Na hranici fotografovho raja

Kde je hranica raja? Na rečnícku otázku, ktorú si kladie český fotograf, umelec a pedagóg Jan Pohribný, ponúka vlastnú odpoveď výstavou Na hranici raja. Viac ako sedem desiatok fotografií prezentuje na oboch poschodiach Stredoeurópskeho domu fotografie v Bratislave.

11.04.2014 07:00
32 pohribny rozlouceni Foto:
Jan Pohribný: Rozlúčenie.
debata

Z pokojnej hladiny jazera vystupujú vysoké štíhle kamene. Na ich vrcholoch leží tretí, ktorý ich spája. Temnejúcu krajinu osvetľujú svetelné prúdy padajúce z megalitickej brány. Päť obrovských vztýčených kameňov, obrastených nízkym krovím, sa vypína na lúke, zdobenej škvrnami uschnutej trávy. Z kamenných vrcholov sa valí biely dym, kresliaci nepravidelné krivky na modrej oblohe.

Brána a „Čouďáci“ sú len dve fotografie z Pohribného najrozsiahlejšieho cyklu Nová doba kamenná. Aj preto najdôkladnejšie predstavuje sériu, v ktorej hľadal korene, pôvod a zmysel bytia a zaoberal sa vzťahom k našej minulosti a spiritualite. „Podstatu tohto cyklu tvoria stavby alebo moje inštalácie interpretujúce posvätné miesta tzv. megalitickej kultúry. Táto kultúra bola možno posledným ľudským prejavom, kedy jeho stavby, zásahy do prírody, životného prostredia organicky zapadali, ba akoby tam odpradávna prirodzene ,rástli‘,“ uviedol Jan Pohribný.

Mladá žena s úľubou hľadí na svoj obraz na vodnej hladine. Tvár jej zakrýva maska, nie však jej odraz na vode. Narciska je krásna. Aspoň tá na fotografii. Hustým krovím, ktoré zima zbavila aj posledného zeleného listu, sa prediera nahý chlapec. Čo alebo koho hľadá? Kam vedú jeho kroky? Aj podobné otázky vyvoláva fotografia Stratený v raji. Spolu s Narciskou a desiatkami ďalších predstavuje výber z cyklu Anjeli. Na Pohribného fotografiách sa už objavuje človek, nielen stopy ľudskej činnosti.

„Pretože spájam anjela s normálnymi bytosťami, tak mu neprisudzujem možno toľko klasických symbolov a schopností, ako bežne chápeme bytosti pod pojmom anjel. Sú nahí, krehkí, zraniteľní, sú zrkadlom nášho vnútorného ja,“ vysvetlil popredný český fotograf. Mal osem, keď v Bazilike sv. Marka v Benátkach našiel na jednej zo stoličiek fotoaparát. „Vravievam, že pán Boh tam zo mňa urobil fotografia. Alebo nejaký turista,“ vtipkuje občas absolvent pražskej FAMU (1986). Spolupracuje s poprednými agentúrami, vydavateľstvami, firmami a časopismi, vo voľnej tvorbe sa venuje najmä krajine a land-artu.

Industrálne city je tretí cyklus, ktorého výberom predstavuje svoju tvorbu. Vznikal najmä v Číne, krajine až šokujúcich kontrastov, ktoré zvečňuje na svojich fotografiách. „Pri pohľade na polozbúraný, ale stále obývaný domček uprostred rozsiahlej demolácie si možno uvedomíme, že hranica raja (a temnoty) je len v nás. Že i fragment, domova, kus nezborenej strechy nad hlavou, môže znamenať raj,“ dodal Jan Pohribný.

Výstava jeho fotografií pod názvom Na hranici raja bude v Stredoeurópskom dome fotografie v Bratislave do 27. apríla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #výstava #Jan Pohribný #Na hranici raja #Stredoeurópsky dom fotografie