Výtvarník Christian Ludwig Attersee: Moje živly sú voda, vietor a erotika

Christian Ludwig Attersee vystavuje až do konca februára v bratislavskej Danubiane Lode pre nevestu. Významný rakúsky výtvarník má pseudonym podľa jazera, na ktorom sa učil plachtiť. Preslávil sa nielen ako jachtár, ale aj výtvarník, scénograf, hudobník, spisovateľ. A jeho otec, architekt Christian Ludwig, kedysi v Bratislave postavil Manderlák či obchodný dom Brouk a Babka.

31.01.2016 09:00
Christian Ludwig Attersee Foto:
Rakúsky výtvarník Christian Ludwig Attersee.
debata

Ako sa cítite, keď máte v rodnom meste takú veľkú výstavu? Máte v Bratislave ešte rodinu či priateľov?

Samozrejme, v Bratislave mám ešte nejakých príbuzných, aj moji rodičia sú pochovaní na cintoríne pri Kozej bráne. Je krásne, že v Bratislave môžem mať opäť takú peknú výstavu. Na vernisáž prišlo veľa mojich bratislavských známych.

Poznáte slovenských výtvarníkov?

Bohužiaľ, poznám veľmi málo slovenských umelcov, väčšinou len z podania rúk alebo spoločnej večere, keď niečo vystavujem na Slovensku.

Maľovali by ste inak, keby ste sa s rodičmi ako štvorročný nepresťahovali do Rakúska?

Keďže naša rodina sa tam presídlila v roku 1944, formovalo ma najmä západoeurópske umenie a za posledných 50 rokov som sa stal jednou z jeho vedúcich postáv.

Všimli sme si, že mnohé vaše obrazy majú do činenia s vodou či prírodou. Máte to šťastie a trávite veľa času v prírode? Je voda vaším najobľúbenejším prírodným živlom?

Ako mladý študent umenia som bol aj najvýznamnejším rakúskym jachtárom. Plachtenie má veľa do činenia s vodou a vetrom, vietor znamená nehu aj silu, takže sa mi do palety natlačilo veľa modrej. Znamená to tiež zapojenie kvapiek a prírodných živlov do vlastnej erotiky a zmyselnosti.

Má názov vašej výstavy v Danubiane Lode pre nevestu pre vás nejaký hlbší význam? Pre diváka to znie poeticky a oslobodzuje to fantáziu. Aký divák je vám milší – človek výtvarne vzdelaný alebo akákoľvek otvorená duša s veľkou fantáziou?

Lode pre nevestu rátam k svojim hlavným dielam, pretože to v interpretácii pripúšťa veľkú rozmanitosť – od náznakov sexuality až po poeticky oslobodenú fantáziu. Teším sa z každého človeka, ktorý sa zaoberá umením a navštevuje moje a iné výstavy.

Vaše umelecké meno je podľa rakúskeho jazera Attersee, pri ktorom ste vyrastali. Čím je toto jazero pre vás dôležité?

V mladosti som bol na Attersee len v lete, umelecké meno Attersee mi prirástlo kúsok po kúsku vďaka mojim úspechom v jachtingu. Čas strávený tam je dôležitý v tom, ako ma formovala jednak moja puberta a ďalej ma vyškolila moja láska k vode a vetru.

Na jeseň 2006 bola viedenská veža Ringturm na šesť týždňov zahalená do vášho maliarskeho diela Don Giovanni. Aký to bol pocit? Akým spôsobom môže dnes výtvarné umenie obohatiť život mesta?

Bolo to pre mňa najväčšie štvorstranné grafické zobrazenie a, samozrejme, takmer dva mesiace ovplyvňovalo obraz vnútornej Viedne.

Chceli by ste ovplyvňovať aj architektúru? Darí sa vám to nejako? Akú architektúru máte rád?

Ako pre umelca, ktorý si úžitkové umenie cení rovnako ako výtvarné, je pre mňa ovplyvnenie architektúrou a spolupráca na nej veľmi dôležitá. Som tiež jedným z najvýznamnejších európskych umelcov venujúcich sa mozaike, ktorý tvoril veľké architektonické plochy špeciálne s farebným sklom: príkladom je Atterseehaus na viedenskej Mariahilferstrasse. Študenti z rôznych medzinárodných škôl mozaiky si toto dielo stále prichádzajú pozrieť. A je známe, že môj otec Christian Ludwig bol jeden z najdôležitejších architektov medzivojnového obdobia v Bratislave, takže samozrejme poznám jeho zachované stavby.

