Sochy lákajú do bratislavských galérií aj záhrad

Dom? Základy geometrie v 3D? Niečo iné? Otázky, ktoré vyvoláva drevená socha Václava Fialu vystavená v Grassalkovichovej záhrade, deti vôbec netrápia. Po jej konštrukcii bezstarostne lozia ako na vzrušujúcej preliezačke. Hravou architektúrou plastiky provokuje český sochár pozornosť diváka. Je jedným zo 120 umelcov z desiatich krajín - Talianska, Holandska, Nemecka, Rakúska, Spojených štátov, Poľska, Maďarska, Bulharska, Česka a Slovenska - ktorých tvorbu predstavuje 20. ročník medzinárodnej výstavy Socha a objekt v Bratislave.

17.08.2015 11:28
sao, richard ketko Foto: ,
Richard Keťko sa po ročnej prestávke znova predstavuje fragmentom tela nahej krásavice.
debata

„Sochy majú vyvolať záujem aj v ľuďoch, ktorí do galérií nechodia. Pre mnohých je kontakt s výtvarným dielom na ulici či v parku nepoznaným zážitkom. A v prepojení s okolitým prostredím či architektúrou miesta vytvárajú jedinečné kompozície a neopakovateľnú atmosféru,“ povedal autor projektu a výtvarník Viktor Hulík.

V priestoroch Grassalkovichovej záhrady sú vystavené veľkorozmerné sochy trinástich výtvarníkov zo Slovenska, z Česka a Bulharska. Komornejšie plastiky, ktoré by neodolali atakom vandalov, našli bezpečný priestor v galériách. „Do jubilejného ročníka sa zapojil rekordný počet galérií a inštitúcií, až dvanásť,“ doplnil organizátor výstavy.

Tri podoby Jankovičovho majstrovstva

„To hlavné, čo sa snažím vyjadriť, je skúsenosť s manipuláciou. Tá je totiž v našom živote neustále prítomná, či už v podobe manipulácie jednotlivca s jednotlivcom, alebo v podobe spoločenských či politických tlakov na ľudí,“ vyznal sa jeden z najvýznamnejších slovenských sochárov Jozef Jankovič. „Nerobím sochy, ktoré sú jednoznačne len existenciálne alebo tragické, pretože v každej tragédii je aj kus smiešnosti a grotesky. Mnohé sa dajú interpretovať obidvoma spôsobmi – aj ako tragický pocit života, aj ako groteskný pohľad na svet,“ dodal.

Peter Roller sa vo svojich dielach rád vracia k... Foto: Pravda, Robert Huttner
sao, peter roller Peter Roller sa vo svojich dielach rád vracia k tajomstvám starých civilizácií.

Socha a objekt tento rok predstavuje tri podoby jeho majstrovstva na troch rôznych miestach. Levitujúca postava z drsného, mierne hrdzavejúceho kovu láka pozornosť okoloidúcich v Grassalkovichovej záhrade. Komorná plastika je súčasťou kolektívnej výstavy Slovenské sochárstvo 1945 až 2015 v Roman Fecik Gallery. Z nového uhla pohľadu reflektuje slovenskú sochársku scénu od konca vojny až po súčasnosť – od Rudolfa Uhra a Alexandra Trizuljaka cez Andreja Rudavského, Vladimíra Kompánka, Štefana Belohradského až po Juraja Meliša, Máriu Bartuszovú či Štefana Prokopa. Najnovšie Jankovičove umelecké objavy – sklenené plastiky – predstavila Galéria Nedbalka na kolektívnej výstave Sklo – socha, objekt, maľba, kresba a fotografia.

Erotika, fantázia, mýty

„Je fajn, že Viktor Hulík organizuje medzinárodnú výstavu Socha a objekt. Aj preto si dovolím vytvoriť každý rok jednu veľkorozmernú sochu, ktorú tam môžem prezentovať. Škoda, že z Bratislavy sa už sochy do iných miest nedostanú,“ povedal Richard Keťko.

Po obrovskej ruke s pestovanými prstami zdvihnutými v neveľmi slušnom geste, ktorú predstavil pred rokom, sa tento rok vrátil k svojej obľúbenej téme – fragmentom tiel nahých krások. Atraktívne štíhle nohy v lodičkách na vysokom podpätku neprovokujú tak otvorene a prvoplánovo ako predtým, skôr jemne vzrušujú.

Zvonica? Kaplnka? Tajomná komnata? Najrozličnejšie predstavy vyvoláva vo fantázii plastika Antonína Kašpara. „Socharina je drina, ktorá sa síce začína nápadom, ale práca so železom je skutočne ťažká a má jednoduché základné pravidlo. Človek môže pri práci manipulovať len s tým, čo unesie. Aj keď som sa naučil používať geniálne jednoduché a účinné vynálezy prapredkov, ako sú páka, kladka či rumpál, bez pomoci iných svojimi sochami nepohnem,“ priznal popredný český sochár, ktorý už roky patrí k „stáliciam“ výstavy Socha a objekt a svojimi novinkami pravidelne oživuje jej ponuku.

„Stále sa vraciam do starých civilizácií, v ktorých boli sochy súčasťou architektúry, filozofie aj náboženstva. Dnes sochy nemajú toľko možností prehovoriť a uplatniť sa v priestore,“ povedal Peter Roller. Aj v jeho najnovšej soche možno nachádzať tajomstvá mýtov, ozveny starých kultúr, ale aj neveľmi dávnej minulosti. Svety, s ktorými sa vo svojej tvorbe neustále nápadito pohráva.

Václav Fiala patrí k pravidelným účastníkom... Foto: Pravda, Robert Huttner
sao, vaclav fiala Václav Fiala patrí k pravidelným účastníkom medzinárodnej výstavy Socha a objekt.

Raster, svetlo, geometria

Charakteristickým motívom objektov Reinharda Roya je raster. Napriek minimalistickej forme umeleckého konceptu nemeckého výtvarníka, ktorý zdanlivo provokuje systematickosťou, je jeho výpoveď plná poézie a zmyselnosti. Výber z Royovej tvorby predstavuje Galéria Z.

Vzťahy medzi priestorom a svetlom provokovali Carla Bernardiniho už na začiatku jeho umeleckej kariéry. Takmer dve desaťročia experimentuje taliansky konceptuálny umelec s optickým vláknom, pomocou ktorého pretvára priestor v závislosti od uhla pohľadu. Svoje site specific diela, ktorými osviežuje popredné svetové festivaly, prezentuje v Múzeu Milana Dobeša. Geometrická abstrakcia je zas doménou súčasných maďarských umelcov, vystavujúcich v Galérii mesta Bratislavy.

„Medzinárodná prehliadka si kladie za cieľ predstaviť divákom širokú škálu možností a podôb sochárskej tvorby. A zároveň prináša široké spektrum autorského zastúpenia – od renomovaných tvorcov až po začínajúcich autorov či čerstvých absolventov vysokých škôl. Variabilnosť koncepcie sa snaží aspoň v náznakoch sprostredkovať divákom mnohotvárnosť súčasnej sochárskej scény,“ dodal Viktor Hulík. Dvadsiaty ročník výstavy Socha a objekt potrvá do konca augusta.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #výstava #Viktor Hulík #Socha a objekt