Vizuálna poézia Blońského fotografií

Fotograf Tomáš Agat Bloński rád experimentuje. Vo svojej tvorbe nápadito a odvážne prekračuje hranice fotografie. O jeho dielach sa často hovorí ako o vizuálnej poézii. „Možno sa dá povedať, že báseň plynie a fotografia jednoducho je. Ale len z jednej strany, pretože aj fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť. Možno preto z niektorých mojich prác cítiť postupy, ktoré sú príznačné pre poéziu,“ povedal významný slovenský fotograf a intermediálny autor.

20.07.2016 14:00
Tomáš Agat Bloński lampyris_insanus Foto:
Tomáš Agat Bloński: Z cyklu lampyris_insanus
debata

Výberom z jedenástich cyklov mapuje výstava vo Východoslovenskej galérii v Košiciach Blońského umeleckú cestu, ktorou sa uberal v priebehu dvoch desaťročí. Ide o prvú väčšiu prehliadku v autorovom rodisku. „Prezentuje rozsah diel od analógu, experimentu via digitálne médium po aplikácie v mobile a na internete s dôrazom na intermediálne interpretácie. A pri digitálnych médiách aj na interakciu s návštevníkom,“ uviedla kurátorka výstavy Lucia Benická.

Od veľkoformátových fotografií cez rôzne experimentálne fotografické techniky a interaktívne počítačové umenie až k inštaláciám. Expozícia napovedá, že tvorivý záber Tomáša Agata Blońského je nesmierne široký. Pre každú tému, ktorú sa finalista Ceny Oskára Čepana rozhodne spracovať, nachádza najpriliehavejší vizuálny jazyk.

Tomáš Agat Bloński: Z cyklu My sme Foto: Tomáš Agat Bloński
Tomáš Agat Bloński My sme Tomáš Agat Bloński: Z cyklu My sme

„Na konci deväťdesiatych rokov zväčšoval Bloński diela v poctivej fotografickej chémii. Mnohé z nich, napríklad v cykloch Camera Obscura či My sme… sa vo veľkom formáte stali unikátnym originálom,“ spomenula kurátorka. Už ako poslucháča Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave ho zaujala nenápadnosť, svetelnosť a nedokonalosť fotoaparátu ruskej výroby Agat, ktorým začal vytvárať diptychy aj cykly o ľuďoch, meste a krajine. Značku premietol nielen do názvu skupiny študentov výtvarníkov, ale aj do vlastného mena.

„Záujem o aplikáciu fotografie do takmer kinematografických sekvencií pretavil do niekoľkých interaktívnych sérií, napríklad CD-TOM či Entries. Vo svojej najnovšej tvorbe využíva nové média. Experimentuje aj s konzumnou formou zobrazenia, napríklad cyklus lampyris_insanus je kombináciou obrazu a poézie,“ pokračovala Lucia Benická.

Tajomne znejúci názov lampyris_insanus prekladá Bloński ako svetluška šialená. „Cyklus vznikol v roku 2015 na základe citov, pocitov a emócií prenesených do fotografickej internetovej sociálnej siete instagram pomocou fotografií, minivideí a krátkej poézie. Tento interaktívny spôsob tvorenia mi umožnil v priamom čase vyjadrovať to, čo cítim v danom momente. Pre mňa je to interaktívna vizuálna poézia,“ vysvetlil štyridsaťročný výtvarník.

Tomáš Agat Bloński: Z cyklu lampyris_insanus Foto: Tomáš Agat Bloński
Tomáš Agat Bloński lampyris_insanus Tomáš Agat Bloński: Z cyklu lampyris_insanus

Tomáš Agat Bloński má na svojom konte viac ako dvadsať samostatných a viac ako osem desiatok kolektívnych výstav v Írsku, vo Fínsku, v Spojených štátoch, Nemecku, vo Švajčiarsku, Francúzsku, Fínsku, v Brazílii či vo Veľkej Británii, ale aj v Poľsku, Chorvátsku, Česku, Slovinsku, Rakúsku či Srbsku. V súčasnosti žije neďaleko Krakova. V starobylom poľskom meste pôsobí ako vedúci Ateliéru fotografie na Fakultu grafiky krakovskej Akadémie výtvarných umení.

Unikátna výstava, ktorá vznikla pri príležitosti 20. výročia Domu fotografie, mala na jar premiéru v spišskonovoveskej Galérii umelcov Spiša. Vo Východoslovenskej galérii v Košiciach možno vstúpiť do poetického a magického sveta Tomáša Agata Blońského do 28. augusta.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #fotograf #Východoslovenská galéria #Tomáš Agat Bloński