Dorota Sadovská spojená s nahým telom

Vždy svieži závan novoty. Taký je vývoj rozmanitej tvorby Doroty Sadovskej. Autorka, ktorá sa pohybuje odvážne na slovenskej a zahraničnej umeleckej scéne od 90. rokov 20. storočia, si nepripúšťa "stratu dychu". Vytrvalo obnovuje a obmieňa tému ľudského nahého tela v maľbe, kresbe, fotografii a videoumení. Tentoraz siahla po drobných maľbách, ktoré vystavuje pod názvom Drawing-Pin do 17. októbra v Artgallery Devín.

14.10.2010 12:00
Dorota Sadovská: Autorský album Štyri ročné... Foto:
Dorota Sadovská: Autorský album Štyri ročné objatia (výrez)
debata

Dorota Sadovská – áno, jedna z prvých ženských predstaviteliek mladej maľby. Jej diela sú súčasťou stálych expozícií štátnych a mestských galérií na Slovensku a v zahraničí, o ktorých učíme i deti vo vzdelávacích programoch.

Najznámejšími sú azda jej nahé postavy svätcov, maľované z nadhľadu v monochromatickej farebnej škále. Napriek očakávanej sexualite, ktorá by mohla z nahého tela vyplývať, sú bez škandálu. Naopak – duchovné, tvarovo-telesne vybrúsené s jasne priznanou podobou v tvári.

V súčasnosti Dorota Sadovská tému svätcov rozvíja stále ďalej. Dnes im skôr stačí gesto, netreba ani atribút. A tak sa postupne dostáva ku gestám dvojíc, ktoré sú v objatí, gymnasticky poprelínané v dotyku. Práve tie môžeme vidieť na aktuálnej výstave v Devíne.

Postavy sú na jednotnom farebnom pozadí, maľované v rozdielnej farbe, jedným ťahom uzučkého štetca. Sadovská v podstate kreslí štetcom, alebo ako sama hovorí „maľuje kresbu“. Napriek tomu, že ide o nahé telá, s ktorými sa autorka stotožnila už na začiatku svojej výtvarnej kariéry, ostáva v nich niečo nadpozemské a asexuálne, nič vulgárne.

Sadovská svoje modely najprv fotografuje, až neskôr podľa tejto predlohy maľuje. Takže aj tu a teraz je v zobrazovaní tela očividné fotografické videnie aj fotografická skratka. A jej obľúbený je pohľad zhora. Samozrejme, môžeme si všimnúť priznanú podobu žijúceho človeka, ale každé telo je zbavené vlasov a vari aj ochlpenia.

A možno práve tu nastáva moment, keď sa reálny človek mení na svätca či na nadpozemskú bytosť. A zaiste tomu pomáha aj jej typický maliarsky rukopis, veľmi precízny a jemný, utvrdzujúci krehkosť zobrazovaného človeka.

Autorka maľovala vo svojej doterajšej tvorbe na všeličo – na plátno, ale aj na kus oblečenia natiahnutý na maliarsky rám, ktorý patrí objektu. Na súčasnej výstave maľuje na jednofarebné plátno adjustované na kartón. Malé rozmery svojich maliarskych kresieb inštaluje do kancelárskych priestorov galérie, niekde osamote a v kútiku, inde v zhlukoch jednotlivých kresieb.

Spoločnými menovateľmi výstavy okrem nahoty sú aj dotyk alebo objatie. K tejto téme vytvorila Sadovská osobitne autorský album Štyri ročné objatia so štyrmi svojimi kresbo-maľbami. Album vydaný v limitovanej edícii 20 kusov rovnako vystavuje v devínskej Artgallery.

debata chyba