Václav Macek: Parížsky mesiac fotografie neprekonáme

"Parížsky Mesiac fotografie neprekonáme. Už som sa s tým zmieril. Mesiac fotografie v Bratislave je však najvýznamnejšou fotografickou prehliadkou v strednej a východnej Európe," skonštatoval riaditeľ Mesiaca fotografie Václav Macek.

07.11.2009 10:21
Hana Jakrlová: Big Sister Foto:
Hana Jakrlová: Big Sister
debata

Kým si planétu podmanil parížsky Mesiac fotografie, stretávali sa od roku 1969 fotografi z celého sveta v neveľkom juhofrancúzskom prístavnom meste Arles. Festival Rencontres Arles photografie, ktorý oslávil tento rok v lete štyridsiatku, patrí najmä tvorcom. V roku 1982 vymysleli Mesiac fotografie v Paríži. Úspešne poľoval na tisíce divákov a zároveň začal vyvážať svoje „know how“ do sveta. Do Bratislavy priviezol začiatkom deväťdesiatych rokov aj Helmuta Newtona. A inicioval Mesiac fotografie v Bratislave, tento rok sa koná jeho 19. ročník. Ďalšie európske festivaly fotografií v Ríme, Berlíne, Luxemburgu, Moskve, Viedni a iných mestách vznikli neskôr.

Čím láka Mesiac fotografie
Už v počiatkoch Mesiaca fotografie sa vyprofilovala štruktúra jeho programu. Výstavy, ktorých počet sa pohyboval od tridsať do štyridsať, pripomínali históriu média aj mapovali jeho súčasné podoby. Tretina expozícií predstavovala scénu strednej a východnej Európy, tretina minulosť aj prítomnosť slovenskej fotografie a posledná tretina patrila hviezdam svetovej fotografie.

Na vernisáži Annie Leibovitzovej sa v priestoroch Slovenskej národnej galérie tlačilo viac ako päťsto návštevníkov. Legendárna americká fotografka, ktorá portrétovala najväčšie hviezdy všetkých druhov umenia – hudby, baletu, filmu, divadla, výtvarného umenia – aj popkultúry, bola obrovským magnetom. Kontroverzná star reklamnej fotografie Oliviero Toscani minulý rok neprišiel, kolekciou svojich „oslov“ však chytil každého, kto prechádzal Hviezdoslavovým námestím v Bratislave. Netrvalo dlho a Mesiac fotografie si každý rok pripísal do knihy návštevníkov stotisíc divákov. Vernisážový maratón, ktorý ho každoročne otvára, je príjemnou tlačenicou ľudí, hovoriacimi najrôznejšími jazykmi.

Vernisážové tlačenice potešia aj unavia
„Som tu už od tretej. Na vernisáži Inge Morathovej, ktorá predstavuje jej Rumunské listy z konca päťdesiatych rokov, sme sa veľmi netlačili. Časom sa to tu riadne zaplnilo. Ešte si vychutnám World Press Photo a pôjdem domov. Bolia ma už nohy,“ zveril sa mi známy fotograf a kameraman. Vernisáž českého fotografa a pedagóga Vladimíra Birgusa aj slovenskej výtvarníčky Doroty Sadovskej vynechal. Mraky zvedavcov však mohutneli.

„Bol to šok. Zastavila som sa dnes na svoje výstave v Dome umenia a bola som vyslovene šokovaná z toho, koľko mladých ľudí bolo na mojej výstave. A nielen na mojej,“ konštatovala prekvapená Dorota Sadovská, pohybujúca sa svojou tvorbou na hrane maľby a fotografie. A nemyslí na závesný obraz, ale vytvára provokujúce a inšpirujúce inštalácie.

Ako sa preboxovať k expertom
Slovenský Mesiac fotografie občas expanduje aj do sveta. Tento rok predstaví napríklad v Soule práce študentov slovenských fotografických škôl a v Moskve výber z tvorby Roba Kočana.

A svet zasa ťahá na Slovensko. Hoci plné autobusy študentov a zvedavcov z Viedne, Opavy, Budapešti či Varšavy, ale aj z Veľkej Británie, Francúzska či Španielska, pobaltských republík i Ruska.

