„Klasický obraz zberačiek sena je stále rovnaký, statický. Mám rád veci, ktoré vedia každý deň rozprávať niečo iné. A majú každý deň aj inú atmosféru,“ priznáva Ašot Haas. Rád experimentuje, pracuje s rôznymi technológiami aj rôznymi materiálmi. Najradšej s citlivým, krehkých a transparentným sklom, ponúkajúcim komunikáciu aj vo vlastnom vnútri. Neustále hľadá hranice a snaží sa ich posúvať. „Žijeme v období, kedy by sme nemali prehliadať vývoj rôznych technológií, ktoré nám pomáhajú, alebo by mali pomáhať,“ pokračuje výtvarník, ktorý dokazuje, že s pomocou moderných technológií možno aj vo svete výtvarného umenia robiť priam „zázraky“.
„Dôsledne pracuje aj s geometriou, aj s kinetizmom, aj so všetkými technickými výdobytkami a technologickými možnosťami, ktoré posúva ďalej, takže možno súhlasiť s názorom mnohých, že je akýmsi pokračovateľom Milana Dobeša,“ hovorí kurátorka výstavy Eva Ľuptáková. „Fascinujúce je, že na rozdiel od technikov, ktorí dokážu vymyslieť neuveriteľné konštrukcie a mechanizmy, Ašot Haas svojim diela dodáva výsostne umeleckú dimenziu – empatiu. A vytvára diela, pred ktorými zostanete stáť v údive s pocitom – to som ešte nevidel,“ pokračuje kurátorka.
Svetelné objekty, monumentálne obrazy aj komorné diamanty pulzujú pohybom. Nepracuje s príbehmi, nepotrebuje podnety z vonkajšieho sveta. Metódou „plánovanej náhody“ rozohráva série elementov, ktoré manipuluje podľa racionálnych pravidiel. Výsledkom je výtvarné dielo, ktoré v sebe nesie silné emócie. „Pohybuje sa na dvoch póloch medzi absolútnym poriadkom a náhodou. Posunul statický charakter konštruktívnych polôh výtvarného umenia tým, že do neho vniesol pohyb,“ uvádza Eva Ľuptáková.
Abstrakcia a geometria sú mu blízke už od čias, keď ešte ako poslucháč Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave získal v roku 2007 Cenu Galérie Nova za objekt zo skla. „Aj preto, že nevyjadruje konkrétnu myšlienku. Zostal som pri geometrii, lebo je to jednoduchým a minimalistickým spôsobom zhmotnená myšlienka, ktorá môže pulzovať. Dá sa povedať, že všetko už bolo pomenované a my len prepájame a pretransformovávame rôzne smery. Ja sa snažím mapovať súčasnú dobu a vniesť do geometrie súčasné reálie, v ktorých sa pohybujem,“ vysvetľuje Ašot Haas.
Výstava Ašota Haasa Vesmír v priestore, ktorá patrí k najdôležitejším prezentáciám k 50. výročiu založenia Oravskej galérie, bude v Dolnom Kubíne do 6. septembra. „Každý divák môže moje diela vnímať inak. Niekomu sa z nich zatočí hlava, niekoho prenesú do inej sféry, niekto ich pochopí ako metaforu na súčasnosť, v ktorej žijeme, či len ako hru. Do diel nevkladám konkrétnu tému, vysielajú rôzne impulzy, pre každého niečo iné. Hlavne by mali v človeku vyvolať nejaké emócie,“ dodáva výtvarník, ktorý vystavuje po celej Európe aj v USA.