Slovná hračka v názve výstavy Denník barmana / Diary of Barman odkazuje na dve diela svetovej kultúry. Gogoľove Bláznove zápisky – v angličtine Diary od a Madman a rovnomenný sólový album metalového speváka Ozzyho Osbourna z kapely Black Sabbath.
Tretím je odkaz na profesiu, ktorou si umelec zarába na živobytie. „Ako väčšina výtvarníkov v dnešnej dobe ani James Prescott nežije z umenia. Musia robiť iné profesie, niektorí učia na školách, niektorí pracujú v reklamných agentúrach a niektoré robia ešte horšie veci. On robí v bare,“ vysvetľuje kurátor výstavy Omar Mirza.
Kresbou bol vraj James Prescott posadnutý už od detstva. Aj preto dostával od rodičov, ktorí jeho tvorivosť podporovali, ako darčeky farbičky, ceruzky, štetce, papiere a ďalšie potreby na maľovanie. Dnes dvadsaťdeväťročný absolvent štúdia súčasného umenia na Sheffield Hallam University nie je v našich zemepisných šírkach neznámym pojmom. Predstavil sa na podujatiach topoľčianskeho Nástupišťa 1–12, pred štyrmi rokmi aj v Nitrianskej galérii na medzinárodnej skupinovej výstave Starway to… / Schody do…, pre ktorú vytvoril priestorové dielo. Tentoraz má v meste pod Zoborom prvú samostatnú výstavu, na ktorej vystavuje kresby, maľby a koláže.
V najnovšej tvorbe spája životné skúsenosti so zážitkami z práce barmana a tým, čo sa deje okolo neho, ale aj vo svete. „Sám hovorí, že jeho práce vznikajú spontánne, niekedy až podvedome. Začne si niečo v úvodzovkách čmárať, z čoho vznikajú najrôznejšie diela. Možno to priblížiť k surrealistickej metóde prúdu podvedomia,“ hovorí kurátor.
Čiernobiele veľkoformátové kresby zapĺňa bizarnými postavičkami a výjavmi, v ktorých ako v nekonečných ornamentoch preplieta a mixuje rôzne vizuálne prvky – komiksovú estetiku, ironické komentáre aj voľný tok myšlienok. V akvareloch zas smeruje takmer k čistej abstrakcii. Vizuálne, ale aj tematicky predstavuje výstava veľmi široký záber. Reflektuje i aktuálne udalosti, napríklad brexit, utečeneckú krízu či nedávne futbalové majstrovstvá Európy vo futbale. Neraz ho inšpirujú aj poznámky, ktoré si vypočul od hostí v bare alebo svojich kolegov.
Nezaujíma ho však prvoplánové stvárnenie témy, ktoré možno okamžite prečítať. „V kresbách je často náročnejšie témy objaviť, nejde totiž o ilustráciu. Pre diváka sú možno zaujímavejšie, pretože každý v nich môže hľadať a nachádzať rôzne nejednoznačné významy. Dokonca aj také, ktoré autor nezamýšľal,“ pokračuje Omar Mirza.
Prescottova tvorba ho oslovila najmä humorom, iróniou a odstupom, prezrádzajúcim, že sa neberie príliš vážne. Aj náročnejšie témy rieši výtvarník podľa kurátora s ľahkosťou. S hravosťou umelcovho diela korešponduje aj „hravosť“ inštalácie výstavy. „Rozhodol som sa urobiť ju inak. Nezavesiť na steny za radom zarámované kresby, ale prezentovať ich hravým a odľahčeným spôsobom,“ konštatuje kurátor.
K vystaveným dielam sa raz treba zohnúť, inokedy zas vyšplhať na rebrík, objavovať ich pod schodiskom či na okennom parapete. Reakcie návštevníkov prezrádzajú, že netradičnú inštaláciu považujú za nekaždodennú a príťažlivú zábavu. Dojem „neuhladenosti“ vyvoláva Omar Mirza zámerne. Ako pripomína, myšlienky sa v našich hlavách nestriedajú usporiadane a dennodenné zážitky prichádzajú a odchádzajú v často prekvapujúcich konšteláciách.
Vystavené diela dopĺňajú citáty z Prescottovho Denníka barmana, ktorému sa zveroval so svojimi zážitkami, skúsenosťami a inšpiráciami tri mesiace. Kto sa chce dozvedieť viac, môže si v umelcovom denníku listovať aj doma. Predpokladom je však znalosť angličtiny. Nápaditá výstava Jamesa Prescotta Denník barmana, ktorá ponúka originálny zážitok, bude v Nitrianskej galérii do 11. septembra.