Páči sa vám Bratislava? Kde ste tu žili?

Bratislavu považujem za veľmi živé, mladé mesto, kam chcem chodievať častejšie. Prvé roky života som tu s rodičmi strávil v Schöndorfer Gasse (dnes Obchodná ulica – pozn. red.), vtedy číslo 53, dnes 41?

Galéria Danubiana je obklopená vodou, ako sa vám páči toto umelecké centrum? Môže vás napríklad Dunaj v Bratislave inšpirovať k maľbe?

Múzeum Danubiana leží v strede ostrohu vybiehajúceho do Dunaja. Nielen táto poloha sa mi veľmi páči, mám tiež veľkú radosť zo zbierky a architektúry múzea, ktoré ponúka veľkolepé možnosti pre workshopy, ako aj pre Atterseeho výstavu. Vyrastal som v Hornom Rakúsku na Dunaji a chodil som do dedinskej obecnej školy v Aschachu, vtedy som chodieval s otcom pádlovať a keď to vietor dovolil, plachtiť. Moje obrazy sú skôr podvedome ovplyvnené miestami, kde som žil a tiež okruhom ľudí, s ktorými žijem.

Výber z Atterseeho diela v galérii Danubiana. Foto: DANUBIANA
Christian Ludwig Attersee Výber z Atterseeho diela v galérii Danubiana.

Aká je cesta od nápadu po realizáciou obrazu? Je to náhle a rýchle alebo v sebe tému nosíte dlhšie? Robíte si skice?

V hľadaní obrazu sa snažím vždy uloviť prvotný zážitok, ktorý ma napokon má priviesť na prah takzvaného Teraz. Môže sa to udiať v priebehu pár hodín alebo to trvá aj dni či týždne. Nikdy nerobím skice obrazu a vždy pracujem len na jednom hľadaní diela, takže každý obraz je zložený z viacerých premaľovaných fragmentov. To znamená, že až počas maľovania nastane koniec hľadania obrazu.

V 70. rokoch ste patrili k zakladateľom Novej viedenskej maľby. V čom bola nová? Trvá ešte?

Od 60. rokov určujem rakúske výtvarné umenie, v tom istom období som spoludefinoval európsky popart, v 70. rokoch som bol zakladajúcou postavou Novej rakúskej maľby a vlastnou svojbytnosťou odvtedy spoluurčujem európske umenie. Platím za osamelého bežca súčasnej európskej maľby. V 60. a 70. rokoch išlo o to, dať európskej maľbe nové pohľady a slobody.

Mení sa vyznenie výstavy podľa toho, kde vystavujete?

Od roku 1963 som mal vyše 500 výstav v múzeách Európy a Ameriky. Je pre mňa dôležité, že tieto výstavy sú vložené do jednotlivých architektonických situácií. Robím tematické výstavy alebo aj retrospektívy, ako teraz v Danubiane.

Ste známy aj ako športovec, pestujete jachting. Žijete teda zdravo? Nie ste bohém?

Plachtím od šiestich rokov, preplavil som sa cez Atlantik. Plachtenie je istým druhom chodenia po vode. Z jachtingu máte zdravé telo. Oproti tomu musím postaviť desaťročia umeleckého života presiaknutého alkoholom. Vidím sa ako človek pracujúci vo dne v noci, ktorý nachádza svoje miesto s dielami aj v odvetviach okolo maľby. Ako príklad svet scénografie alebo umeleckej grafiky, ale aj ako muzikant a spevák si hľadám vlastné cesty na verejnosť.

Ako žijú rakúski výtvarníci? Zakladajú spolky, priatelia sa, diskutujú navzájom alebo sú skôr individualisti? Naozaj ste osamelý bežec, ako sa o vás tvrdí?

V skorších rokoch som sa vídaval ešte s mnohými rakúskymi umelcami, usporadúval som s nimi výstavy a koncerty. Teraz žijem skôr utiahnuto a teším sa z bohatosti samoty.

Je pre umelca dôležitý aj rodinný život? A pre vás osobne? Všimli sme si, že vaša žena vás sprevádza a je vám aktívnou družkou. Je aj kritičkou alebo skôr múzou? Na jednom obraze z kúpeľne je také čosi naznačené, opäť v súvislosti s vodou. Vysvetľujete rád obsah vašich obrazov alebo to považujete za neužitočné?

