Komunikačný dizajn má už silný hlas

Národnú cenu za komunikačný dizajn si v piatok večer z Podkrovia Slovenského múzea dizajnu odniesol grafický dizajnér Boris Meluš za edíciu kníh Rudolfa Slobodu.

30.05.2016 12:00
28-sloboda-3x Foto:
Knižná edícia Rudolf Sloboda grafického dizajnéra Borisa Meluša získala Národnú cenu za komunikačný dizajn.
debata

Na prázdno neodišiel ani Martin Mistrík, dizajnér a spoluautor publikácie Cvernovka, pražské štúdio Oficina, výtvarník Ján Šicko a duo Ové Pictures.

Zahrajme si scrabble s knihami

Do finále postúpilo 134 diel a najväčšie zastúpenie mal knižný dizajn. Autor víťaznej práce Boris Meluš sa kníh Rudolfa Slobodu chopil s nadhľadom. „Niekoho by mohlo zaraziť, že Národnú cenu za komunikačný dizajn dostala na pohľad jednoduchá knižná edícia. Ide o veľmi čistú prácu s typografiou, so znakom, no dielo je omnoho sofistikovanejšie, ako by sa zdalo,“ hovorí kurátorka výstavy finalistov Národnej ceny za komunikačný dizajn 2016 Mária Rišková.

Cenu poroty získalo za kolekciu prác Ové Pictures. Foto: Národná cena za komunikačný dizajn
28-ove pictures-3x Cenu poroty získalo za kolekciu prác Ové Pictures.

Boris Meluš odkazuje retro estetikou 60. rokov na spisovateľa Rudolfa Slobodu a na prebale kníh osobnosť slovenskej literatúry druhej polovice 20. storočia aj cituje. Jeho práca je nadčasovo čistá a má interaktívny presah. „Postavil to na písmenách. Postupne ako knihy v edícii vychádzajú, môžete si z nich zostavovať slová. Melušove práce sú vždy na profesionálnej úrovni, čím sa vyznačuje aj táto edícia – technicky dokonalá a zároveň autorská,“ vysvetľuje Rišková. Porotcovia ocenili aj odvahu vydavateľstva Slovart, ktoré uprednostnilo invenčný koncept pred komerčnou páčivosťou.

„Urban dizajn“ a tv identita

Osud bratislavskej továrne na výrobu nití, ktorá dýchala takmer dve storočia, spracovali režisér Viliam Csino a grafický dizajnér Martin Mistrík v rozsiahlej publikácii Cvernovka. Kniha vznikla v spolupráci s umeleckou komunitou, ktorej donedávna budova poskytovala zázemie. Popri mappingu histórie unikátneho miesta a architektúry sa venovali autori prirodzene aj jej prítomnosti – umelcom „cvernovkárom“, ktorí tu mali ateliéry.

Projektu Balustráda patrí Národná cena za... Foto: Grünner, Roman - www.grunner.sk
28-balustrada-3x Projektu Balustráda patrí Národná cena za experimentálny komunikačný dizajn.

Dizajn knihy je nenútene „mestský“ a porota ocenila najmä profesionalitu unikátneho diela. Dizajnér Martin Mistrík si odniesol Cenu za komunikačný dizajn a okrem vizuálnej stránky knihy sa podieľal aj na tvorbe jej obsahu. „Zložitú storočnú existenciu tohto mestského ,organizmu' priblížili pravdivo a obsiahli ju v celej šírke. Dielo má teda aj sociologicko-spoločenský rozmer. Ide o dokumentáciu života jedného areálu s autentickými osudmi jednotlivcov,“ hovorí Rišková. Za zaujímavú považuje paralelu medzi „obyvateľmi“ Cvernovky počas výroby a súčasnou kreatívnou komunitou, ktorá ju kvôli novým majiteľom momentálne opúšťa.

Menej, ale kvalitne

Aj napriek tomu, že do súťaže nebolo prihlásených mnoho multimediálnych prác, podľa kurátorky je zaujímavé, že tri ocenené diela LookBook Jána Šicka (Cena novinárov), kolekcia prác Ové Pictures (Cena poroty) aj práca dizajnového štúdia Oficina (Cena za komunikačný dizajn) spadajú práve do tejto kategórie.

„Ident televíznych staníc RTVS od dizajnového štúdia Oficina je profesionálne zvládnutá práca s logotypom, so značkou televízie. Dielo dizajnéra sa dostáva na obrazovkách k ľuďom každý deň, preto je dôležité, aby bola televízna grafika na úrovni,“ hodnotí Rišková.

Cenou za experimentálny komunikačný dizajn odmenili unikátny číselník na balustráde na žilinských farských schodoch. Vytvorili ho dizajnéri Marcel Benčík, Peter Lényi, Ondrej Marko a Marián Lucký. „Dielo je výnimočné aj tým, že vzniklo na zákazku mesta. Ide o variabilný systém číslic, ktoré podávajú správu o štatistických údajoch mesta niekedy vážne, inokedy s humorom. Musíte prísť bližšie, aby ste sa dozvedeli, aký údaj číslo momentálne odzrkadľuje,“ vysvetľuje Rišková.

Kurátorka hodnotí úroveň súťaže veľmi pozitívne. Podľa nej je na Slovensku silná generácia predovšetkým grafických dizajnérov a verejnosť tiež začína dbať o to, aby sa obklopovala kvalitnými a peknými vecami. „Ocenené diela veľmi pestro odzrkadľujú tvár súčasného dizajnu. Zastúpenie mali multimédiá, výnimočný knižný dizajn, realizácie v priestore a silná je aj študentská tvorba.“

Výstavu finalistov súťaže vrátane víťazných prác si môžete pozrieť v galérii Satelit do 10. júla.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #ocenení #Národná cena za komunikačný dizajn