Príbeh prístavby SNG je aj príbehom totality

Zbúrať alebo zachovať? Vášnivé diskusie, volajúce zväčša po zrovnaní so zemou, dodnes vyvoláva prístavba Slovenskej národnej galérie v Bratislave. Práve príbeh jednej budovy Vladimíra Dedečka ožije v priestoroch Pavilónu Českej a Slovenskej republiky v Benátkach v rámci 15. ročníka prestížneho Bienále architektúry, ktorý štartuje 28. mája.

22.05.2016 09:00
32 bielane architektury Novy obrazok bienále... Foto:
Skúška kovového modelu v dielni v Zbečne.
debata (1)

„Ide o jednu z mála stavieb nedávnej minulosti na Slovensku, ktorá má potenciál zaujať široké medzinárodné publikum,“ zhodnotila medzinárodná porota kvality víťazného projektu Care for Architecture: Asking the Arché of Architecture tu Dance (Starosť o architektúru: vyzvanie arché architektúry do tanca).

Uprostred nášho pavilónu vyrástla socha – architektúra. Jeden a pol tony vážiaci kovový model SNG vizualizuje realitu. Zvyšok barokových kasární, v ktorých po druhej svetovej vojne dostala priestory novovznikajúca Slovenská národná galéria, aj kontroverznú prístavbu architekta Vladimíra Dedečka. Steny pavilónu obsadili veľké obrazovky, pripomínajúce celý proces: od úvah o vzniku stavby, cez prípravu, rôzne fázy projektu, peripetie okolo jej realizácie, užívanie, chátranie, diskusie o búraní, rôzne návrhy na rekonštrukcie až po prezentáciu víťazného návrhu, podľa ktorého sa nedávno prestavba SNG začala.

Na dvoch bočných stranách je po šesť obrazoviek. Na „frontovej línii“ zápasu sú umiestnené ako znaky bojových pozícií. Jedna premieta dokument, približujúci spomienky architekta Vladimíra Dedečka, komentáre odborníkov a názory obyvateľov i návštevníkov Bratislavy. Na druhej vidno fotografie areálu SNG rakúskej fotografky Herthy Hurnausovej, spoluautorky publikácie Eastmodern. Ďalšie približujú veľké diskusie, ktoré sa viedli na stránkach Bratislavských novín, vyjadrenia zahraničných architektov aj slovenských historikov a architektov.

Protiľahlá strana je stenou porozumenia, projektu a tanca. Obrazovky predstavujú projektovú dokumentáciu jednotlivých fáz výstavby areálu, analýzy odborníkov, súťažné projekty slovenských i zahraničných architektov, ktorí sa zúčastnili na oboch architektonických súťažiach na rekonštrukciu SNG, návrhy zo študentských workshopov, umelecké interpretácie problematiky aj projektovú dokumentáciu víťazného návrhu Martina Kusého a Pavla Paňáka, podľa ktorého rekonštrukcia galérie prebieha.

„Keď sa bojuje v architektúre, neexistuje víťaz vo vojenskom zmysle slova. Metaforu boja sme preto nahradili metaforou tanca,“ povedal kurátor Marián Zervan. Posolstvom projektu je podľa neho aj upozornenie, že rýchlosť môže často znamenať degradáciu architektúry. „Keď bolo treba postaviť byty pre 400-tisíc ľudí v Petržalke, zabudlo sa na všetky projekty z medzinárodných súťaží. Stavať sa muselo rýchlo, aj to tak dopadlo,“ uviedol príklad.

Projekt kladie aj ďalšie otázky. Napríklad prečo sa všetky architektonické diela, ktoré vznikli v 60., 70. a 80. rokoch, bez rozmyslu búrajú. Aj medzi nimi sú kvalitné stavby. Kritizovaná Dedečkova prístavba SNG vznikla v čase politického uvoľňovania začiatkom 60. rokov. Nie vinou návrhu ju dokončili (a nekvalitne) až v roku 1979. Aj preto jej prischla nálepka totalitnej architektúry.

Bienále architektúry v Benátkach, na ktorom sa s vlastnými expozíciami predstaví 63 krajín, potrvá do 27. novembra.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenská národná galéria #Bienále architektúry Benátky #Vladimír Dedeček