Máte pravdu, raz som maľoval svoju ženu Ingried Bruggerovú. Musí byť kritičkou môjho diela a podávať aj výkony múzy. Žijeme však spolu veľmi voľne, ona žije na druhej strane umenia: ja som maliar a ona robí výstavy v Kunstforum Wien. Veľmi často musím vysvetľovať obsah mojich obrazov, robím to rád alebo aj nie – každopádne každý deň inak.

Vo vašich maľbách cítime vitalitu a spoluúčasť na osudoch sveta – zdá sa, že svet vnímate pozitívne a optimisticky. Kde na to beriete energiu?

Moja energia je doteraz nezlomná. Jej hlavným zdrojom je zvedavosť, nutkanie formovať, honba na nové slobody – všetko okorenené erotikou. Pozitívne a agresívne, s chuťou žiť.

Attersee vo svojom ateliéri. Foto: ARCHÍV ATELIER ATTERSEE VIENNA / Richard Kohler
Attersee Attersee vo svojom ateliéri.

Sympatické sú aj motívy rýb a zvierat. Máte tiež zviera, napríklad psíka?

Moja žena a ja žijeme s dvoma psami, trojuholník zviera-človek-krajina je tiež životným návrhom pre moju maľbu.

Tvorili ste aj pre divadlo. V čom sa taký projekt odlišuje od bežného maľovania? Čo pre vás znamená divadlo?

Pre mňa je film a fotografia časťou maliarstva a najdôležitejším tvorivým vynálezom minulého storočia. Pri mojich scénografických návrhoch preto pracujem tiež veľa s obrazovými projekciami. V mojom umeleckom myslení a prežívaní chápem reč, hudbu a svet obrazu ako jednotu.

Čítate rád knihy? Čo sa dnes číta vo Viedni, čo je nové a úspešné v rakúskom umení?

Moje ateliéry sú plné kníh a dévedečiek, veď som kedysi vyučoval aj animovaný film. Literatúru a umenie treba v Rakúsku chápať internacionálne, v tom zmysle už viac neexistuje rakúske umenie.

Je v Rakúsku veľký záujem o výtvarné umenie?

Viedeň má veľmi veľa múzeí, ktoré navštevujú nielen Rakúšania, ale sú súčasťou vzdelávacieho turizmu.

Ste aj pedagóg – mali ste aj študentov zo Slovenska? Čo považujete za dôležité pri výchove a vzdelávaní umelcov? Ako ste sa učili vy? Mali ste vzory, autority?

V rokoch 1990 až 2009 som učil na Univerzite úžitkového umenia vo Viedni maľbu, tapisériu a animovaný film. V tom čase som mal často študentov zo Slovenska, hlavne z Bratislavy. Umenie sa nedá celkom učiť, ale človek ho môže celý život milovať a hovoriť o ňom. Slúži na vzdelávanie a tiež vedie k samostatnosti a postoju. Učil som postoj, slobodu a erotiku.

Christian Ludwig Attersee

Narodil sa ako Christian Ludwig 28. augusta 1940 v Bratislave, v roku 1944 sa s rodičmi presťahoval do Rakúska, kde dnes žije vo Viedni a Semmeringu v Dolnom Rakúsku. Mladosť prežil v Aschachu pri Linzi a pri Attersee v Hornom Rakúsku. Niekdajší trojnásobný majster Rakúska v jachtingu sa preslávil nielen ako výtvarník, ale aj hudobník, spisovateľ, tvorca objektov, dizajnér, scénograf a filmár. Je osamelým bežcom takmer vo všetkých oblastiach výtvarného umenia. V roku 1984 zastupoval Rakúsko na Bienále v Benátkach, 1998 získal Veľkú rakúsku štátnu cenu za umenie, 2004 cenu Lovisa Corintha Umeleckého cechu Esslingen v Nemecku. 2005 mu udelili Rakúsky čestný kríž za vedu a umenie I. triedy. Mal vyše 500 samostatných výstav v mnohých krajinách Európy a USA. Práve vystavuje výber diela v bratislavskej Danubiane.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #Christian Ludwig Attersee #Danibiana #Lode pre nevestu