Umelecký sklár Pavol Macho uprednostňuje zdanlivú nudu

10.01.2017 09:00
Konjunkcie/Časová zhoda
Výstavu Konjunkcie/Časová zhoda inštalujú začiatkom roku 2017 v modranskom Zoya múzeu. Autor:

Umelecký sklár Pavol Macho a jeho sedem hostí sa predstavili na spoločnej výstave Konjunkcie/Časová zhoda v trnavskej Galérii Jána Koniarka. Výstavu reinštalujú začiatkom roku 2017 v modranskom Zoya múzeu.

Výstava mapuje prácu Pavla Macha za posledných štrnásť rokov a prináša aj sprievodný produkt, tzv. sklárske zošity. Sú v nich publikované texty k jednotlivým dvojiciam – Pavol Macho totiž pracuje v tandemoch. Presnejšie – do svojich prác komponuje diela kolegov výtvarníkov.

Ako k tomu prišlo? „Pozvali ma na sympózium Strih na krajinu 2 v roku 2002, ktoré organizovala Oravská galéria. Z tohto stretnutia vzišla spolupráca s Lacom Terenom. S Rudolfom Filom sme spolupracovali vlastne každý sám – on maľoval na moje sklené pokály a ja som premaľoval reprodukcie jeho obrazov po tom, čo on premaľoval sklársky katalóg. Naozajstná spolupráca prišla s fotografkou Janou Hojstričovou (2011), s ktorou sme vyberali fotky, neskôr aj volili námet na fotenie a spoločne sme konzultovali zásahy a premaľby fotografií na skle. Prezentácia bola v Galérii Nova. Aj moje ďalšie spolupráce s Jozefom Jankovičom (2012) a Svätoplukom Mikytom (2013) sme vystavili v Galérii Nova. Tento rok sme zrealizovali dlho plánované spoločné diela s Ivanom Csudaiom.“

Aký to má zmysel? Obohacuje sa sklo ako materiál alebo sklo umocňuje myšlienky iných umelcov? „Posúvanie hraníc skla ma zaujíma. Popri priemyselných reprodukčných technikách, ktoré sa s vývojom sklárskych technológií stávajú ľahko dostupné, zostáva maľba a kresba autorskou technikou. Vždy som sa vyhýbal závislosti od fabriky, potrebujem realizovať diela sám. Ak používame fotku, musím do nej zasiahnuť na skle. Nikdy nezostáva v surovom stave. Pri fotení počítame so zásahom do fotky, s jej manipuláciou. Maľba a kresba na skle majú v sebe obrovský potenciál.“

„Maľba a kresba na skle majú v sebe obrovský...
„Maľba a kresba na skle majú v sebe obrovský potenciál,“ tvrdí o ich využití v tvorbe Macho. Autor: Jana Hojstričová

A podľa čoho si Pavol Macho volil výtvarníkov? „Oslovil som figuralistov, ktorých tvorba ma zaujíma, a to vtedy, keď som mal pre nich pripravenú konkrétnu technológiu. Bol som zodpovedný za definitívny výsledok a za hľadanie možností. Museli sa na mňa spoľahnúť. Spolupráce sme nerealizovali podľa jedného kľúča. Každá bola vyhľadaná. Maľba na sklo nemá nahradiť maľovaný obraz na plátne či na papieri. Sama v sebe nesie priestor reálny aj iluzívny a hovoríme skôr o objektoch na stenu než o obraze. Sú to okná. Priehľadnosť a svetlo sú zásadným princípom tejto maľby. To, čo funguje vo fotke na papieri, nefunguje na skle. Treba si tieto výrazové prostriedky ohmatať. Pod rukami nevzniká definitívna maľba. Všetko je vidieť až po tavbe, po výpale. Po niekoľkých výpaloch.“

Ako to celé vyzeralo v praxi? „Chceli sme skúšať, debatovať, riskovať, experimentovať a sledovať, čo vzniká. Ja si, samozrejme, viem predstaviť, že by sa dali z magického skla vyťažiť atraktívnejšie diela, aj by som ich vedel nápaditejšie inštalovať, ale tomu sa bránim. Nepracujem s atrakciou ani s afektmi skla, ani s dizajnovaním inštalácie. Zaujíma ma holá tvorba, nič viac. Vedome uprednostňujem zdanlivú nudu. Tabuľa skla je oprostená od efektov, nesie základnú vlastnosť skla: priehľadnosť a svetlo. Toto sme až manifestačne demonštrovali v prácach so Svätoplukom Mikytom. Jednotlivé tavené bloky z plochého skla sme vybrúsili a vyleštili iba do tej miery, aby bola čitateľná vnútorná ceruzková kresba. Zámerne sme nechali na bočných stenách štruktúru po tavení, pretože po vybrúsení a vyleštení týchto plôch by nám vznikol efekt akvária, kresba by sa zrkadlila, množila, odrážala a to by som považoval za dekoratívne.“

Pavol Macho chce pre maľbu na sklo nadchnúť aj svojich študentov na VŠVU. Výstava ukážok tohto úsilia by mala byť v júli v Galérii Médium.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#výstava #maľba na sklo #Pavol Macho #Konjunkcie/Časová zhoda #Zoya múzeum
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku