Kristián Németh pripomína, že aj Ježiš bol utečenec

V seriáli Pravdy s názvom Ako sa robí... postupne nazeráme do zákulisia sveta umenia a kultúry. V aktuálnej časti prinášame pohľad na to, ako sa robí angažované umenie. Ďalšie časti nájdete v Pravde v kultúrnej rubrike každý utorok.

25.05.2016 09:00
Kristián Németh Foto: ,
Kristián Németh pred svojou inštaláciou Jesus was a refugee v bratislavskej Kunsthalle
debata (5)

Kristián Németh je absolventom Ateliéru Ilony Németh na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení a tiež držiteľ Essl Art Award 2015, ktorá je určená študentom umenia zo strednej a východnej Európy. Udeľuje sa každé dva roky. V každej zo zúčastnených krajín vyberie porota najskôr finalistov, z ktorých neskôr vzídu víťazi. Tí dostanú okrem ceny dotovanej čiastkou 3 500 eur aj možnosť predstaviť svoje diela na výstave v klosterneubur­gskom Essl Museum. Kristián Németh sa tam dostal aj vďaka svojim prácam, ktoré sú angažované a kritizujú cirkev. Mal tam však aj inštaláciu Krehké, ktorá angažovaná nie je.

Strach otvárať citlivé témy vraj nemal. „Keď sa zaoberám takouto témou, nikdy na to nemyslím. Na začiatkou som si ani neuvedomoval, že ide o angažované umenie, lebo to boli osobné témy: moja homosexualita, vec, ktorá sa stala mojej mamine, čiže pedofília… Boli to naozaj intímne, osobné, rodinné veci a nevnímal som to priamo ako angažované umenie. Teraz sa už snažím robiť veci viac všeobecne. Nevychádzať iba z vlastných zážitkov,“ hovorí mladý výtvarník.

Považuje sa teda za angažovaného umelca? „Do určitej miery áno, prejavuje sa to napríklad v mojich prácach, ktoré sa týkajú kritiky cirkvi. Mám však aj iné veci, ktoré sú angažované menej alebo nie sú angažované vôbec,“ hovorí výtvarník. Takou je jeho inštalácia Krehké, o ktorej klosterneuburgské Essl Museum uvažuje, že ju kúpi. „Ide o rôzne krištáľové predmety, ktoré ukladám na seba, a tak ich krehkosť zvyšujem,“ hovorí Németh a prezrádza aj to, ako sa dostal k téme krehkosti. „Vychádza to z osobných vecí. Mal som dosť vážnu autonehodu. Začali ma preto zaujímať témy ako život a smrť. Tiež som v živote začal hľadať nejaké krehkosti a takto som sa dostal ku krištáľu.“

Angažovať sa či nie?

To, či bude umelec angažovaný je podľa Németha každého osobnou voľbou. „Pre mňa je angažované umenie veľmi dôležité. Poukazuje na nedostatky alebo problémy v spoločnosti, o ktorých sa potom vďaka umeniu začne hovoriť. Vzniká diskusia, ktorá má v hľadáčiku nejaký problém a možno práve aj angažované umenie pomáha, aby sa problém riešil rýchlejšie, prípadne, aby sme našli spôsoby, ako sa s problémom vyrovnať,“ hovorí Németh.

Jeho diela, v ktorých sa venuje cirkvi, sú osobné a kontroverzné. Video nazvané Mreže ukazuje postoj katolíckej cirkvi k homosexuálom. „Ide o osemminútové video. Išiel som na spoveď s diktafónom a celú spoveď som nahral. Dodatočne som k nej dokrútil video,“ hovorí Németh o videu, v ktorom mu kňaz vysvetľuje, že kým bude mať sexuálny vzťah, nemôže chodiť na sväté prijímanie a homosexuálny vzťah je z pohľadu cirkvi neakceptovateľný. A vraví aj to, že ak muž a žena spolu žijú a nie sú zosobášení, nemôžu chodiť na spoveď, pokiaľ svoj vzťah patrične neupravia. „Práca sa dostala aj do médií. Reagovala na ňu aj biskupská konferencia,“ hovorí Németh, ktorého biskupi vďaka tomu exkomunikovali z cirkvi.

S prácou Mreže bol Németh aj na štvrtom moskovskom Bienále mladého umenia. „Kurátor, ktorý dával tú vystavu, počul o tejto práci, a tak ma oslovil, aby som sa prihlásil do otvorenej výzvy,“ hovorí Németh. Práve sledovanie otvorených výziev je podľa neho jednou z možností, ako dostať svoju tvorbu k publiku v zahraničí. Takto sa mu podarilo predstaviť svoju inštaláciu Krehké v marci v Benátkach. Vráťme sa však ešte do Moskvy. „Až neskôr som sa od kurátora dozvedel, že na otvorenie prišiel aj ruský minister kultúry. Keď videl moju prácu, povedal, že keby o tom vedel dopredu, nedovolil by, aby bola vystavená. Ale keďže už vystavená bola, zostala tam až do konca výstavy. Žiadne iné negatívne ohlasy som na to nemal alebo sa ku mne nedostali.“

Prečo Németha zaujíma práve cirkev? „Mám aj iné témy, ale k cirkvi sa neustále vraciam. Na Slovensku je veľký problém, že cirkev má obrovskú moc a veľký vplyv aj na politiku. Aj kvôli tomu u nás možno nemáme niektoré zákony, ktoré v iných krajinách prijali,“ vysvetľuje Németh.

Nechajte maličkých prísť ku mne

Jeho ďalšia inštalácia, ktorú takisto prezentoval aj v Klosterneuburgu, sa nazýva Nechajte maličkých prísť ku mne. „V tejto práci sa zaoberám pedofíliou v rámci cirkvi. Ide tiež o osobnú vec. Moju mamu, keď bola malá a pripravovala sa na prvé sväté prijímanie, tak ju sexuálne obťažoval farár. Musel som na to nejakým spôsobom reagovať,“ hovorí Németh o inštalácii, ktorá obsahuje fotografiu jeho mamy, ako dostáva z rúk kňaza, ktorý ju sexuálne obťažoval, prvé sväté prijímanie. Pod fotografiou je tanierik s hostiami, na ktoré si Németh sám vytvoril formu. „Vidno na nich kvet ľalie, ktoré sú v rámci kresťanskej kultúry symbolom nevinnosti. Lenže tomu kvetu chýba jeden lupienok. Nevinnosť bola narušená. Odkazujem tým na to, že moja mama mala s prvým svätým prijímaním iné skúsenosti, ako pôvodne mala mať.“

Némethova najnovšia inštalácia je súčasťou výstavy Strach z neznámeho, ktorá je v bratislavskej Kunsthalle a jej témou sú utečenci a migračná kríza. Nápis na stene doplnený termoizolačnou fóliou hovorí: Jesus was a refugee, teda Ježiš bol utečenec. Dopĺňa ho krátke video s úryvkom z Biblie, z ktorého sa divák dozvie, akým spôsobom sa Ježiš stal utečencom. „Reagujem na slovenské kresťanské hodnoty, ktoré väčšina ľudí uznáva. Veľa ľudí chodieva do kostola a napriek tomu, keď sa bavíme o utečencoch, mnohokrát práve títo ľudia sú tí, ktorí utečencov najviac odmietajú a popri tom si neuvedomujú, že vlastne Ježiš sám bol utečencom. Dobrý príklad môže byť aj Kotleba, ktorý vieme, čo je zač, je úplne proti utečencom a napriek tomu každú nedeľu chodieva do kostola,“ vysvetľuje Németh, ktorý na september chystá samostatnú výstavu v galérii HotDock. „Bude sa týkať kritiky cirkvi, ale bude poňatá inak. Nebudú tam osobné veci, skôr pôjde o hľadanie akejsi univerzálnej pravdy v tejto téme.“

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #Kristián Németh #Essl Art Award 2015 #Krehké