Spoluorganizujú ju Galéria v podkroví Štátnej vedeckej knižnice a galerista Peter Kubaško. Návštevníkom ponúka návrat do maliarovej tvorby z rokov 1960 až 2005.
„Hoci Ferdinand Hložník patrí k najvýznamnejším príslušníkom Generácie umelcov druhej svetovej vojny a Skupiny 29. augusta a jeho prínos do vývoja slovenského výtvarného umenia je mimoriadny a špecifický, jeho dielo doteraz nie je zodpovedajúco zmapované a zhodnotené,“ vysvetľuje historik umenia Ľ. Petránsky, prečo sa podieľa na výstave. Príležitosťou na jej zorganizovanie práve teraz je blížiace sa umelcovo jubileum – nedožité 95. narodeniny.
Často sa uvádza, že Ferdinand Hložník hľadal vlastný spôsob umeleckej výpovede v kubizme. Čerpal z neho, lež iba v začiatkoch tvorby. Postupne sa inšpiroval v modernejších smeroch, a zavše sa vracal aj k tradičnejšiemu spôsobu vyjadrenia, k realite. Súčasne ho však vábila aj imaginácia a fantázia. Z tohto mixu sa zrodil svojský štýl – voľná, figuratívno-krajinárska abstraktná výpoveď. Výpoveď skratkovitá až intímna. F. Hložník predmety štylizuje rázne, dramaticky, kde-tu expresívne či surrealisticky, akurát ich popritom vkladá medzi farebné plochy, ktoré vnášajú do obrazov pokoj, ba dokonca nehu. Zrkadlia sa v nich láskavé spomienky na maliarske pobyty so starším bratom Vincentom na Orave či Kysuciach.
„Na tvorbe Ferdinanda Hložníka ma zaujala progresívnosť a pozoruhodná logika,“ tvrdí Ľ. Petránsky. „Jeho príspevok do formovania nefiguratívneho umenia u nás považujem za taký rozsiahly, náročný a pôvodný, že ho považujem za jednu z vrcholných hodnôt našej výtvarnej kultúry.“ Uznávaný kunsthistorik tiež upriamuje pozornosť na uvoľnené a citlivé výtvarníkove ťahy štetcom, ktoré pretavili maliarske motívy do symbolov a archetypov. Výtvarný teoretik hovorí, že je to moderné a súčasné. Úcta k tradičným hodnotám i progresívnosť v jednom. Na obrazoch žiari Slnko alebo Mesiac, na stráži stojí jazdec na nepokojnom koni či bojovník meravý ako totem, spoza obzoru vytŕča hrdá drevená dedina… To je esencia vystavených obrazov Ferdinanda Hložníka.„Oleje a tempery Ferdinanda Hložníka sú pre mňa rýdzimi symbolmi slovenskej krajiny. Azda až penátmi, starovekými bôžikmi ochrany domova,“ uvažuje Ľ. Petránsky.
Akademický maliar Ferdinand Hložník (* 18. 11. 1921 – † 27. 2. 2006) sa narodil vo Svederníku pri Žiline. V rokoch 1942 až 1946 študoval u profesorov Jána Mudrocha, Dezidera Millyho, Gustáva Mallého a Maximiliána Schurmanna kresbu a maľbu na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave. Tak prečo je táto výstava práve v Banskej Bystrici?
„Je to prosté. Zrodila sa tam silná a vášnivá skupina milovníkov diela Hložníkovcov, Ferdinanda i jeho oveľa známejšieho brata Vincenta. Nesmierne pekné veci sa tam nachádzajú aj v súkromných zbierkach,“ objasňuje Ľ. Petránsky. „Prezentujeme zhruba polstovku olejov a tempier,“ dopĺňa maliarov syn Juraj Hložník. „Výstava potrvá do 14. októbra. Na budúci rok by sme radi otcove obrazy pripomenuli aj v Bratislave, kde žil a tvoril takmer celý život.“ Na začiatok budúceho roka je naplánované aj vydanie prvej veľkej monografie o Ferdinandovi Hložníkovi. Pripravuje ju Ľudovít Petránsky a jej súčasťou budú aj reprodukcie v súčasnosti vystavovaných diel.