Irónia je zbraňou Petra Rónaia

Dvoma až tromi stovkami koláží, fotografií a tlačí zaplnil Peter Rónai komorný priestor bratislavskej Roman Fecik Gallery. Výstavu nazval Kunst v hale, inštaláciu nadpísal slovami Vyhasínanie pamäti.

07.04.2014 07:00
33 peter ronai Foto:
Peter Rónai: Vyhasínanie pamäti - pohľad na časť inštalácie v bratislavskej Roman Fecik Gallery.
debata

Ide o nesmierne netradičnú retrospektívu, v ktorej možno objavovať – ako v napínavej detektívke – stopy umeleckej prevádzky a činnosti Petra Rónaia cez náhodný výber vizuálnych, písaných či spoznámkovaných „dokumentov“.

Spája ich irónia, s ktorou aj pre 21. storočie nekonvenčný autor neustále pracuje. „Irónia, ktorú používa, neustále mení svoj smer, zosilnieva a slabne bez možnosti predvídania, čím zasahuje všetkých vrátane autora samotného,“ uviedol kurátor Richard Gregor. Šesťdesiatročný rodák z Budapešti Peter Rónai najskôr absolvoval štúdiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, potom na budapeštianskej Akadémii výtvarných umení. Do roku 1989 pôsobil ako nezávislý umelec, v roku 1990 založili s Júliusom Kollerom a Milanom Adamčiakom skupinu Nová vážnosť.

„Rónai vždy volil relativizujúce hraničné polohy: ak sa venoval realistickej maľbe, spracoval hyperrealistický odraz obrazu. Ak sa venoval abstrakcii, jej pietnu vážnosť naštrbil vtipne "znevažujúcimi“ materiálovými odkazmi. Ak robil dadaistický objekt, dal si záležať na jeho serióznosti až pátose. Ak robil performance, musela ísť bez pointy do stratena. Ak pripravuje výstavu, jej systém musí byť neuchopiteľný – v ideálnom prípade aj pre samotného kurátora," uviedol kurátor výstavy Richard Gregor.

Vystavené obrazy pripomínajú kultové situácie dejín umenia od osemdesiatych rokov po súčasnosť. Citáciami vlastných diel Rónai svoju tvorbu aj umeleckú scénu demystifikuje, relativizuje i komentuje.

„Vystavená kolekcia je silnou pamäťovou stopou. Zároveň je prevenciou proti akejkoľvek nostalgii vo vzťahu k času a proti ďalším zbytočným kánonom nášho dejepisu umenia. Práve preň je otvorený – alternatívny – systém tejto výstavy hodenou rukavicou,“ dodal kurátor výstavy Richard Gregor.

O tom, nakoľko brať tvorbu Petra Rónaia vážne, môžu návštevníci výstavy Kunst v hale v bratislavskej Roman Fecik Gallery rozmýšľať do 25. apríla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Roman Fecik Gallery #Peter Rónai #Kunst