Pre chybu na ministerstve opustilo Slovensko majstrovské dielo

Busta pápeža Pavla V. talianskeho barokového sochára Giana Lorenza Berniniho bola na Slovensku ukrytá desiatky rokov v súkromnej zbierke výtvarníka Ernesta Zmetáka.

25.07.2015 09:00
debata (26)

Keď sa pozostalí rozhodli dať sochu spolu s ostatnou pozostalosťou do dražby mysliac si, že ide o dielo neznámeho talianskeho sochára vytvorené podľa Berniniho, po dvoch neúspešných dražbách s takmer ročným odstupom sa prihlásil záujemca Clément Guenebeaud, ktorý kúpil sochu od rodiny Ernesta Zmetáka za 24-tisíc eur. Keď žiadal o vývoz busty do zahraničia na ministerstve kultúry, uviedol, že ide o sochu od Berniniho s možnou hodnotou 5 miliónov libier (vyše 7 miliónov eur). Vtedy prišla zásadná chyba ministerstva, pre ktorú teraz padali hlavy.

Bustu Pavla V. ponúkali v aukcii za 47-tisíc... Foto: SOGA
Bernini Bustu Pavla V. ponúkali v aukcii za 47-tisíc eur, teraz sa zdá, že jej hodnota je 150-násobne vyššia.

Úradnícka chyba za milióny

Z funkcie odvolali generálneho riaditeľa sekcie kultúrneho dedičstva Pavla Šimuniča a taktiež boli odvolaní členovia komisie, ktorí odporučili vývoz busty bez vykonania znaleckého posudku, pričom Clément Guenebeaud vo svojej žiadosti uviedol, že ide o sochu od Berniniho s možnou hodnotou 5 miliónov libier. O miesto prišla štátna radkyňa, ktorej náplňou práce bolo spracúvať žiadosti o povolenie na vývoz predmetov kultúrnej hodnoty. „Svojvoľne zmenila v liste, ktorým sa ministerstvo obracia na komisiu, aby bustu posúdila, že ide o bustu podľa Berniniho a nie od Berniniho, ako uviedol žiadateľ,“ vyjadril sa Jozef Bednár, hovorca ministerstva kultúry, ku kauze, ktorú otvoril týždenník .týždeň.

Berniniho busta Pavla V. putovala zo Slovenska do londýnskej pobočky aukčnej spoločnosti Sotheby’s. Tá v marci kontaktovala Gettyho múzeum v Los Angeles, ktoré dielo odkúpilo. „Bolo to prekvapenie. Okamžite sme prejavili záujem,“ uviedol pre Los Angeles Times Timothy Potts, riaditeľ Gettyho múzea. Suma, ktorú múzeum bolo ochotné zaplatiť za Berniniho sochu, nie je známa, keďže bol obchod uskutočnený priamym spôsobom.

Vráti sa Bernini na Slovensko?

Minister Marek Maďarič podal trestné oznámenie s podozrením, že osoby posudzujúce pamiatkovú hodnotu diela mohli konať v rozpore s príslušnými predpismi, a tiež podal podnet na rozkladovú komisiu ministerstva kultúry, aby preskúmala zákonnosť povolenia na vývoz busty. „Ak by rozkladová komisia dospela k názoru, že zákon bol porušený, môže byť povolenie na vývoz busty zrušené. V takom prípade môžu právnici začať skúmať, či existujú právne možnosti žiadať o návrat busty z USA,“ vysvetľuje Bednár.

Ak by ešte na začiatku komisia neodporučila vývoz busty a ministerstvo by nevydalo povolenie na vývoz, teoreticky by sa mohla socha stať zbierkovým predmetom expozície niektorého múzea či galérie, to však za predpokladu, že by bol vlastník ochotný rokovať o predaji pravdepodobne už za trhovú cenu diela, ktorá sa pohybuje na hranici siedmich miliónov eur. Túto sumu by musela na odkúpenie uvoľniť vláda. „Je otázne, ako by vláda v takom prípade rozhodla, pretože busta nebola štátnym majetkom ani majetkom niektorej z cirkví pôsobiacich na Slovensku. Nejde ani o slovacikum či predmet kultúrnej hodnoty viazaný na Slovensko a jeho históriu a súčasne z vyjadrení expertov vyplýva, že je veľmi náročné potvrdiť originalitu diela,“ vysvetľuje Bednár, podľa ktorého sa v našom regióne nenachádza žiaden odborník, ktorý by s istotou dokázal potvrdiť, či ide o originál Berniniho busty.

Skepticky sa na možnosť, že by štát odkúpil dielo, pozerá aj Ján Abelovský z aukčnej spoločnosti Soga. „Dovolím si tvrdiť, že keby prišlo na lámanie chleba a keby naozaj došlo k tej úvahe, že socha zostane na Slovensku, ale treba, aby štát vyplatil sedem miliónov eur, tak neviem, ako by sa k tomu postavil, kde by zobral peniaze. Určite by zvažovali, či dielo patrí do nášho kultúrneho kontextu, či na to máme peniaze, keď napríklad dlhé roky stojí dostavba Slovenskej národnej galérie a vieme, v akom stave sú kultúrne pamiatky, či je táto investícia odôvodnená a ako by sa na to pozerala verejnosť,“ uvažuje Abelovský.

Najväčšia finančná strata pripadla na hlavy bývalých majiteľov Berniniho sochy, ktorí predali majstrovské dielo za 24-tisíc eur. Zlé svetlo to vrhá na ministerstvo kultúry, ktoré pri vydávaní povolení na vývoz umeleckých diel nemá kontrolu nad tým, aké diela sa z krajiny vyvážajú. Minimálne tento prípad je toho dôkazom.

Volajú ho Michelangelom baroka

Gian Lorenzo Bernini (1598 – 1680) patril k najvýznamnejším predstaviteľom talianskeho umenia 17. storočia. Sochár, maliar a architekt sa tešil priazni rímskych kardinálov a viacerých pápežov. Volajú ho Michelangelom baroka. Je známy ako autor mnohých sôch a búst, vytvoril tiež bronzový baldachýn nad hrobom sv. Petra, ktorý je vysoký takmer 30 metrov a vytvoril aj Stolec sv. Petra v apside Baziliky sv. Petra, na ktorý použil vyše 120 ton pozláteného bronzu. Pre rovnakú baziliku vytvoril aj dva oltárne kríže. Je tiež autorom niekoľkých fontán, z nich najväčšia je Fontána štyroch riek. Rím mu vďačí tiež za stĺpovú kolonádu na Svätopeterskom námestí. Francúzsky kráľ Ľudovít XIV. Berniniho dokonca pozval do Paríža, aby sa tu podieľal na veľkolepej prestavbe Louvru, jeho plány však nakoniec nerealizovali.

Mramorová busta pápeža Pavla V., ktorú získalo losangeleské múzeum, je vysoká 78 centimetrov a patrí ku nej aj mramorový podstavec vysoký 122 centimetrov. „Pre Gettyho múzeum je to ohromný prírastok. Je mimoriadne vzrušujúce, keď sa takýto originál opäť objaví po tak dlhom čase,“ povedal expert na Berniniho Tony Sigel denníku Los Angeles Times. Podľa neho je v tomto prípade mimoriadne významné aj to, že ide o dielo z Berniniho ranej tvorby, pretože vtedy bol ešte mladý a nedelegoval toľko práce na svojich asistentov ako v neskoršom období.

© Autorské práva vyhradené

26 debata chyba
Viac na túto tému: #dražba #vývoz #hodnota #Busta pápeža Pavla V. #Bernini