce týchto dvoch umelcov," dodala kurátorka výstavy Beata Balgavá.
Vo svete diel Miloša Balgavého, pulzujúcich vizuálnymi zážitkami, ožíva originalita. V trnavskej Galérii Jána Koniarka sa o tom možno presvedčiť do 26. januára.