Obrazmi rozpráva Peter Pollág príbehy. Aj o Beethovenovi a Orave

Starí rodičia s vnúčatami zo starej ateliérovej fotografie. O prútenú rekvizitu sa vedľa nich ležérne opiera nahá žena.

24.09.2016 12:00
debata

Ako klobúk jej na hlave tróni model akéhosi mesta. Kulisou v pozadí je kus namaľovanej krajiny. Nezvyčajná scéna sa odohráva na javisku, čo napovedá obnažená drevená konštrukcia. Obraz s názvom Ľubovník bodkovaný dal názov celej výstave Petra Pollága v dolnokubínskej Oravskej galérii.

„Je to spomienka autora na detstvo. Stará mama im pri návštevách vždy varila čaj z ľubovníka bodkovaného, ktorého kvety má na bielej blúzke. Rastlinka pre neho symbolizuje súdržnosť, lásku, rodinné väzby a šťastie,“ hovorí kurátorka Eva Ľuptáková. Výstavou nasvietila tvorbu posledných desiatich rokov umelca, ktorý patrí k tomu najlepšiemu, čo možno dnes v slovenskej maľbe nájsť. A ktorého meno rezonuje nielen doma, ale aj v európskom kontexte.

2014: Pritúlenie, Peter Pollág. Foto: Oravská galéria
2014 Pritulenie akryl olej na platne 90 x 120 cm 2014: Pritúlenie, Peter Pollág.

Expresívne aj imaginárne, dynamické i tajomné, plné pohybu a života sú Pollágove diela. Pôsobia, ako keby boli spontánnym odrazom okamihu. Silou metafory a symbolov odhaľuje osudy súčasníkov, svojich hrdinov vedie tajomným labyrintom minulých aj dnešných dní. Zmysly atakuje eruptívnym koloritom aj odvážnymi gestami postáv. „Dynamicky pracuje s farbou, s jej živými tónmi. Keď sa na stene objaví päť, desať mimoriadne silných farebných obrazov, pôsobia ako výbuch,“ pokračuje kurátorka.

Jeho záber je nesmierne široký, venuje sa maľbe, ilustrácii, kresbe, mozaike i objektom. Autorovu schopnosť komunikovať v rôznych médiách vysvetľuje kurátorka dychtivosťou poznania. „Zaujíma ho nesmierne veľa vecí. Je vášnivý cestovateľ, spoznáva rôzne kultúry. Z jeho ciest pochádzajú napríklad všetky frotáže. Na pomníkoch a náhrobných kameňoch objavuje staré texty, v ktorých nachádza príbehy,“ vysvetľuje Eva Ľuptáková.

Naturelom experimentátor rozpráva príbehy. Na dne člna s nápisom Yanoshik stoja traja šarvanci. Pre nich je parníkom plaviacim sa po Mississippi, na ktorom putujú za dobrodružstvami, ako našepkávajú hračky zbrane v ich rukách. Aj v obraze Chlapci z našej ulice pracuje s fotografiou. Raster jej dodáva patinu dávnej spomienky. Obraz Hus pre Beethovena tiež rozpráva príbeh. Vyrozprávala mu ho Eva Ľuptáková v jednej zo stálych expozícií Oravskej galérie, venovanej šľachtickému rodu Zmeškalovcov z Leštín, ktorý na Orave pôsobil od 16. storočia. Jeden z jeho členov Mikuláš Zmeškal bol osobných sekretárom Ludwiga van Beethovena aj osobným priateľom Haydna i Mozarta.

2014: Chlapci z našej ulice, Peter Pollág. Foto: Oravská galéria
2014 Chlapci z nasej ulice akryl olej na platne 180 x 180 cm 2014: Chlapci z našej ulice, Peter Pollág.

„Keď sme si medzinárodnou konferenciou v roku 2009 pripomínali 250. výročie narodenia Mikuláša Zmeškala, riaditeľ Beethovenovho múzea v Bonne nám priniesol ako dar faksimilné listy – prvý a posledný, ktoré si sekretár so skladateľom vymenili. Traduje sa, že vďaka ich dlhoročnému priateľstvu dodávala osada Leštiny Beethovenovi husacie brká, ktorými komponoval. Pollág dokonca našiel list, v ktorom skladateľ žiada, aby mu ich z Leštín poslali,“ opisuje kurátorka príbehy hneď dvoch vystavených obrazov. Originálne vojenské mapy z prvej svetovej vojny, v ktorých velitelia zakresľovali, kadiaľ sa budú viesť útoky, poslúžili Pollágovi ako inšpirácia k obrazu Europa Domus Pacis. Pri pohľade naň si návštevník uvedomí, že aj dnes sa odohráva niečo veľmi podobné ako vtedy, keď sa Európa kúskovala a štáty presadzovali vlastne mocenské nároky.

„Peter Pollág je výborný rozprávač, ale to isté vyžaduje aj od návštevníka. Aby si sám pre seba každé dielo odtajnil. Je to dôležité preto, aby sa dokázali umelcove obrazy rozprávať s ľuďmi. Lebo o čom je život? O príbehoch smutných i každodenných,“ dodala Eva Ľuptáková. Výstava Petra Pollága bude v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne do 6. novembra.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Oravská galéria #Peter Pollág