Premeny Slovenska očami skúsených fotografov

Akí sme? Čím dnes žijeme v dni všedné a sviatočné? Aj odpovede na tieto otázky prináša výstava fotografií Premeny Slovenska/ Dokumentárna správa, ktorá v banskobystrickej Stredoslovenskej galérii predstavuje výber z tvorby Borisa Németha a Jána Viazaničku.

13.01.2015 09:00
Ján Viazanička: Premeny Slovenska: Od Tatier k... Foto:
Ján Viazanička: Premeny Slovenska: Od Tatier k Dunaju, Štúrovo, 2013
debata

Obaja už dlhšie pracujú na dokumentárnom cykle Premeny Slovenska. „Nepočítali sme s tým, že vyjde knižne. Vydanie až dvoch publikácií bolo príjemným bonusom,“ priznal v Banskej Bystrici žijúci fotograf Ján Viazanička. Kniha s rovnomenným názvom vyšla v roku 2012, o rok nato kniha Premeny Slovenska: 1150. výročie Cyrila a Metoda na území Veľkej Moravy.

Výstava v Stredoslovenskej galérii nevychádza striktne z knižne publikovaných projektov. Cykly už totiž boli niekoľkokrát prezentované v galériách a popularizované v médiách. „Urobila som výber, v ktorom som sa snažila objavovať vzťahy medzi jednotlivými fotografiami. Radené sú skôr na základe vizuálnych alebo významových asociácií, napríklad religiozita a nacionalizmus, voľný čas, krajina mestská a prírodná,“ povedala pre Pravdu kurátorka Zuzana L. Majlingová.

Sivovlasý chlapík s „plackou“ Matica slovenská, zastrčenou v košeli, stojí pred luxusným mercedesom. Na jednom z opálených lýtok, trčiacich z „kraťasov“ je vytetovaná Panna Mária. Bujará skupinka krojovaných mládencov stúpa dedinskou uličkou, na jednej strane stojí stará chalupa, na druhej moderný dom. Majestátny jeleň nerušene križuje v Tatranskej Lomnici asfaltku medzi zaparkovanými luxusnými autami. Fotografie, ktoré návštevníka pristavia a nútia zahĺbiť sa do príbehov, aké ponúkajú.

„Boris Németh inklinuje skôr k zachytávaniu udalostí s bezprostrednou účasťou človeka a Ján Viazanička preferuje viac zábery na vizuálne zásahy, ktoré ľudia v krajine či na ulici vytvárajú a po sebe zanechávajú,“ uviedla kurátorka. „Ich spoločný fotografický pohľad prináša často bizarný, inokedy úsmevný, no predovšetkým pravdivý záznam vizuálnej a kultúrnej identity dneška,“ pokračovala Zuzana L. Majlingová.

Fotograf roka 2011 Boris Németh, ktorý bodoval v domácich i zahraničných súťažiach, absolvoval aj doktorandské štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v súčasnosti pôsobí ako externý pedagóg reportážnej fotografie. O štyri roky mladší Ján Viazanička má za sebou štúdiá na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave aj na Akadémii umení v Banskej Bystrici.

„Realistická prehliadka krajinou v podaní týchto dvoch vnímavých autorov vyvoláva zamrznutý úsmev a kladie zneisťujúce otázky o Slovensku ako o území, kde povážlivo veselá absurdnosť (ne)nápadne striehne na fotografa na každom kroku,“ dodala kurátorka.

Výber fotografií Borisa Németha a Jána Viazaničku, ktoré mieria na „hlavu aj srdce“, prináša pohľad na Slovensko okom skúsených fotografov. Na cestách krajinou zaznamenávajú hľadáčikom fotoaparátu mimoriadne udalosti aj banálne situácie. Všímajú si, aké stopy ostávajú po ľuďoch v mestách, na vidieku i v prírode. Výstava bude v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici do 15. februára.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Stredoslovenská galéria #Ján Viazanička #Boris Németh