Domáci dizajn napreduje, dôkazom je aj Urban Market

Na trhoch si nemusíte pochutnať len na cigánskej, popíjať iba burčiak či varené víno, nemusíte si tiež kupovať len oblečenie so štítkom made in China alebo Vietnam.

, 09.12.2016 14:00
Urban Market Foto:
Súčasťou programu bude aj komentovaná prehliadka budovy Fakulty architektúry STU.

Že to ide aj inak sa snaží už od roku 2010 dokázať aj najväčšia predajná prehliadka nezávislého dizajnu, módy a umeleckej tvorby s názvom Urban Market. Svoju pozornosť pritom upriamuje najmä na domácich výrobcov a značky, ktoré pod svojou hlavičkou združuje na rôznych miestach trikrát do roka. Už dnes sa v budove Fakulty architektúry STU v Bratislave začína siedmy ročník jeho zimnej edície.

Odevy, šperky, doplnky, kozmetika, umenie, jedlo, nápoje… Na Urban Markete sa počas troch dní predstaví viac ako stovka predajcov a malých značiek. „Od začiatku bolo cieľom ukázať, že aj u nás vznikajú originálne výrobky, ktoré sa vo veľkých obchodoch kúpiť nedajú. Scéna bola sprvu síce menšia, no verím, že aj my sme pomohli tvorcom k tomu, aby mali priestor prezentovať svoju tvorbu, stretnúť sa s názormi iných a hlavne so zákazníkmi,“ tvrdí kurátorka vystavovateľov Nikola Luzárová, podľa ktorej vidno, že aj domáci výrobcovia dokážu reagovať na súčasné svetové trendy.

Remeslo je podľa nej dnes skôr na ústupe, a to najmä preto, že na dizajnérov je často vyvíjaný tlak vyrobiť všetko rýchlo a hneď. Ich snahou je preto tiež ukázať, že všetko si vyžaduje svoj čas a kvantita by nemala ísť na úkor kvality. „Masová výroba má, samozrejme, tiež svoje za aj proti, rovnako ako tá malosériová. Výrobok, ktorý vznikol malosériovo, prípadne ručne, so sebou však nesie istú osobitosť a príbeh, ktorý ho robí výnimočným,“ myslí si Luzárová.

Záujem o kvalitný slovenský dizajn vraj postupne narastá, čo súvisí aj so zvyšujúcim sa počtom výrobkov. „Už tu napríklad nemáme len dve značky tašiek alebo detského oblečenia ako kedysi. Človek má na výber, už aj návštevník takpovediac vyrástol a vie, že po kvalitnú košeľu nemusí ísť do nákupného centra, ale vie si ju dať ušiť aj na mieru u miestnych dizajnérov,“ dodáva.

Keďže témou podujatia je hravosť, návštevníci si budú môcť na vlastnej koži vyskúšať, ako niektoré produkty vznikajú, prípadne si na workshopoch vyrobiť originálne vianočné darčeky. Súčasťou Urban Marketu budú aj komentovaná prehliadka zákutiami budovy, ktorú navrhol architekt Emil Belluš, či večerné párty v bratislavskom Nu spirit clube, kde sa dnes a zajtra predstavia mená ako Vec+Škrupo, Jimmy Pé, Stroon či Buy Her Sugar. Nový audiovizuálny projekt Isama Zing zase ponúknu Jonatán Pastirčák a Michaela Chmeličková.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #trh #móda #dizajn #remeslo #Urban market #workshop #STU v Bratislave