Rubens, Rembrandt a ďalší

Žil v blahobyte a poznali ho ďaleko za hranicami Nizozemska. Keď však Rembrandt van Rijn zomrel, v zozname jeho pozostalosti ostal zapísaný pár prikrývok, posteľ, niečo šiat a maliarske náčinie.

01.03.2016 07:00
debata

Hoci talentom aj úspechom sa takmer vyrovnal o tridsať rokov staršiemu bohémovi, diplomatovi a maliarovi Petrovi Paulovi Rubensovi, ktorého honosný dom v Antverpách je dodnes magnetom pre turistov.

Rembrandt a Rubens sú najslávnejšie mená, s ktorými sa stretnú návštevníci výstavy Nizozemská maľba v Slovenskej národnej galérii. Aj keď tvorbu „majstra šerosvitu“ a vynikajúceho portrétistu predstavujú „len“ neveľké grafiky. A rozšafného i nápadmi sršiaceho maliara, ktorého obrazy vibrovali plnosťou života a rýchlo sa pohybujúcimi telami, „len“ olejová skica k plátnu Zasnúbenie panny Márie z Rubensovej dielne.

Lucas van Valckenborch - Georg Flegel: Alegória... Foto: SNG
2 SNG O 5458-1000x611 Lucas van Valckenborch - Georg Flegel: Alegória leta, okolo roku 1595

„Výstava sleduje príbeh slohových premien a jednotlivých škôl, ktoré sa rozvíjali na území Nizozemska od 16. do 18. storočia,“ uviedla kurátorka Zuzana Ludiková. Vyberala zväčša z diel, ktoré sa nachádzajú v zbierke starého európskeho umenia SNG. A obrazmi „hviezdnych“ maliarov tých čias sa, samozrejme, pýšia najprestížnejšie (a najbohatšie) múzeá a galérie sveta. Aj tak je na výstave čo obdivovať.

Išlo o obdobie, keď sa produkcia rozmerných aj komorných obrazov stala významným obchodným artiklom. Kláštory si objednávali diela s biblickými motívmi. Menším oltárom dávali prednosť majetnejšie domácnosti, ktoré sa kvôli stíhaniu za svoju vieru museli utiahnuť do súkromia. Šľachtici zas uprednostňovali dekoratívnu funkciu umenia. Na pobavenie aj poučenie slúžili napríklad populárne žánrové výjavy, ktoré ponúkali impresiu reality a zo života odpozorované situácie. Začali sa aj diskusie na tému, či je „výroba obrazov“ mechanickým, alebo slobodným umením. A tiež či je maliarstvo remeslo, alebo má bližšie k architektúre a sochárstvu.

„Aj výjavy z každodenného života zaplnili maliari množstvom symbolov a inotajov. Dnes však mnohé z nich už nevieme presne interpretovať. Napríklad na plátne Dvojica so zeleninou a ovocím nie je vzťah postáv jednoznačný. Môže to byť predavač a nakupujúca. Pri pohľade na starého muža, ktorý jednou rukou objíma mladú ženu, ale môžeme hovoriť aj o vzťahu osôb rozdielneho veku či erotickej túžbe starnúceho hrdinu,“ spomenula kurátorka.

Nebývalo raritou, že na jednom obraze pracovali dvaja, ba aj viacerí majstri. Jeden sa napríklad špecializoval na krajinky, druhý obraz dotvoril postavami a ich príbehom, ďalší zas dodával námety. „Alegória štyroch elementov je spoločnou realizáciou Hendrika van Balen a Jana Brueghela staršieho. Ten zas v spolupráci s Rubensom vytvoril pôvodnú koncepciu Alegórie hojnosti,“ osvetlila dobovú prax Zuzana Ludiková.

Kopírovanie obrazov bolo súčasťou výučby mladých, alebo zamestnaním ďalších členov dielne. Kvalitné kópie majstrových diel sa mohli aj predávať. Samozrejme, nie za takú sumu ako originál. Zaujímavostí o dobe, živote v maliarskych dielňach, umelcoch aj o jednotlivých dielach vie kurátorka veľa. Jej zasvätené rozprávanie v rámci sprievodných programov osvieži putovanie jednotlivými kapitolami výstavy Nizozemská maľba, ktorá bude v SNG do 22. mája.

debata chyba
Viac na túto tému: #SNG #Rembrandt #Rubens #Zuzana Ludiková