Už desiaty rok jej jednou z atraktívnych sprievodných akcií Medzinárodná prehliadka portfólií. Jej víťaz má možnosť predstaviť vlastnú tvorbu na samostatnej výstave. A nielen to…

„Prehliadka portfólií je pre slovenských fotografov unikátna šanca presadiť sa v medzinárodnom kontexte. Odborníci zo Spojených štátov, Francúzska, Veľkej Británie, Holandska či iných krajín majú na ich prezentáciu čas. Ktorý by im nevenovali, ak by sa ohlásili u nich doma. Do Bratislavy prichádzajú z múzeí a fotografických inštitúcií v New Yorku, Rotterdamu či Moskvy, aby sa dva dni pozerali na fotografie prihlásených záujemcov,“ zdôraznil Václav Macek.

Kúpite, nekúpite? Predané!
Prvú aukciu odštartoval Mesiac fotografie v roku 2003. V aukčnej sieni bola tlačenica, o dražené fotografie však veľká „tlačenica“ nebola.

„Nikdy sme nerobili aukcie na podporu podujatia ako napríklad Photofest Huston. Každý z fotografov, ktorí sa tam zúčastní na festivale, daruje jednu fotografiu a výnos z aukcie slúži na pokrytie nákladov. Lenže… úspešnosť našich aukcií bola stále nižšia, aj ceny ponúkaných fotografií. Zdalo sa nám, že zberateľský trh je veľmi malý, tak sme pred dvoma rokmi s aukciami prestali,“ skonštatoval Macek.

Tento rok prichádza festival s novým konceptom. V Design Factory ponúkne 25. novembra päťdesiat fotografií od dvadsiatich piatich slovenských fotografov.

„Vyberali sme ich diela s cieľom, aby si ich ľudia zavesili na stenu, nie aby si doplnili komplet Martinčeka, Stana alebo Švolíka. Zmenený koncept nie je orientovaný na zberateľov, ktorí na Slovensku neexistujú, ale na ľudí, čo si zariaďujú alebo zlepšujú byty. Namiesto fotiek, čo v Ikei kúpia za desať eur a čo vyšli v desaťtisícových nákladoch na celom svete, si môžu kúpiť unikát,“ dodal Václav Macek.

Nenechajte si ujsť v rámci Mesiaca fotografie

Imogen Cunninghamová: Intímne obrazy
Intímny súbor fotografií predstavuje výber z celoživotného diela revolučnej americkej fotografky Imogen Cunninghamovej (1883 – 1976), ktorá sa pozerala na veci okolo seba inak ako ostatní. Zaujímali ju najrozmanitejšie kvety či kaktusy, aj zmyselné tvary nahého ľudského tela.
V Stredoeurópskom dome fotografie do 6. decembra.

Ansel Adams
Americký fotograf Ansel Adams (1902 – 1984), ktorý patril k priekopníkom fotografie, predstavuje vlastný výber svojho diela. Ako rodeného experimentátora ho fascinovala príroda v národných parkoch, ktoré považoval za hodnotu, ktorú nemožno premeniť na zisk.
Galéria mesta Bratislavy do 13. decembra

World Press Photo
Jedinečná výstava predstavuje 196 najlepších snímok z celosvetovej súťaže venovanej novinárskej fotografii. Autori víťazných fotografií zaznamenali dramatické situácie z bojov či prírodných katastrof, aj každodenný život, portréty či vzrušujúce okamihy športového zápolenia.
V Dome umenia do 26. novembra.

Juan Manuel Castro Prieto: Márne čakanie na nákladnú loď
V roku 2005 odcestoval španielsky fotograf na ostro Tanna v súostroví Vanuatu v Južnom Pacifiku. V dedinke pod sopkou Yasir zaznamenal podoby života ľudí, považovaných za najšťastnejších na svete. Hovorí o ich vzťahu k prírode a po stáročia fungujúcej rovnováhe.
V Galérii mesta Bratislavy do 13. decembra.

Andrej Poluškin: Rekonštrukcia Pamäti
Posledných dvadsať rokov priťahuje aj Poluškina ako generačného príslušníka postsovietskych republík ľudská história. Manipuláciou s fotografiami, ktoré vytiahol z archívov, rozpráva o rôznych podobách ľudských emócií. Zo starých obrazov vytvára originálne koláže.
V Galérii Univerzitnej knižnice do 28. novembra.

Prvý máj. 1982 – 1989
Jiří David: Václav Havel: Skryté podoby, 1991
+2Matúš Zajac: Egon Bondy
debata chyba