Vystavujú najlepšie ilustrácie z dejín bratislavského bienále

Maľby na hodvábnom papieri s jemne nahodenými farbami vyniesli japonskému ilustrátorovi Yasuovi Segawovi prvú Grand Prix Bienále ilustrácií Bratislava.

04.09.2015 07:00
debata

Porota vyzdvihla, že napriek japonskému štýlu jeho obrázky prekračovali hranice krajiny a výraz ich posúval k európskemu chápaniu kresby. Písal sa rok 1967 a medzinárodná súťaž originálov ilustrácií detských kníh „zaknihovala“ prvú kapitolu svojej histórie.

Akú cestu odvtedy prešla, kam sa v priebehu polstoročia uberala a ako sa menili podoby ilustrátorskej tvorby v toku času, predstavuje výstava Na krídlach fantázie, ktorú včera otvorili na Bratislavskom hrade. Expozícia približuje všetky ilustrácie, ktoré na Bienále ilustrácií Bratislava získali doteraz ocenenie najvyššie.

„Prezentovaných dvadsaťštyri Grand Prix je odrazom vývoja ilustrácie v medzinárodných súvislostiach. Výtvarný názor, chápanie ilustrácie, spôsob nazerania, estetika i preferovanie hodnôt jednotlivých porotcov je diametrálne odlišné, čo robí prácu medzinárodnej poroty neľahkou. Ale o to zaujímavejšou,“ uviedla kurátorka výstavy Viera Anoškinová.

Japonský ilustrátor Yasuo Segawa získal v roku... Foto: archív BIB
Grand Prix BIB Japonský ilustrátor Yasuo Segawa získal v roku 1967 prvú Grand Prix BIB.

Na Slovensku ostala jediná Grand Prix

Hoci slovenská ilustrátorská škola mala vo svete dobré meno, z dvadsiatich štyroch sošiek Grand Prix ostala na Slovensku jediná. V roku 1983 ju získal Dušan Kállay za ilustrácie ku knihe Lewisa Carrolla Alica v krajine zázrakov. Medzinárodná porota ocenila fantazijnú náladu, komplikovanú kompozíciu a príťažlivú atmosféru jeho obrázkov.

"Často sa ma ľudia pýtajú, či pri ilustrovaní myslím na súčasné deti. Nie, snažím sa byť sám malým chlapcom. Ilustrovanie je azda jediná profesia na svete, pri ktorej môžete ostať malým bez toho, aby vás niekto podozrieval z oneskorenej puberty,“ vyznal sa Dušan Kállay. Jeden z najvýznamnejších slovenských ilustrátorov, ktorý svojimi originálnymi obrázkami dotvoril viac ako tri stovky kníh.

Zlatých jabĺčok a Plakiet ostalo na Slovensku podstatne viac, čo dokazuje ďalšia časť expozície. Prezentuje diela slovenských ilustrátorov, ktorí tieto ocenenia získali. „O kvalite slovenskej ilustračnej tvorby svedčí fakt, že od roku 1967 boli na Bienále ilustrácií Bratislava ocenení autori všetkých generácií. Išlo o šestnásť výtvarníkov, pričom niektorí získali ocenenia opakovane,“ spomenula Viera Anoškinová.

Pozornosť návštevníka pútajú ilustrácie Albína Brunovského, Viery Bombovej, Miroslava Cipára, Petra Uchnára, Martiny Matlovičovej, Viery Gergeľovej, Ondreja Zimku, Jany Kiselovej-Sitekovej, Tomáša Klepocha a ďalších. „Nájdeme tu široký výber výtvarných techník, kompozičných rozvrhnutí, rôznorodosť chápania ilustrácie, rozdielnosť prístupov k textu i atmosfére príbehu aj špecifických vyjadrení. Pomerne široký časový horizont umožňuje sledovať vývin slovenskej ilustrácie,“ pokračovala kurátorka.

Laureátkou Grand Prix BIB 1973 bola nemecká... Foto: archív BIB
Grand Prix BIB Laureátkou Grand Prix BIB 1973 bola nemecká ilustrátorka Lieselotte Schwarzová

Nedospelí čitatelia verzus odborníci

Aké ilustrácie chytia oko aj dušu čitateľa, ktorému sú knihy pre menšie či odrastenejšie deti určené? O tom rozhoduje detská porota, ktorá na Bienále ilustrácií Bratislava udeľuje svoju cenu od roku 1993. Jej verdikt prezentuje ďalšia časť expozície.

Medzi jedenástimi ilustrátormi, ktorí Cenu detskej poroty doteraz získali, sú dvaja zástupcovia slovenskej výtvarnej scény. Pred dvanástimi rokmi malých porotcov najviac zaujali ilustrácie Igora Piačka ku knihe Príbehy dračích cisárov a v roku 2009 vyznamenali ilustrácie Petra Uchnára z knihy Peter Pan. Je zaujímavé konfrontovať prostredníctvom vystavených ilustrácií názory nedospelých čitateľov s hodnotením odbornej medzinárodnej poroty.

Keď pred päťdesiatimi rokmi začalo Bienále ilustrácií Bratislava písať prvé stránky svojej histórie, nepovažoval svet ilustráciu detskej knihy za umenie. Bola to len úžitková dizajnérska disciplína, ktorá farbami a tvarmi oživovala či spestrovala príbehy. Medzinárodná súťaž originálov ilustrácií detských kníh ju však za polstoročie svojej existencie vyzdvihla na piedestál najvyššieho umenia.

Výstava Na krídlach fantázie, ktorá bude na Bratislavskom hrade do konca septembra, pripomína ocenené ilustrácie z predchádzajúcich dvadsiatich štyroch ročníkov Bienále ilustrácií Bratislava. Laureáta Grand Prix, nových majiteľov piatich Zlatých jabĺčok a piatich Plakiet vyhlási medzinárodná porota v piatok večer počas slávnostného otvorenia jubilejného 25. ročníka BIB-u v historickej budove Slovenského národného divadla.

Slovenskí laureáti Grand Prix a Zlatého jablka BIB

  • 1969 Zlaté jablko Viera Bombová
  • 1975 Zlaté jablko Dušan Kállay
  • 1977 Zlaté jablko Albín Brunovský
  • 1981 Zlaté jablko Albín Brunovský
  • 1983 Grand Prix Dušan Kállay
  • 1987 Zlaté jablko Robert Brun
  • 1995 Zlaté jablko Jana Kiselová-Siteková
  • 1995 Zlaté jablko Viera Gergeľová
  • 1999 Zlaté jablko Peter Uchnár
  • 2001 Zlaté jablko Jana Kiselová-Siteková
  • 2005 Zlaté jablko Ľubo Paľo
  • 2009 Zlaté jablko Martina Matlovičová-Králová
  • 2011 Zlaté jablko Tomáš Klepoch

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Bratislava #Grand Prix Bienále