Maľujú čudné zajace aj vlky. Bez komplexov

Kvarteto mladých výtvarníkov Alexandra Barth, Andrej Dúbravský, Matej Fabian a Katarína Janečková, ktorých spája aj to, že na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení študujú v ateliéri maľby profesora Ivana Csudaia, spoločne vystavuje svoju najnovšiu tvorbu. Vidieť ju môžete v bratislavskej Kressling Gallery.

19.07.2010 08:00
Katarína Janečková má na výstave aj obraz Wolf... Foto:
Katarína Janečková má na výstave aj obraz Wolf Pack.
debata

„Ich tvorba je veľmi svieža a ešte nie je zamindrákovaná nejakými konvenciami,“ povedal na otvorení výstavy jej kurátor Viktor Frešo, ktorý jej dal aj názov Young Ass, teda mladý zadok. „Viktor Frešo nás veľmi pekne namixoval aj pomenoval,“ dodáva k tomu Andrej Dúbravský, ktorého na výstave zastupuje napríklad obraz Twin City Liner. Chlapec so zajačími ušami, fúzikmi a značkovými teniskami na nohách na ňom sedí v člne na vode. Je nasmerovaný do Rakúska, čo naznačuje vlajka v pozadí.

„Tento obraz som chcel zasadiť do miestnych reálií, preto je tam tá loďka s rakúskou vlajkou. Obraz sa dá čítať aj vďaka názvu Twin City Liner. To je loď, ktorá pendluje medzi Bratislavou a Viedňou tak, ako množstvo chlapcov a dievčat. Chlapec na obraze však sedí na starom člne niekde na ramene Dunaja, v trstí,“ vysvetlil Dúbravský. „Predovšetkým je to portrét chlapca so znepokojivým výrazom, ktorý diváka upúta na prvý pohľad,“ dodal.

Z tvorby Kataríny Janečkovej zase zaujme plátno nazvané Wolf pack, teda vlčia svorka. Je na ňom žena, ktorej spod čiernej latexovej masky vidno len privreté oko a výrazné ružové pery. Obklopujú ju vlci. Dvaja v popredí môžu byť rovnako prítulní ako nebezpeční. Tretí vlk vzadu cerí zuby. „Vo vlčej svorke vládne hierarchia a prísne pravidlá. Niekto je pán a niekto podriadený. Je to veľmi ľudské a zároveň zvieracie. Vlčou svorkou som nadviazala a tiež sa trochu rozlúčila s mojou predošlou témou ,úchylakov' v prírode. Aj pri nej som využívala latexovú masku,“ vysvetlila Janečková. „Maska je pre mňa nielen vizuálne atraktívnym prvkom, ale tiež metaforou pre množstvo úchyliek. Tie sa snažím začleniť do bežného života a prehodnotiť často zbytočné predsudky. Veď latexovú masku môže v súkromí nosiť aj vaša najlepšia priateľka a aj tak ju máte radi,“ dodala. Maska podľa nej zároveň stiera rozdiely medzi človekom a zvieraťom a do popredia sa tak dostávajú pudy. Tie sú pre ňu zaujímavé.

Podľa výtvarníčky Julianny Mrvovej, ktorá k výstave napísala sprievodný text, vnášajú Dúbravský a Janečková čerstvý vánok do figuratívnej maľby svojimi hravými a provokujúcimi témami. „Využívajú námety z populárnej kultúry (Janečková) a kombinujú ich so situáciami z bežného života (Dúbravský), vstupujú do osobných a často erotických tém,“ napísala.

Hoci každý zo štvorice vystavujúcich má vlastný štýl, niečo majú aj spoločné. „Po formálnej stránke sú to ,atribúty' v našich maľbách. U Andreja sú to zajačie uši, u Sandry fragmenty zvierat, u mňa latexové masky a medvedie laby a u Mateja alpskí démoni a iné temnoty,“ povedala Janečková.

Výstavu v galérii na Zámočníckej ulici si možno pozrieť do 3. septembra.

debata chyba